VAd är det med alla här - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

VAd är det med alla här

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av mohlin_ej inloggad
    Vad det egentligen handlar om är respekt i diskussionen, eller bristen av respekt snarare. Var och en är fria att fiska, landa, ta hem fisk på det som den finner lämpligt så länge det håller sig inom fiskebestämmelser och sunt förnuft. Det skall respekteras av de som inte håller med, är det dessutom i samband med fångstrapporter o dyl. som kritik framförs är det mkt dålig stil tycker jag.

En perekt placerad huggkrok är bästa alternativet för gädda tycker jag. Med storlek på kroken så liten som möjligt och anpassad efter fisken. Gärna hemgjord. Allt annat landas jag med händer och håv. BeBest har ett resonemang jag helt instämmer i.

Själv "bonkade" jag närmare 35 gösar i sommar som var mycket goda. Alla uppätna inget till spillo. Många glada miner på de som varit med ut och kunnat fått med sig en fisk från min frys även om fiskelyckan varit dålig. Detta är exempel på ett humant fiske. Istället för att både sportfiska C&R och riskera att några procent dör vid återutsättning för att sedan knalla iväg och köpa fisken i affären slår man två flugor i en smäll. Detta glömms bort.

Ni som kan mycket om C&R kan väl lägga ut en guide som artikel och várje gång ni vill "påminna någon" refera till denna. Alla som står för den kan väl skriva under på den. Då finns informationen lättillgånlig och korrekt, fri från personliga tolkningar.
    Att någon kritiserar vid en fångstrapport tycker inte jag är särskilt konstigt, var ska man annars göra det. Bara man inte är otrevlig och inte tjatig så är det väl inget med det.

Att man tar upp fisk kan det väl inte vara någon som klagar på, bara man äter den så är det ju inget fel. Jag tar nog upp någon gädda varje tur och dom är lika goda varje gång. När det gäller gös och abborre så är nog C&Ä (Catch and ÄT) vanligare än C&R. Lika gott varje gång de med.

Angående C&R guide:

Detta står iaf JAG för.

Kommentera

Ursprungligen postat av Johannes R
      Att någon kritiserar vid en fångstrapport tycker inte jag är särskilt konstigt, var ska man annars göra det. Bara man inte är otrevlig och inte tjatig så är det väl inget med det.

Att man tar upp fisk kan det väl inte vara någon som klagar på, bara man äter den så är det ju inget fel. Jag tar nog upp någon gädda varje tur och dom är lika goda varje gång. När det gäller gös och abborre så är nog C&Ä (Catch and ÄT) vanligare än C&R. Lika gott varje gång de med.

Angående C&R guide:

Detta står iaf JAG för.
      Då antar jag att vi håller med varandra då. Precis det jag menar.

Ta upp fisk eller ej förekommer väl i debatten? Åtminstone om man tar upp många tycker jag det känns som. Rätta mig om jag har fel.

Alla ni andra:
      Det var en bra länk (skummade igenom den) johannes skickade mig. Alla ni som förespråkar C&R refera till denna då exempelvis då det är aktuellt istället för något "syrligt". Pedagogiskt och bra?

//Tomten

Kommentera

Ursprungligen postat av mohlin_ej inloggad
        Då antar jag att vi håller med varandra då. Precis det jag menar.

Ta upp fisk eller ej förekommer väl i debatten? Åtminstone om man tar upp många tycker jag det känns som. Rätta mig om jag har fel.

Alla ni andra:
        Det var en bra länk (skummade igenom den) johannes skickade mig. Alla ni som förespråkar C&R refera till denna då exempelvis då det är aktuellt istället för något "syrligt". Pedagogiskt och bra?

//Tomten
        Jag har kanske missat kritiken angående att ta upp fisk, det är väl en självklarhet att göra tycker jag. Om man tycker om fisk. Vi håller nog med varandra

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O
          Jag äger en huggkrok, den använder jag vid ismete på fisk över fem kilo. Vid tjock is är det ibland nästan omöjligt att lirka in huvudet på en större gädda i hålet. Den ställer sig i linje med isen och står där... Någon som har förslag på hur man kan undvika krok i dessa lägen, väger gäddan sju kilo eller mer vill jag påstå att det helt enkelt inte går att lirka in näbben vertikalt, stod vid ett tillfälle i tjugo minuter och lirkade med en sexa... det gick inte utan krok!!! lippgrip går bort, man kan inte köra ner en lipgrip genom sjuttio cm is och träffa gäddläppen... Hur gör man!!!
          Börja med att göra större hål, det finns flera sätt att ordna det...

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
            Tillbaks till "gälgreppet taget på gäddor är knappast skonsamt mot fiskaren".

Sluta vara så egoistiska och tänk på fisken istället!
            Sett dina slaktbilder, det räcker för mig. Hur var det du & co skrev? Bonka rubbet??? (apropå regnbågsslakt...)
            Lev som du lär.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
              BeBest; Fattar inte varför det skulle vara svårare eller lättare beroende på spölängden? Linans längd är ju anpassningsbar, med rätt linlängd befinner sig gäddan på samma ställe när spöet riktas uppåt oavsett längden på spöt. Men visst skulle man köra med huggkrok förr vid C&R, det var ju allmänt ansett som bästa metoden. Men nu vet vi ju att det finns bättre alternativ.
              I tråden”spö knäckt av gös” har jag lämnat nedanstående redogörelse. Den är bakgrunden till att jag bytte till längre skaft på håv och huggkrok.

”Hade köpt ett ABU Classic 100% graphite. Modellen kallades även Atlantic 790c-2M. Det var mitt första kolfiberspö. Eftersom jag inte var informerad om hur bräcklig kolfiber kunde vara, gick det år helskotta när jag på gammalt gott glasfiberspömanér prövade att pressa upp en håvrädd 2 kilos gädda mot ytan. Hade jag haft en Syncrorulle den gången, hade inget oförutsett hänt, eftersom jag kvickt hade kunnat parera följderna av mitt tilltag men nu satt det en röd Ambassadeur 5600 AL med otymplig stjärnhjulsbroms på spöet. Gäddjäkeln blev naturligtvis fyförb...! av mitt försök att våldta den och tvärdök in under båten samt gjorde pockepinn av spöet. De bitar, som hade öglor på sig, kunde jag rädda men resten gick till botten. ABU gav mig ett nytt på garantin men sen dess är jag lite försiktig med kolfiberspön. De tål inte vad som helst! ”

Jag reser numerar inte spöet högt med en tung fisk eller en fisk med krafter kvar hängande på kroken. Men att stå med en lång huggkrok nära nog vågrätt och manövrera den med en hand på ett säkert sätt så att krokspetsen kan sättas med precision är omöjligt för mig. Stoppa in några fingrar under gäddans gälar är däremot ingen match fast jav vill nog trötta ut henne lite mera först. Det senare leder till att gäddan riskerar att drabbas av onödigt myckt mjölksyra och det vill jag också undvika. För gäddans väl vill jag dels ha till en kort drillning och göra en snabb avkrokning. Gäddan ska helst inte ha hunnit fatta vad som hände innan allt är över om ni förstår vad jag menar.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Att kritisera bilder och inlägg ser jag inget fel i alls, det är hur man gör det. Den sjukt dryga attityden tex Flodebanan har i många inlägg är iallafall nåt jag stör mig på.

Diskuterar man på internet tycker jag man kan diskutera på samma sätt som man gör i verkliga livet. Inte tror jag "Flode" är lika stor i käften om man suttit runt ett bord o snackat, eller?!?

Vill man ha fram en vettig åsikt så lyssnar många fler på en om man framför den på ett trevligt sätt.
                www.pikewallis.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                  Tillbaks till "gälgreppet taget på gäddor är knappast skonsamt mot fiskaren".

Sluta vara så egoistiska och tänk på fisken istället!
                  Om du tycker så förbannat synd om fisken tycker jag du kan sluta fiska istället... Det är nog det absolut bästa för fisken... Brukar ni begrava fiskarna som ni råkat skada???

Visst kan man förespråka för C&R, men COME ON... Det har gått till överdrift!?

Skriv varför ni tycker man skall bedriva C&R på just erat sätt, låt sedan folk själva avgöra om det är ett bra sätt... Kan inte tvinga folk att sluta använda huggkrok bara för att ni tror det är bättre med ett annat sätt...

Själv bedriver jag C&R till 100% (om inte fisken skadats)... Försöker göra så mycket "rätt" jag kan... Men det är ju inte alltid man har avkrokningsmatta etc.... Man får göra det bästa av situationen helt enkelt...

Skitfiske på er i vinter!

Kommentera

Ursprungligen postat av Golden
                    Om du tycker så förbannat synd om fisken tycker jag du kan sluta fiska istället... Det är nog det absolut bästa för fisken... Brukar ni begrava fiskarna som ni råkat skada???

Visst kan man förespråka för C&R, men COME ON... Det har gått till överdrift!?

Skriv varför ni tycker man skall bedriva C&R på just erat sätt, låt sedan folk själva avgöra om det är ett bra sätt... Kan inte tvinga folk att sluta använda huggkrok bara för att ni tror det är bättre med ett annat sätt...

Själv bedriver jag C&R till 100% (om inte fisken skadats)... Försöker göra så mycket "rätt" jag kan... Men det är ju inte alltid man har avkrokningsmatta etc.... Man får göra det bästa av situationen helt enkelt...

Skitfiske på er i vinter!
                    Varför har man inte alltid avkrokningsmatta etc...? Du har väl alltid spö och rulle? Om man fiskar 100% C&R så bör man väl veta vad man gör? Är det jobbigt med korrekt C&R så föreslår jag att du äter upp fisken istället, då kommer ju fisken åtminstone till någon nytta.

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike
                      Är ju en levande varelse man håller på med, och ens bästa vän, man får helt enkelt ta sig tid.
                      "Världsrekord i missförstånd mode on"
                      Haha, slänger du in vobblers med krokar i käften på alla dina kompisar och plågar skiten ur dom med?
                      "Världsrekord i missförstånd mode off"

Tycker att det börjar låta lite perverst på nåt vis hela C&R grejen, låt fisken vara kvar i sjön istället om ni mår så dåligt av att se den plågas eller kom på ett annat sätt att locka den fram till båten utan att riskera att krokar fastnar i ögonen och lite varstans. Det kanske skulle gå att släpa en mört utan krok på ytan fram till båtkanten för att sen plötsligt dyka fram o greppa Gäddan ;-) ,men det är klart att mörten mår ju inte så bra av det :-(
                      Dom flesta jag känner släpper tillbaks fisken dom inte ska ha utan att göra nån grej av det, men här ska det ryggdunkas så fort någon släppt tillbaks en fisk eller spys galla om man har bonkat den.
                      Sunt förnuft är det som gäller när man fiskar!
                      Människan har alltid bonkat fisk och kommer alltid att göra det om behov finns, men en del verkar tro att fisk som ligger i butiken växer på träd och att det är bättre att släppa tillbaks och handla i affären istället om man nu äter fisk?
                      Vill man ha fisk till middag, bonka fisken (kompisen) så enkelt är det!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 084 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art