När väljer ni Tailbeten framför Jerk?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När väljer ni Tailbeten framför Jerk??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När väljer ni Tailbeten framför Jerk??

Tjena!

Är ny inom spinnfiske efter Gädda! Mest fiskat Gös och bedrivit en hel del Gäddtrolling genom åren.
    Jag undrar när ni rutinerade väljer Tailbeten framför Jerk? Var? När? Hur?

Tjenare,. har alltid vardera i hinken och skiftar emellan,
    Tailbeten svevande kör jag när det är kallt i vattnet och gäddorna tröga men det funkar lika bra med en shallow buster med långa vevstopp. Jerk på högsommaren när gäddorna är snabba pigga å fräscha. men ingen regel utan undantag eller vad man brukar säga:P

Kommentera

Ok! Vad väljer du av Buster Jerk och någon av typ Svartzonkers tailar till det tidiga vårfisket?

Kommentera

mc mio med en enorm SZ-tail och stora krokar på vårfisket och veva riktigt sakta med något vevstopp i lekvikar är en oslagbar kombination tycker jag

Kommentera

Jag har faktiskt inskaffat en Mc mio och fläskat dit en Bigtail tror jag den kallas ser snuskigt lockande ut!!
          Dock tycker jag den strävar efter ytan något förskräckligt.
          Blyar du något? Skulle vilja ha den svävande på någon halvmeter iaf :/

Kommentera

det berors på lite också åt vilket håll du vänder tailen.

Kommentera

Vända den neråt lr?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas"Blåsilver"Andersson Visa inlägg
                Jag har faktiskt inskaffat en Mc mio och fläskat dit en Bigtail tror jag den kallas ser snuskigt lockande ut!!
                Dock tycker jag den strävar efter ytan något förskräckligt.
                Blyar du något? Skulle vilja ha den svävande på någon halvmeter iaf :/
                McMio gick väldigt nära ytan för mig med inledningsvis, men när jag bytte tafs så löste sig det problemet. Nu i år med en annan lina på samma rulle så går det ännu djupare. Som du ser är den oerhört lätt att få ner om du vill (jag upplever faktiskt att det är ett problem att den styrs så rejält av vilken tafs jag slänger på). Du kan prova att slänga på minimalt med vikt, t ex fjäderringar, om du vill, det kan räcka. Eller lite tyngre krokar.

Jag körde en del McMio med bly förra året, men i år har jag köpt på mig några nya sjunkande McMio att komplettera mina gamla. Om det funkar som det skall så borde de sjunkande ta hand om fisket när man vill ner lite.

Annars när det gäller din "när väljer ni tailbete före jerk" - jag testar lite av varje i början på mina fiskepass för att se vad som attraherar intresse av gäddorna. Det finns fiskepass när inget alls utom McMio attraherat intresse. Andra dagar funkar inte en enda av mina 'moderna' drag, då slänger jag på Abu Atom, Mörrum-spinnare eller till och med några gamla vobblers från 70-talet. Hade en riktigt seg dag (med annars perfekta förhållanden förra året), tre följare på fyra kast med McRubber men absolut ingenting ville hugga. På med Mörrumspinnare Firetiger och vips, pang direkt.

Jag har inte "för mycket" av allt, kör stenhårt med ~3* av varje dragtyp i mina lådor ett vanligt fiskepass. Drag jag kan och vet hur jag kan fiska med. 3 olika tailar, 3 olika jerk, 3 olika vobblers, 3 olika typer av gummi, och till det har jag alltid Atom och Mörrum med om ingenting annat funkar. Du måste hitta receptet för dagen. Tycker generellt själv att en grundprincip som funkar bra (i synnerhet om gäddorna är tröga) är att down-siza och testa dina mindre drag, ibland räcker det för att få igång några abborrar med en Mörrum och vips så börjar gäddorna hugga. Byt drag till något större då.

* 3 av varje dragtyp. Har oftast 3-5 olika färger av varje drag med. Ett vanligt fiskepass kan t ex ha en jerk-låda med tre olika drag som varieras så här: 6-8 Buster Jerk (3-4 flytande/3-4 sjunkande, i olika färger), och samma set-up med två andra typer av jerk-drag. Min standardväska med tailar har t ex sex st McMio just nu, tre olika färger svävande tre sjunkande. Gummi har jag mer variationer på än konventionella drag. Tre olika färger på Atom 20g och Mörrum 18g. Totalt blir det ~4 draglådor som lätt får plats i en axelväska eller ryggsäck. Om jag har längre turer i båten blir det två väskor och 6-8 draglådor, med mer variationer. Det här är bara "startpaketet".
                Senast ändrad av mymh; 2015-03-18, 18:57.

Kommentera

Bra och utförligt svar!
                  Ett tips från mig är att shallow rigga stora Curlytails till vårfisket!
                  Billigt och effektivt
                  Går även bra att köra Offsetkrok på dessa om ni vill böka i vegetationen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 133 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art