VAd är det med alla här - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

VAd är det med alla här

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• okej förlåt jag ber så hemskt mycket om ursäkt

Kommentera

• Ursprungligen postat av jögge
      Under de år jag ismetat har jag bara en gång behövt köraner handen i borrhålet och greppa linan för att styra in gäddan i det samma(grepp i linan nära huvudet ger annan vinkel och därmed lätt att få in fisken utan att skada den med tex huggkrok).
      Man behöver således inte rota efter gällocket under isen utan tar gällgreppet när fisken kommer upp i hålet och man ser hur krokarna sitter.
      Men visst jag har en liten pimpelhuggkrok med för utifall att(kommer troligen aldrig behöva använda den)

Har fått X antal gäddor över 10 på ismete och det är normalt sett inga problem som helst om man kör med 200mm borr eller större.
      Blöter hellre ner mig lite och torkar mig på medhavd handduk än gör ett onödigt hål i gäddan.

Huggkroks hål kan växaihop men det är ofta det inte gör det vilket stör fisken vid ätande, när gäddan öppnar gapet för att fånga en fisk bildas ett sug in mot munnen/svalget (gäller inte bara gädda!)om man då gör ett hål på vägen dit så minskar "trycket" och det blir därmed svårare att fåinn betet i munen.
      Prova gärna att suga med ett sugrör med hål i så förstår ni principen(även om det inte är exakt det samma)

Minst skada på fisken gör man självklart om man använder sina händer, då ett verktyg aldrig kan bli lika känsligt som en hand!
      Att ömma om fiskens välbefinnande tycker jag är en självklarhet om jag vill släppa den till min och andra fiskares fromma.
      Därav använder jag gälgrepp(hand under buken vid lyft), avkrokningsmatta mm för att göra så liten skada som möjligt.
      Krokar oftast av fisken i vattnet om den skall återutsättas, men ibland vill jag ha ett foto av firren och då använder jag metoder av "skada så lite som möjligt karaktär".

Passade på att skriva på en plats så det är inget påhopp på dig Golden! om du nu skulle känna det.

Jögge
      Hehe Jögge, jag tar det verkligen inte som ett påhopp... Skrev ju att jag inte är en van ismetare .. därför vet jag inte själv hur svårt det är att få in gäddans huvud i hålet.
      Bra att få tips från en som har lite mer erfarenhet och dessutom intressant läsning! Hoppas själv på att inte behöva använda huggkroken något... Men det kan som sagt vara bra att ha den med!
      Jag stör mig mer på attityden vissa har... Inte deras åsikt att man skall vara försiktig med fisken vid C&R! För det tror jag alla vet om att det är viktigt.

Sedan är det olika åsikter om huggkroken... Tycker det är bra att denna frågan tas upp... Men jag har pratat med andra lite mer rutinerade fiskare (än mig själv :P) som påstår att tar man rätt grepp (Längst fram) så blir det ingen lång reva / bruten käke etc... Blir det en reva/ bruten käke så är det användarfel
      Jag kan givetvis ha fel... Med huggkrok menar jag inte en sån där 0.5 cm tjock en... utan snarare en som är ungefär lika stor som en stor enkelkrok...

Jag är mer för gälgreppet än huggkrok... Onödigt med ett hål extra i munnen... Men tycker det är intressant att diskutera huggkroken ändå

Ha en trevlig kväll
      // Benny

Kommentera

• Ursprungligen postat av Golden
        Hehe Jögge, jag tar det verkligen inte som ett påhopp... Skrev ju att jag inte är en van ismetare .. därför vet jag inte själv hur svårt det är att få in gäddans huvud i hålet.
        Bra att få tips från en som har lite mer erfarenhet och dessutom intressant läsning! Hoppas själv på att inte behöva använda huggkroken något... Men det kan som sagt vara bra att ha den med!
        Jag stör mig mer på attityden vissa har... Inte deras åsikt att man skall vara försiktig med fisken vid C&R! För det tror jag alla vet om att det är viktigt.

Sedan är det olika åsikter om huggkroken... Tycker det är bra att denna frågan tas upp... Men jag har pratat med andra lite mer rutinerade fiskare (än mig själv :P) som påstår att tar man rätt grepp (Längst fram) så blir det ingen lång reva / bruten käke etc... Blir det en reva/ bruten käke så är det användarfel
        Jag kan givetvis ha fel... Med huggkrok menar jag inte en sån där 0.5 cm tjock en... utan snarare en som är ungefär lika stor som en stor enkelkrok...

Jag är mer för gälgreppet än huggkrok... Onödigt med ett hål extra i munnen... Men tycker det är intressant att diskutera huggkroken ändå

Ha en trevlig kväll
        // Benny

"Attituden" triggas gärna upp lite när man läser ett toalt idiotiskt inlägg som samtidigt idiotförklarar något som stämmer. Eller folk som är inkonsikventa och inte riktigt kan inse det samtidigt som alla kritik blir negativ och sedan huggs det tillbaks även fast man gick in i disskussionen men en snäll ton. Men det har man ju till viss del bara sig sjä'lv att skylla, jag vet Men många dömer helt klart på felaktiga grunder. Ibland kvittar det vad man skriver, man är ändå skurken...

Men det är ju så det blir på internet... Som sagt, verkligheten är en helt annan
        sigpic

Kommentera

• Ursprungligen postat av Golden

Ha en trevlig kväll
          // Benny
          Rätt andvänt så funkar en någorlunda vettig C&R med huggkrok. MEN problemet är att man missar för mycket. Om du missar med t.ex. en lipgrip så händer det ingenting. Missar du med handen så är det värsta som kan hända att du blir skadad. Men missar du med huggkrok så har du en stor reva i underkäken eller en skada någon annanstans. Sen är det de nackdelarna som jag räknade upp i ett inlägg tidigare i tråden.

Kommentera

• paradoxal? kanske.. haha, är det inte du som klagar? Tycker sidans "mentalitet" har genererat att jag själv bedriver en mycket bättre c&r och så är det säkert för många andra, förutom att jag blivit en skickligare fiskare.
            Mer spöböjj åt folket

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 234 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art