Eget skeddrag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eget skeddrag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Eget skeddrag

Tjenare, har fått för mig att jag ska göra lite egna STORA skeddrag och satt igång lite smått,
    började köra med emalj pulver och smälte ner i ugnen blev rätt bra faktiskt och jag gillar den skrovliga blanka ytan som blev kroppen är 18cm lång och sen en zalt tail snodde jag och knölade på,ser mer levande ut på något sätt.. enda som är kvar att testa i vatten, måste hitta öppet vatten bara annars går det trögt..Click image for larger version

Name:	bild (1).jpg
Views:	1
Size:	994,5 KB
ID:	1836865

tror ni det kan bli någon fiskmagnet?
    vad har ni för erfarenheter av det?
    vad för färger?
    ytlack?
    Tail på skeddrag?
    förslag?

Knåpade faktiskt ihop ett par atom med en tail på för nåra månader sedan, men dom föll i glömska. Nu blev ja sugen på å dra fram dom å test fiska.
    Senast ändrad av gös ingvar; 2015-01-16, 22:19.

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
      Knåpade faktiskt ihop ett par atom med en tail på för nåra månader sedan, glömde av dom och dom föll i glömska. Nu blev ja sugen på å dra fram dom å test fiska.
      Har också provat taila ett par atomer förut, blev ju lite lugnare gång än innan men det är inte alltid det är så dumt!

Och Houtaris, såg väldigt schysst ut med emaljpulvret, kommer säkert att leverera!

Kommentera

Ursprungligen postat av Huotaris Visa inlägg
        Tjenare, har fått för mig att jag ska göra lite egna STORA skeddrag och satt igång lite smått,
        började köra med emalj pulver och smälte ner i ugnen blev rätt bra faktiskt och jag gillar den skrovliga blanka ytan som blev kroppen är 18cm lång och sen en zalt tail snodde jag och knölade på,ser mer levande ut på något sätt.. enda som är kvar att testa i vatten, måste hitta öppet vatten bara annars går det trögt..[ATTACH=CONFIG]75561[/ATTACH]

vad för färger?
        ytlack?
        Tail på skeddrag?
        förslag?

Lite influerad av Johnson Silver Minnow, flera finska skeddrag och Homer LeBlanc´s Swim Zag . http://www.homerleblanc.com/ . började jag att fila till olika modeller och storlekar av skeddrag för Gädd-, Lax- och Öringfiske....

Sedan lät jag fiskekompisarna i Team Saida samt Sveriges kanske skickligaste Lax- och Öringfiskare legendaren Johan Abelsson . http://www.abelfishing.com/cat/blogg/ . fiska med de olika kreationerna i både Sverige och Norge under flera års tid...

En av skapelserna och ett av Johan Abelssons favoritdrag blev LEF Candy som testades hårt i närmare tio års tid innan jag vågade låta en silversmed serietillverka draget åt mig. Så här ser de senaste LEF Candy ut .. http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm .. Draget fungerar utmärkt även för mindre rutinerade fiskare att fånga både en och flera Laxar och Öringar på ...

Det är inte Guld allt som glimmar!

Old Firehand
        Senast ändrad av Old Firehand; 2015-01-17, 17:23.

Kommentera

Tjenare, ah professor har jag fiskat en del med men aldrig med tail! tack för tips !

Har testat kreationen nu i vatten den gick som en motorbåt på ytan med tailen på, dock gick den hyffsat utan tail snurrade lite väl mcyket fölr min smak men det borde ju gå att justera med mindre skålning nästa gång?

Kommentera

tack för svar! mycket inspirerande att knacka skedar i garaget nu

Kommentera

Hej Tony! Vad för emalj använder du. Den upp till 300 grader tål inte väta. Jag har. Den liggande hos mig.
              ( jobbar som slöjdlärare) har aldrig gjort något med den då jag blir besviken på ytan om man jämför mot den gamla med bly. /Ingemar

Kommentera

efcolor 150 grader använde jag . läste att den skulle vara kanon men det får man väll se:P, ganska dyrt med emalj dock, går åt en halv burk för ett stort skeddrag, lämnade in några knacka skedar till en kompis som ska airbrusha dom till mig ikväll

Jag gillade skarpt den kullriga/blanka ytan som blev såg mer levande ut och den reflexterar säkert grymt i vatten

Kommentera

Jag har länge gjort mega drag 18 - 20 cm långa och 9 cm breda.
                  Dom har konsekvent levererat bättre än Rappala magnum, Swim whiss och Super shad rap.
                  Jag har aldrig fått en gädda på UNDER 5 kg på dom.

Kommentera

Ursprungligen postat av Huotaris Visa inlägg
                    började köra med emalj pulver och smälte ner i ugnen blev rätt bra faktiskt och jag gillar den skrovliga blanka ytan som blev kroppen är 18cm lång och sen en zalt tail snodde jag och knölade på,ser mer levande ut på något sätt.. enda som är kvar att testa i vatten, måste hitta öppet vatten bara annars går det trögt..[ATTACH=CONFIG]75561[/ATTACH]

vad för färger?
                    ytlack?
                    Tail på skeddrag?
                    förslag?
                    Vad är det för material du använt? Och hur tjockt?
                    Har själv funderat lite i de här banorna, men inte kommit till skott ännu.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 096 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art