VAd är det med alla här - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

VAd är det med alla här

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Golden
    Hur var det med attityden herr Flode... Inte konstigt att folk hugger på dig =/ Försök skriv till folk som att du hade pratat med dom... Då hade iaf jag tagit dig lite mer på allvar.

En sak som inte jag förstår... "Ni" är rädda om fiskebeståndet ena stunden, nästa stund så tycker "ni" det är lika bra att man klubbar fisken och äter upp den eftersom man inte utfört C&R på rätt sätt (erat sätt)... Får inte ihop ekvationen... Hjälper verkligen inte med pajkastning (vilket är det enda som tråden handlar om just nu)... Sista pajen kastad från mig nu iaf!

Huggkrok på vinterfisket:
    Om man ha en huggkrok med en "smal krok" så skadar den inte mer än en 2 st trekrokar... Fördelar är att man lättare kan föra in huvudet i hålet... Istället för att fightas tills gäddan inte har några krafter kvar... Många påstår att en fisk har väldigt svårt att återhämta sig efter en lång fight... Då borde det ju va smartare att få upp den snabbt?
    Minus är ju om man kan få fel grepp med huggkroken, då går det ju inte så bra.... Men får man ett bra grepp allra längst fram så fungerar det fint!
    Jag skulle hellre greppat en gädda med huggkrok än att sticka ner armen en halvmeter under vattnet för att få upp huvudet! Har inte isfiskat mycket, så jag har ingen bra erfarenhet av det... Men om krokarna sitter på snedden i käften på gäddan så borde det teoretiskt vara svårt att få in huvudet i hålet... Rätta mig gärna om jag har fel. Hade det varit lite mer mogen nivå på alla inläggen kanske man kunde lärt sig något... Istället vet man inte vad man skall tro... Om gäddans huvud slinker upp genom hålet kommer jag att köra gälgreppet, eftersom det är onödigt att göra ett hål till i munnen i onödan... Men i vissa fall åker den nya huggkroken fram

Ha ett skitfiske på er i vinter! Äntligen har isen lagt sig i västra götaland
    BeBest: Roligt att läsa!

Är lyckan att fånga fisken eller är det att äta upp den?
    Under de år jag ismetat har jag bara en gång behövt köraner handen i borrhålet och greppa linan för att styra in gäddan i det samma(grepp i linan nära huvudet ger annan vinkel och därmed lätt att få in fisken utan att skada den med tex huggkrok).
    Man behöver således inte rota efter gällocket under isen utan tar gällgreppet när fisken kommer upp i hålet och man ser hur krokarna sitter.
    Men visst jag har en liten pimpelhuggkrok med för utifall att(kommer troligen aldrig behöva använda den)

Har fått X antal gäddor över 10 på ismete och det är normalt sett inga problem som helst om man kör med 200mm borr eller större.
    Blöter hellre ner mig lite och torkar mig på medhavd handduk än gör ett onödigt hål i gäddan.

Huggkroks hål kan växaihop men det är ofta det inte gör det vilket stör fisken vid ätande, när gäddan öppnar gapet för att fånga en fisk bildas ett sug in mot munnen/svalget (gäller inte bara gädda!)om man då gör ett hål på vägen dit så minskar "trycket" och det blir därmed svårare att fåinn betet i munen.
    Prova gärna att suga med ett sugrör med hål i så förstår ni principen(även om det inte är exakt det samma)

Minst skada på fisken gör man självklart om man använder sina händer, då ett verktyg aldrig kan bli lika känsligt som en hand!
    Att ömma om fiskens välbefinnande tycker jag är en självklarhet om jag vill släppa den till min och andra fiskares fromma.
    Därav använder jag gälgrepp(hand under buken vid lyft), avkrokningsmatta mm för att göra så liten skada som möjligt.
    Krokar oftast av fisken i vattnet om den skall återutsättas, men ibland vill jag ha ett foto av firren och då använder jag metoder av "skada så lite som möjligt karaktär".

Passade på att skriva på en plats så det är inget påhopp på dig Golden! om du nu skulle känna det.

Jögge

Kommentera

• Ursprungligen postat av Golden
      Flodebanan... Gör en egen tråd, gärna med bilder eller filmsnutt på hur du tycker är "rätt" sätt.

Vissa tycker ju som sagt att huggkrok är "rätt" sätt. Din uppgift är att ta reda på varför det inte är det

Good Luck & Have Fun :P
      Jag tror majoritetn fattar att en huggkrok kan repa upp hela underkäken samt hur ett hjä'lpgrepp med bukstöd går till.
      sigpic

Kommentera

• Ursprungligen postat av willey
        snälla lägg ner den här tråden!!
        det blir lixom fel om det här ska vara en sida för likasinnade. som kan ge varanndra tips om fiske.
        Ingen kamp om vem som kan sin sak bäst.
        man ska dela med sig a sina kunskaper eller rättare sagt dela sina kunskaper med andra.

ville bara säga att innan den här tråden va det riktigt mysigt att va inne på fiskesnack. men nu känns det som att alla är sura på varanndra och det blir en dyster och munter atmosvär av det hela.

älskar er och den här sidan--

god jul <3

lägg ner dina meningslösa inlägg?
        sigpic

Kommentera

• Ursprungligen postat av jögge
          Under de år jag ismetat har jag bara en gång behövt köraner handen i borrhålet och greppa linan för att styra in gäddan i det samma(grepp i linan nära huvudet ger annan vinkel och därmed lätt att få in fisken utan att skada den med tex huggkrok).
          Man behöver således inte rota efter gällocket under isen utan tar gällgreppet när fisken kommer upp i hålet och man ser hur krokarna sitter.
          Men visst jag har en liten pimpelhuggkrok med för utifall att(kommer troligen aldrig behöva använda den)

Har fått X antal gäddor över 10 på ismete och det är normalt sett inga problem som helst om man kör med 200mm borr eller större.
          Blöter hellre ner mig lite och torkar mig på medhavd handduk än gör ett onödigt hål i gäddan.

Huggkroks hål kan växaihop men det är ofta det inte gör det vilket stör fisken vid ätande, när gäddan öppnar gapet för att fånga en fisk bildas ett sug in mot munnen/svalget (gäller inte bara gädda!)om man då gör ett hål på vägen dit så minskar "trycket" och det blir därmed svårare att fåinn betet i munen.
          Prova gärna att suga med ett sugrör med hål i så förstår ni principen(även om det inte är exakt det samma)

Minst skada på fisken gör man självklart om man använder sina händer, då ett verktyg aldrig kan bli lika känsligt som en hand!
          Att ömma om fiskens välbefinnande tycker jag är en självklarhet om jag vill släppa den till min och andra fiskares fromma.
          Därav använder jag gälgrepp(hand under buken vid lyft), avkrokningsmatta mm för att göra så liten skada som möjligt.
          Krokar oftast av fisken i vattnet om den skall återutsättas, men ibland vill jag ha ett foto av firren och då använder jag metoder av "skada så lite som möjligt karaktär".

Passade på att skriva på en plats så det är inget påhopp på dig Golden! om du nu skulle känna det.

Jögge

Bra inlägg!
          sigpic

Kommentera

• Ursprungligen postat av jögge
            Det är ingen dålig maträtt men nog tycker jag att en saltad och pepprad gösfile med kantarellstuvning över, tillredd i ugnen under 10-15 min är snäppet vassare
            Stor fisk är alltid roligt att drilla och sedan släppa så försiktigt som möjligt!
            Det är iallafall inte sämre

Kommentera

• vem är det som skriver menningslösa inlägg igentligen.
              jo du lilla bananen.

skärp dig för fasiken!

Kommentera

vem är det som skriver menningslösa inlägg igentligen.
                jo du lilla bananen.

skärp dig för fasiken!

läs mitt inlägg igen och notera sedan bananens blinkning i hans inlägg. OCH dessutom så gör du ju just själv det du inte ville att andra ska göra. liiiite konsekvens är på sin plats (och det måste man ju säga om bananen att han är konsekvent i alla fall
                achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                \m/

Kommentera

• vem säger att jag ine va seriös att jag gjorde så där va jue just för ayy jag skrev ett inlägg där jag va imot de som jag skrev till bananen.
                  hur ofta säger man "för fasiken" om man e seriös :P

Kommentera

vem är det som skriver menningslösa inlägg igentligen.
                    jo du lilla bananen.

skärp dig för fasiken!
                    ja, undra vem som tillfört debatten mest?

kanske skulle börja med (IRONI) bakom meningarna igen

Iaf ligger det som alltid lite allvar bakom en ironisk mening.

och det är att du inte skall uppmana en disskussion att sluta! Låt dem som disskuterar göra det, det är väl det fiskesnack och liknande ställen är till för? Bara för att du inte hade något att säga i fråga behöver inte det betyda att alla andra inte heller har det.
                    Senast ändrad av Flodebanan; 2005-12-20, 15:28.
                    sigpic

Kommentera

• Ang Ironi:

Dessa regler har fotosidan.se:
                      "IRONI BÖR UNDVIKAS"
                      Tyvärr fungerar ironi ytterst dåligt i skrivet sammanhang. Därför bör ironi i största möjliga mån undvikas. Vill du vara ironisk kan det vara nödvändigt att markera med detta med någon form av smileys eller text (ironisk) för att klargöra.

Även fast man lägger dit en smiley eller två tycker jag att Ironi inte fungerar så bra på ett forum... brukar alltid leda till missförstånd utan eller med smileys.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 121 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art