Bulefiske med Vandia - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bulefiske med Vandia

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bulefiske med Vandia

Är det etiskt rätt? jag funderar på att åka ut på en tur. men är det helt ok? fiske på lekande torsk med miljoner rom. är det ok eller är det inte det?
    Det är dagens härliga sanning!

Ursprungligen postat av theoneandonly
    Är det etiskt rätt? jag funderar på att åka ut på en tur. men är det helt ok? fiske på lekande torsk med miljoner rom. är det ok eller är det inte det?
    Beror lite på hur man gå tillväga tycker jag.

Tycker personligen att torskrom är gott. Har klämt mer än en tub kalles genom åren. Stekt torskrom skall vara gott, har dock aldrig ätit det än.

Brukar även ta tillvara på sikrom som gör sig ypperligt på toast med hackad lök och dill.

Kommentera

Beror väll lite på var du fiskar också. Det är gott om torsk i sundet men för det behöver man kanske inte åka ut 20 ggr per säsong. Jag åker på min första tur nu och tycker väll det känns helt okej. Dock finns tankarn om att det kanske är oetiskt med i bilden...??? Ja du det var en bra fråga...

Kommentera

jag kommer ju inte åka ut mer än en gång per år. kostar pengar ju. åker en gång och fångar en stor torsk tänkte jag men nu vad jag läst verkar det som ett tvivelaktigt fiske. fiska torsk som smalats i "bulor" för att leka och sen rycka sönder magarna på dem... inte bra ju... är det verkligen så det är?

Kommentera

Tycker inte att man ska dömma det. Det beror på hur du gör det. Du kan gå in för att rycka fast fisken, då gör du det! men om du kör lite snällare ryck sitter dom oftast i munnen. Nu på senare tid, i och med att fler har börjat fiska med flätlina sitter fler i munnen än innan.

Dock tycker jag att du ska köra en stor 3-krok. Minns 8/0 helst 10/0. Dels för att det är stora fiskar du fiskar efter och dels om du skulle råka felkroka någon (vilket kan hända även om du inte vill) så att den sitter riktigt och inte lossnar under fajten.

Så om du åker ut kan jag rekomendera flätlina, då sitter ian 80% i munnen iaf när vi kör med egen båt, så det borde inte vara så stor skillnad på vandia =)=)=)=)

Kommentera

Har inte varit iväg så många gånger men än har jag inte lyckats felkroka någon torsk.
            Iofs har det inte varit på bulefiske. Dock har jag endast kört med nylon.

Men som sagt går man in för att rycka fast torsken så går det.

Kommentera

Jag är motståndare till allt fiske på lekfisk, framför allt då det såkallade bulefisket där man rycker upp de stora honorna. Det är ju de som skall säkerställa framtiden för torsken.
              Tumlaren
              trolling är livet

Kommentera

jo jag har fiskat torsk förut och jag använder flätlina såklart. men även om man gör det är det okej att fiska bulefiske? eller har tumlaren rätt?

är det kul med bulefiske annars då? är det värt att åka på en tur?

Kommentera

Det är skiroligt enligt mig! Helt klart en av de troligaste formerna av pilkfiske!
                  Man står och väntar, och väntar och plötsligt ringer det i klockan och pilken ska ner så snabbt som möjligt!!! påminner lite om när man tävlar i 100 meter..

Kanske inte den bästa beskrivningen, du kommer fatta när du står där.

Kommentera

Unregistered20]Det är skitoligt enligt mig! Helt klart en av de roligaste formerna av pilkfiske!
                    Man står och väntar, och väntar och plötsligt ringer det i klockan och pilken ska ner så snabbt som möjligt!!! Fisk direkt när du kommer ner annars är det oftast kört! Oftast är det stor fisk också.

Kanske inte den bästa beskrivningen, du kommer fatta när du står där. Så det är helt klart värt att åka på!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 119 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen