Ursprungligen postat av Golden
Man behöver således inte rota efter gällocket under isen utan tar gällgreppet när fisken kommer upp i hålet och man ser hur krokarna sitter.
Men visst jag har en liten pimpelhuggkrok med för utifall att(kommer troligen aldrig behöva använda den)
Har fått X antal gäddor över 10 på ismete och det är normalt sett inga problem som helst om man kör med 200mm borr eller större.
Blöter hellre ner mig lite och torkar mig på medhavd handduk än gör ett onödigt hål i gäddan.
Huggkroks hål kan växaihop men det är ofta det inte gör det vilket stör fisken vid ätande, när gäddan öppnar gapet för att fånga en fisk bildas ett sug in mot munnen/svalget (gäller inte bara gädda!)om man då gör ett hål på vägen dit så minskar "trycket" och det blir därmed svårare att fåinn betet i munen.
Prova gärna att suga med ett sugrör med hål i så förstår ni principen(även om det inte är exakt det samma)
Minst skada på fisken gör man självklart om man använder sina händer, då ett verktyg aldrig kan bli lika känsligt som en hand!
Att ömma om fiskens välbefinnande tycker jag är en självklarhet om jag vill släppa den till min och andra fiskares fromma.
Därav använder jag gälgrepp(hand under buken vid lyft), avkrokningsmatta mm för att göra så liten skada som möjligt.
Krokar oftast av fisken i vattnet om den skall återutsättas, men ibland vill jag ha ett foto av firren och då använder jag metoder av "skada så lite som möjligt karaktär".
Passade på att skriva på en plats så det är inget påhopp på dig Golden! om du nu skulle känna det.
Jögge
Kommentera