VAd är det med alla här - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

VAd är det med alla här

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av richtermo
    Alla skriver väl som det passar dem själva?! Eller menar du att, bara för att detta är ett forum så får ingen skriva på korrekt svenska? Är det din åsikt bara för att du själv inte kan eller orkar skriva hyfsat vårdat? Jag värdesätter ett vårdat språk och skulle hellre sparka ut "slarvpellarna" än de som skriver korrekt. Ibland är det svårt att läsa vad en del skriver, på grund av slarvigt språkbruk. Kan det inte vara så att du är avundssjuk ?

// Anders
    ja exakt det är ju det jag menade.. att jag skriver som jag vill och du som du vill.. tycker jag skriver mycket tydligt, men tydligen inte tillräckligt för herr Johannes R...

man behöver ju inte slarva ihop texten , men man behöver inte överdriva åt det andra hållet heller...

är du med?

Kommentera

Ursprungligen postat av gösar
      ja exakt det är ju det jag menade.. att jag skriver som jag vill och du som du vill.. tycker jag skriver mycket tydligt, men tydligen inte tillräckligt för herr Johannes R...

man behöver ju inte slarva ihop texten , men man behöver inte överdriva åt det andra hållet heller...

är du med?
      Ja då, jag är med i ditt resonemang. Det du skrev innan lät bara lite galet, det var det jag reagerade på. Det lät som ett påhopp på dem som skriver korrekt. Men om det inte var menat på det sättet så är det lugnt.

// Anders
      gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Ursprungligen postat av richtermo
        Ja då, jag är med i ditt resonemang. Det du skrev innan lät bara lite galet, det var det jag reagerade på. Det lät som ett påhopp på dem som skriver korrekt. Men om det inte var menat på det sättet så är det lugnt.

// Anders
        det är jättelugnt...mvh

Kommentera

okelidokeli !
          gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Ursprungligen postat av gösar
            sitter huggkroken i läppen så är det inga problem att släppa tillbaka...jag personligen släpper aldrig i fisk som blöder.. oavsett vart ifrån och hur mycket.. det finns vida diskussioner om lipgrip och om hur dåligt det är mm...

jag tycker personligen och det står jag för att huggkrok funkar kalas och skadar fisken mycket lite, då pratar jag om 4-6 spön ute vid trolling och att fisken måste upp fort och i snabbt...är man själv så funkar detta superbra....men men .. alla har olika former och ideér hur man tycker det går bäst.....tycker man en sak funkar bra så kör man på det... är man så förbannat känslig och är rädd för att skada fisken säger jag som jag sagt innan , byt hobby.....

kan ta kritik men ibland blir det för mycket, har fiskat längre än många som kritiserar är gamla, och det som är jävligt irriterande är att de tror sig veta allt om allt...
            Jag tvivlar på att du kan påstå att du fiskat lika länge som jag är gammal. Har också använt huggkrok, men det var i början på -90talet när jag inte fattade bättre. Det vertikala lyftet kan enbart det skada fisken, sen om fisken sprattlar så blir det inte bara ett litet hål i underkäken utan en stor reva. Bara det att det blir hål är ju rätt onödigt.
            Vill gärna vända på ditt resonemang om att man ska byta hobby om man är rädd för att skada fisken. Varför ska man överhuvudtaget utöva C&R om man inte gör det ordentligt?
            Just den biten har nog inte mycket med ålder att göra, många av dem som är hälften så gamla som jag har kunskapen utöva C&R på ett minst lika bra sätt eller bättre än vad jag gör. Det beror nog på att de lyssnat, lärt och förstått hur man ska göra.
            Huggkrok och C&R fiske hör helt enkelt inte ihop.
            Senast ändrad av KG?; 2005-12-15, 00:21.

Kommentera

Att fiskare fortfarande använder huggkrok är för mig en gåta, men som man brukar säga. Man kan inte lära gamla hundar att sitta.

Kommentera

Jag äger en huggkrok, den använder jag vid ismete på fisk över fem kilo. Vid tjock is är det ibland nästan omöjligt att lirka in huvudet på en större gädda i hålet. Den ställer sig i linje med isen och står där... Någon som har förslag på hur man kan undvika krok i dessa lägen, väger gäddan sju kilo eller mer vill jag påstå att det helt enkelt inte går att lirka in näbben vertikalt, stod vid ett tillfälle i tjugo minuter och lirkade med en sexa... det gick inte utan krok!!! lippgrip går bort, man kan inte köra ner en lipgrip genom sjuttio cm is och träffa gäddläppen... Hur gör man!!!
                "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                "Keep it simple"

//Jan O
                www.fisheco.se
                www.brofiske.net
                www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O
                  Jag äger en huggkrok, den använder jag vid ismete på fisk över fem kilo. Vid tjock is är det ibland nästan omöjligt att lirka in huvudet på en större gädda i hålet. Den ställer sig i linje med isen och står där... Någon som har förslag på hur man kan undvika krok i dessa lägen, väger gäddan sju kilo eller mer vill jag påstå att det helt enkelt inte går att lirka in näbben vertikalt, stod vid ett tillfälle i tjugo minuter och lirkade med en sexa... det gick inte utan krok!!! lippgrip går bort, man kan inte köra ner en lipgrip genom sjuttio cm is och träffa gäddläppen... Hur gör man!!!
                  Lägg av med det där lallarfisket så slipper du fundera... Fast vid ismetet behöver man ju inte lyfta fisken ur vattnet med hjälp av huggkroken vilket gör enorm skillnad. Det ska inte behöva bli mer än just ett litet hål i hakan.Sen är det ju viktigt att hålet är stort nog, om jag förstått det rätt så har ju ni relativt nyligen gått upp till 200 hål vid ismetet. Det är ju bra och lär göra styrningen lättare. Som tur är så får vi ju sällan 60-70 cm is nuförtiden heller så huggkrok kanske bara behöver användas i undantagsfall?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O
                    Hur man gör i sådana situationer är upp till var och en för där har man kanske inte så stora valmöjligheter. Sunt förnuft är aldrig fel.
                    Huggkrok skadar fisken ONÖDIGT mycket. Om fisken har tur så blir det (bara) ett hål i käken men med lite otur så kan hålet bli en stor reva eller att helt enkelt att käken knäcks.
                    Jag står och jiggar efter gädda när en annan fiskare får napp och när han lyfter upp den så ser jag att han håller fisken i ögonen. Jag går genast dit och frågar om han är riktigt frisk i huvodet (på ett snällt sett förstås) och han svarar samtidigt som kroken lossnar och han bokstavligen talat slänger tillbaks gäddan i strandkanten. Det är det bästa sättet att lyfta gädda på för dom BITS. Han var vuxen om någon undrar. Dem sätten som man själv tycker är bekvämast och bäst på behöver inte alltid vara det. Jag försökte förklara för han att han kunde ta ett tag runt nacken istället för ögonen och jag hoppas verkligen att han fatta det. Som sagt sunt förnuft gäller i längden.
                    Att lyssna och lära av andra fiskare är heller inte fel.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
                      Lägg av med det där lallarfisket så slipper du fundera... Fast vid ismetet behöver man ju inte lyfta fisken ur vattnet med hjälp av huggkroken vilket gör enorm skillnad. Det ska inte behöva bli mer än just ett litet hål i hakan.Sen är det ju viktigt att hålet är stort nog, om jag förstått det rätt så har ju ni relativt nyligen gått upp till 200 hål vid ismetet. Det är ju bra och lär göra styrningen lättare. Som tur är så får vi ju sällan 60-70 cm is nuförtiden heller så huggkrok kanske bara behöver användas i undantagsfall?
                      Nja, kan nog inte låta bli ismetet, det är ju så roligt... Fast det kommer nog att till 90% handla om gös och storabborre i år, soliga dagar med grillkorv o gott sällskap. Nyligen gått upp till 200? Du tänker på min kompis som proppade sjukilosgösen antar jag... Ja, han har 200 mm sedan 2003. Jo, 60-70 cm blir det varje år på tex Lejondalssjön, det var där jag stod tjugo minuter och kunde inte få upp gäddan, det lät sig inte göras...
                      "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                      "Keep it simple"

//Jan O
                      www.fisheco.se
                      www.brofiske.net
                      www.magazinefisheco.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27