Vad föredrar ni för trekrok till Gäddfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad föredrar ni för trekrok till Gäddfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad föredrar ni för trekrok till Gäddfiske?

Tjena nu är jag här igen med jobbiga frågor!! ;p

Ville kolla lite vad ni gillar för krokar till Gäddfiske?
    Både till gummi, trä och plast.

Vet att Owner och Gama är populära men jag vill gärna ha en tålig och rejäl krok som " går bra att slipa" mycket viktigt för mig.

Gillar eagle claw speciellt med inåtböjda spetsar men vanliga funkar det med. Inte så dyra att byta ut heller då man måste klippa dem.

Kommentera

Owner & gamakatsu är det jag använder

Kommentera

Gillar VMC 8650....9649 är inte fel heller...
        Senast ändrad av byggarn; 2015-01-17, 20:13.
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Gamakatsu TR13B och när dom är slut hos min LTS så kör jag VMC8650. Har även ett gäng Mustads som är bra, men lite grövre, lite mer "old school" kan man säga och dom är kanske vad du är ute efter för dom går bra att vässa upp många gånger innan dom är slut. Kan ta reda på exakt beteckning om du vill...

Kommentera

Jättegärna!
            Du tycker att dom är starka i godset och håller?
            Är dom väldigt tunga? Vill gärna inte att gången ändras lr att en suspending blir sjunkande liksom

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas"Blåsilver"Andersson Visa inlägg
              Jättegärna!
              Du tycker att dom är starka i godset och håller?
              Är dom väldigt tunga? Vill gärna inte att gången ändras lr att en suspending blir sjunkande liksom
              Byter du från original till ett annat fabrikat så är det rätt stor chans att vikten på hela paketet kommer ändras. Gången bör vara densamma bara du kör samma storlek. Du kan ju alltid hänga på lite vikt på dragen om de blir så lätta att de fiskar "för grunt". Inte alltför krångligt att bara hänga på något gram. Finns ju mängder med prylar och krimskrams du kan hänga på dina fiskeattiraljer, och allting väger ju något.. :P bäst att testa dig fram.

Svarade till dig i en annan tråd att mina McMio fiskade djupare bara jag bytte tafs. Och än större skillnad blev det när jag bytte lina på rullen. Det är snarare regel än undantag att dina drag kommer fiska på olika djup (det beror ju på fiskeplats/vattnet och andra grejer med), så låt inte den biten påverka dina val.

Däremot kan du ju få en bild av andra om vad de tycker om styrka (belastning vid drill/hugg), hur vassa de är, om de tål att slipas, etc. Du borde kanske fundera på om du fiskar söt- eller saltvatten med *hostar till*.

Själv köper jag 20-pack av alla olika märken och modeller just nu och testar igenom på mina drag, för att se vilka som passar mig och mina fiskeplatser. Majoriteten av mina fiskeplatser har växtlighet och dybotten, men det finns vissa med sten. Sedan fiskar jag 60/40% söt-/saltvatten.

Gillar liksom du grövre krokar som jag kan slipa upp själv när de tappar kvalité, men till mina stingers för gummidragen så kör jag just Gamakatsus bronze-krokar. De fiskar jag sällan i steniga områden, de är lättare (nice till stingers) och krokar bra om de inte tuggat för mycket sten. Däremot kör jag kraftigare grejer på mina tailbeten, vobblers etc. Olika modeller till olika drag.

Kommentera

Tjena!
                Jag fiskar till 99% sötvatten med blandade bottnar ofta mycket sten så mina krokar blir fort slöa.
                Man är ju pedant så mina krokar måste vara i gott skick!
                Att köra Owner lr Gama o byta hela tiden blir för dyrt så slipvänlig krok med kvalité efterfrågas
                Min sportfiske butiksägare tycker att Darts skulle täcka mina behov men läst att många tycker de är skit!
                Vad tycker ni?

Kommentera

Eagle Claw givetvis, går att få tag i till drygt 1,50 styck, finns inte en chans att jag betalar 10kr styck för krok det är helt hutlöst. Eagle Claw inte mycket sämre för en spottstyver av priset.

Kommentera

Eagle claw 374m 3/0. Finns hos Lundgrens.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 185 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art