VAd är det med alla här - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

VAd är det med alla här

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

BeBest; Fattar inte varför det skulle vara svårare eller lättare beroende på spölängden? Linans längd är ju anpassningsbar, med rätt linlängd befinner sig gäddan på samma ställe när spöet riktas uppåt oavsett längden på spöt. Men visst skulle man köra med huggkrok förr vid C&R, det var ju allmänt ansett som bästa metoden. Men nu vet vi ju att det finns bättre alternativ.

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
      Huggkrok går alldeles utmärkt att använda för C&R! Det var så det började när storgäddorna utsågs till skyddsobjekt. De skulle lyftas ombord med hjälp av en perfekt satt huggkrok långt fram i underkäken. Den tekniken rekommenderades av de stora gäddfiskarna och fisketidningarna visade med bilder hur man skulle gå tillväga.
      Alternativet var att lyfta dem med knutlösa håvnät men eftersom man fiskade med stora wobbler och många krokar ansågs inte håven vara tillräckigt skonsam. Det tog för lång tid att få loss gäddan ur den och gäddans rörelser under tiden förmodades ge svåra skador på slemskiktet. Huggkroken gav endast ett litet hål längst fram och hålet ansågs kunna leka ihop. Dessutom ansågs en korrekt huggkrokad gädda inte sprattla vilket en håvad gärna gjorde.

Revolutionen när det gäller skonsam hantering av fångad fisk kom med gäddgreppet men det är nog inte mer än ca 5 - 6 år sen det blev allmänt känt och spritt utanför de innersta kretsarna och fortfarande används det inte allmänt, lika lite som C&R-tanken är allmänt accepterad utanför fiskeklubbarnas domäner. Gälgreppet taget på gäddor är knappast skonsamt mot fiskaren men det brukar ändå gå fort att få loss kroken speciellt om man nöjer sig med en enda trekrok. Allra fortast går det om använder hullinglös krok men just det gör inte jag.

Nu finns det lägen som redovisats av bland andra Gösar och Jan O där gälgreppet inte funkar. I dessa lägen är huggkroken ett alternativ, ofta det enda och ibland även det mest skonsamma.

Jag använder inte huggkroken nu längre och orsaken är att det inte är lätt att sätta den perfekt när man fiskar med långa spön. Med korta jerkspön skulle jag inte ha svårt att göra ett lika skonsamt lyft av gäddan, bortsett från själva stickhålet, som med en Lip-Grip. Den senare piersar inte käken utan nöjer sig med att åstadkomma ytliga skrubbsår.

Tillbaks till "gälgreppet taget på gäddor är knappast skonsamt mot fiskaren".

Sluta vara så egoistiska och tänk på fisken istället!
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O
        Intressant diskussion... Jag har annan erfarenhet av att styra gäddor in i hålet vid tjock is, det är svårt, ibland hopplöst. Är det dessutom stor gädda så finns det risk för tafsbrott ju mer man står o lirkar. Ja, man kan använda olika tafsmaterial och det finns en fanklubb för varje märke, jag vet.

Har nog lite större krok än en 1/0. har fått den av en kompis, gjord av tunnt järn från en kundvagn. Köpekrokarna är för stora för att vara bra...
        Håller med. Har en lite huggis med på isen och den har jag behövt använda några gånger (på större gäddor). Men å andra sidan så är det ganska lätt att sätta den perfekt eftersom man faktiskt är så nära fisken och vattentemperaturen gör dem ganska lugna.

Sen är naturligtvis en betydligt längre huggis alltid med ut i båten... Finns inget bättre sätt att få upp wobblers som t ex sitter i vassen en halvmeter/meter under ytan

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
          Du motsäger ju dig själv:

*hur mycket tar en vanlig sportfiskare upp på ett år.. det går att räkna på en hand...det gör varken till eller från..

*med tanke på att ta upp fisk:
          om det tex finns gös i en sjö och man vill att gösen ska öka på lite bättre.. då kan man fiska ur lite gädda så gösen får större chans att klara sig.bara nyttigt i det läget..
          inte sagt att jag gör så, men det finns de som gör....och då för ett syfte.. allt måste ha ett syfte eller hur??

tycker du allmänt jamsar med alla som gnäller + att du är en jävel på det själv..vi vet att du är bäst på det mesta redan. du t.o.m ser intelligent ut på bilden...gör som du själv vill och ge faan att att klaga eller gnälla mer på mig...

sen tror jag bebest är en sjujävla mycket mer erfaren fiskare än vad du är så jag förstår inte vad du ska hoppa på honom, det han säger låter mycket rimligt och sunt.... tänker du på gäddornas bästa så säger jag likadant till dig som de andra.. sluta fiska dom.. då är dom allra lyckligast...

Kommentera

Ursprungligen postat av gösar
            inte sagt att jag gör så, men det finns de som gör....och då för ett syfte.. allt måste ha ett syfte eller hur??

tycker du allmänt jamsar med alla som gnäller + att du är en jävel på det själv..vi vet att du är bäst på det mesta redan. du t.o.m ser intelligent ut på bilden...gör som du själv vill och ge faan att att klaga eller gnälla mer på mig...

sen tror jag bebest är en sjujävla mycket mer erfaren fiskare än vad du är så jag förstår inte vad du ska hoppa på honom, det han säger låter mycket rimligt och sunt.... tänker du på gäddornas bästa så säger jag likadant till dig som de andra.. sluta fiska dom.. då är dom allra lyckligast...
            Det är det som är grejen med ett offentligt forum, om han tycker att du gör något fel så får han säga det, kan man inte ta kritik har man inget här att göra.

Jaha så bara för att man har praktiserat någonting länge så har man rätt? Säger inte att BeBest har fel men det kan finnas olika åsikter, bara för att någon har fiskat längre betyder det inte att han vet bäst.

OM man ska bedriva C&R så ska man göra det så bra som möjligt, om man av ren lathet eller feghet andvänder ett sämre alternativ, huggkroken, så ska man inte bedriva C&R. Sen kan det finnas tillfällen då man inte kan andvända annat, t.ex. som vid ismetet. Om man nu får tro dom som ismetar, jag gör det inte själv.

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike
              Vad det beträffar slemhinnan skadande på fisken vid en enkel landning av ett gälgrepp så är denna inte stor ifall man tar fisken med blöta händer. Tänk på gäddorna som ofta står mitt inne bland växtlighet, går i den tätaste vassen och dylikt vilket också skulle skada slemskiktet något enormt ifall det var så känsligt.

För övrigt är det ju sunt förnuft som gäller, ingen kan kontrollera en huggkrok till 100%, spräckte käkar och revor förekommer titt som tätt för dom som använder den. Ska man c&r fiska så ska man ju göra det på ett så bra sätt som man kan! Ett bra uppträdande är ett professionellt uppträdande!

Att man får en blodig hand, det tar lite längre tid att landa fisken eller att man råkar köra ett bete i botten ibland för att man pillar med en gädda, vad gör det? Är ju en levande varelse man håller på med, och ens bästa vän, man får helt enkelt ta sig tid.

Angånde yrkesfisket och sportfisket så är denna jämförelse helt totalt orelevant. Yrkesfiskaren fiskar just eftersom det är hans jobb medans sportfiskaren gör det för nöjes skull. Sen vad det beträffar sportfiskarens fångster så har detta STOR inverkan på vattnet, vattnen kanske inte tömms men det är LÄTT att fiska slut på ett bestånd med stor fisk om det bonkas.
              jag vet inte om jag håller med dig om det. vissa tar ju mer andra mindre. jag tar mycket lite på ett år och fiskar väldigt mycket. en del C&R fiskare har ju riktig dubbelmoral tycker jag ,i varje fall när det är tävling på fiskeklubbarna, då helt plötsligt så går det an att klubba tex 100 kg gädda för en rutten tävling för att sedan återgå till c&r fiske senare.. dubbelmoral????

Kommentera

Ursprungligen postat av Johannes R
                Det är det som är grejen med ett offentligt forum, om han tycker att du gör något fel så får han säga det, kan man inte ta kritik har man inget här att göra.

Jaha så bara för att man har praktiserat någonting länge så har man rätt? Säger inte att BeBest har fel men det kan finnas olika åsikter, bara för att någon har fiskat längre betyder det inte att han vet bäst.

OM man ska bedriva C&R så ska man göra det så bra som möjligt, om man av ren lathet eller feghet andvänder ett sämre alternativ, huggkroken, så ska man inte bedriva C&R. Sen kan det finnas tillfällen då man inte kan andvända annat, t.ex. som vid ismetet. Om man nu får tro dom som ismetar, jag gör det inte själv.
                det är en sak att säga det på ett bra sätt istället för att attackera personen i fråga när det handlar om C&R frågor....det handlar inte om lathet eller feghet. det handlar om att det ska gå fort och lätt, smidigt att kroka av. fisken ska snabbt i sjön igen mm mm....är man själv med många spön så är det perfekt med huggkrok.. så är det för mig ...och det får jag skriva och kan de inte ta det så kanske de inte ska vara här heller då..

Kommentera

Gösar tack för ditt stöd men jag måste nog be att få korrigera bilden en aning beträffande min erfarenhet. När det gäller fisket i min hemsjö där är jag snudd på världsmästare, om det gäller de arter och metoder jag satsat men redan när vi kommer till de lite större vitfiskarterna är det kört. Där tror jag faktiskt att Flodebanan vet mera. Det kostar att erkänna det men faktum kvarstår.

Jag nöjer mig med att kommentera Flodebanans inlägg ovan med att det händer att jag undrar hur han är funtad.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Vad det egentligen handlar om är respekt i diskussionen, eller bristen av respekt snarare. Var och en är fria att fiska, landa, ta hem fisk på det som den finner lämpligt så länge det håller sig inom fiskebestämmelser och sunt förnuft. Det skall respekteras av de som inte håller med, är det dessutom i samband med fångstrapporter o dyl. som kritik framförs är det mkt dålig stil tycker jag.

En perekt placerad huggkrok är bästa alternativet för gädda tycker jag. Med storlek på kroken så liten som möjligt och anpassad efter fisken. Gärna hemgjord. Allt annat landas jag med händer och håv. BeBest har ett resonemang jag helt instämmer i.

Själv "bonkade" jag närmare 35 gösar i sommar som var mycket goda. Alla uppätna inget till spillo. Många glada miner på de som varit med ut och kunnat fått med sig en fisk från min frys även om fiskelyckan varit dålig. Detta är exempel på ett humant fiske. Istället för att både sportfiska C&R och riskera att några procent dör vid återutsättning för att sedan knalla iväg och köpa fisken i affären slår man två flugor i en smäll. Detta glömms bort.

Ni som kan mycket om C&R kan väl lägga ut en guide som artikel och várje gång ni vill "påminna någon" refera till denna. Alla som står för den kan väl skriva under på den. Då finns informationen lättillgånlig och korrekt, fri från personliga tolkningar.

Kommentera

Ursprungligen postat av gösar
                      det är en sak att säga det på ett bra sätt istället för att attackera personen i fråga när det handlar om C&R frågor....det handlar inte om lathet eller feghet. det handlar om att det ska gå fort och lätt, smidigt att kroka av. fisken ska snabbt i sjön igen mm mm....är man själv med många spön så är det perfekt med huggkrok.. så är det för mig ...och det får jag skriva och kan de inte ta det så kanske de inte ska vara här heller då..
                      Jag tycker inte att han har "attackerat" dig, tror det är du som är dålig på att ta kritik. Om snabbt, smidigt och lätt inte faller under kategorin lathet så vet jag inte vad som gör det. Du vill helt klart att det ska gå snabbt och enkelt på fisken bekostnad, jag klagar inte, men så är det. Alla får göra som dom vill men alla får också kommentera det man gör.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 077 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art