VAd är det med alla här - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

VAd är det med alla här

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Flodebanan
    Precis Och att sedan göra det så varsamt man kan med all respekt för fisken...

Man får sedan inte heller glömma den i vissa fall grymma drillen med hoppande fiskar och sprutande adrenalin

Att man sedan kan få med sig några toppenbilder hem är också något att glädjas över...
    sigpic

Kommentera

• Ursprungligen postat av Wizkid
      Jag tycker att denna diskussion kanske spårat ut något. Jag tror ingen missunnar någon att ta hem all fisk de kan äta, jag tror att C&R tänkandet gäller de fiskar vi inte tänker ta med oss hem. Om jag ändå ej tänkt att äta upp fisken varför kan jag inte behandla den med all den respekt och försiktighet som jag kan uppbringa?

Att ta denna tråd till att handla om C&R varande eller ej genom prata om sadisternas sadister och dubbelmoral gynnar nog inga andra än de riktiga köttfiskarna. Min uppfattning är tämligen klar, ät så mycket ni vill men de ni inte tänker ta med er hem släpp tillbaka dem så varsamt som möjligt och ge oss andra fiskare en möjlighet att fånga dem.
      jo exakt håller med dig.. bara flöt iväg lite där som hela tråden gjort..

Kommentera

• Ursprungligen postat av gösar
        jo exakt håller med dig.. bara flöt iväg lite där som hela tråden gjort..
        Och det motsäger du dig i dina ovanstående inlägg när du motiverar varför du använder en huggis.

Håller med dig helt annars Wizkid. Behandla fisken med pespekt och på det bästa sättet du kan...
        sigpic

Kommentera

• Ursprungligen postat av BeBest
          Jag måste dock tillstå att det händer att jag frångår mina föresatser. Visst händer det att jag inte klarar av att hålla tand för tunga eller skriver saker som mera är ett debattinlägg än ett uttryck för respekt för den andres utgångspunkter. Det går säkert att finna såna exempel här i mina inlägg.

Men om man vill förändra någon genom konstuktiv feed-back så måste man ha klart för sig att man måste möta människorna på ett sätt som de kan tillgodögöra sig och då måste jag veta varför innan jag säger därför.

Det finns en dansk filosof och präst vid namn Sören Kirkegard. Han hade funderat en del över varför alla hans så fantastiskt välformulerade och sanna predikningar inte gick hem hos åhörarna. Hans svar på frågan om varför han inte klarade att lära övriga något nytt blev: ”För att kunna lära dig någonting måste jag kunna möta dig där du är.”

Jag har försökt ta till mig det där på äldre dar. I min ungdom försökte jag med dräpande argument slå ut motståndarna i nog så hätska debatter. Jag ensam hade rätt i allt på den tiden. Jag känner ingen attityden hos några av dem som agerar här inne.

Ingen av oss debattdeltagare blev väl särskilt framgångsrika i att påverka den andre men vi plockade en och annan poäng samt fick ta emot verbala snytingar så adrenalinet sprutade men som sagt vi förändrade inget hos den andre för vi möttes aldrig som annat än verbala kombatanter. Än idag är det några av dessa figurer, som jag inte kan dra jämt med innerst inne och det jävliga är några av dem torde ha haft mera rätt än jag.

Så mitt råd till er som vill förändra världen är Kirkegards: Möt människorna där de är! Detta gäller på alla plan i livet inte bara rent geografiskt. Vet vi sen var vi själva är så blir resultatet ännu bättre men det är kanske en annan fråga men det blir lättare att visa respekt för andra när man verkligen vet vilken respekt man själv är värd.
          Jo, det är en bra filosofi... Nja, det är faktiskt det absolut bästa sättet att få fram sina åsikter på. Men när man gör det öga mot öga, så känner man lätt av stämning, ser reaktioner, kan lägga prövande ord osv, osv...

Här på nätet så tror jag ofta att jag ligger på rätt nivå, kanske för att jag är inne så mycket i mina egna tankar och funderingar. Ibland så visar dock reaktionerna att alla inte alls låg på samma diskussionsnivå. Och då kan det vara för sent att göra någonting åt det. Skadan är redan gjord! Ett i ett samtal utlägg på 20 sekunder blir här en mindre uppsats, samtidigt som man faktiskt vill få fram sin sida av saken. Inte alltid lätt...

Sen kan man ju naturligtvis bli så trött att man helt enkelt kör över någon, eftersom man helt enkelt inte tror att det är någon idé att förklara för honom/henne, men det hade man nog även gjort i ett normalt samtal...

Hur som helst, bra skrivet. Även om det naturligtvis inte alltid är så lätt att hålla sig till

/D

Kommentera

• jag tycker inte man behöver vara så känslig. om någon skriver något positivt så är väl det bra då men om någon skriver att du är dum i huvudet och inte kan ta hand om fisken eller vad som, skit i det! tycker det är en enorm skillnad på ett internetforum och "verkliga livet".
            men visst jag tycker också att det är onödigt med taskiga kommentarer som inte ger något. men man måste inte ta åt sig så hårt. sen att det finns folk som inte kan ta kritik är en helt annan sak. BRA kritik är det bästa att rätta sig efter.
            att det finns några som stör sig på hur man skriver eller stavar tycker jag är helt otroligt. snacka om att inte ha något bättre för sig. så länge man kan göra sig förstådd på ett korrekt sätt så är det väl inga problem.
            Att vissa dessutom börjar tjata om att unga fiskare är omogna, och orsaken till dom flesta tråkigheterna på fiskesnack tycker jag är helt otroligt dumt det med.

Kommentera

Och det motsäger du dig i dina ovanstående inlägg när du motiverar varför du använder en huggis.

Håller med dig helt annars Wizkid. Behandla fisken med pespekt och på det bästa sättet du kan...
              släpper tillbaka fisken varsamt, bara att jag använder huggkrok.som inte är mycket sämre än lipgrip mm, den diskussionen hade vi längre upp , starta inte om den igen......

Kommentera

• Ursprungligen postat av gösar
                släpper tillbaka fisken varsamt, bara att jag använder huggkrok.som inte är mycket sämre än lipgrip mm, den diskussionen hade vi längre upp , starta inte om den igen......
                Ja, vad säger man... Varsamt+huggkrok=inte sant?

Men som sagt, orkar inte dra igång den disskussionen igen för du vägrar inse att huggkroken i de föesta fall inte är något sportfiskemässigt landningsredskap.
                sigpic

Kommentera

Jag fattar vad du menar, men uppenbarligen har vi inte samma åsikt.

Att skylla på "överlevnadsinstinkten" i dagens samhälle tycker jag är löjligt.

Så man skall t.ex. inte få fiska färna, mört och karp om man inte äter upp den?
                  Du har en förmåga att missförstå saker o ting. Det var en överdrift för att påvisa att den som tar hem sin fisk gör det för ett bättre syfte än att ge sej ut och plåga fisken och sen släppa i den igen för sitt eget ego. Jag gör båda delarna och det är givetvis för mitt eget ego också :-) , men gnäll inte på dom som vill ta hem sin fisk genom syrliga kommentarer om att fisken är död osv. Var man får väl fiska som han vill och bebest har försökt att förklara att det är bättre att vara lite diskret om man vill ge kritik. Du är säkert en duktig fiskare, men ta det lite lugnare med din kritik så ska du se att det går fram för du har säkert rätt i mycket!
                  Vi sitter ju alla i samma båt så att säga ;-)

Kommentera

• Flodebanan, du är allt för charmig.
                    Tror du att det finns nån mer här på fiskesnack eller är det bara du som kan konsten att skriva en sån här kommentar till en bild på en kräfta i ett akvarium?:

"MM, dom låg alltid o flät i ytan för mig med Vad matar du den med? Tycker det kvittar, vattnet ser ut som det i toan efter en dirarre vilket som "

Hursomhelst så kvalificerar du dig till att få vara registrerad på ett fiskeforum, så det blir lite fart och fläkt.

Va lite snäll mot de nya bara som inte känner dig än.
                    Ola

Kommentera

• Ursprungligen postat av Unregistered222
                      Du har en förmåga att missförstå saker o ting. Det var en överdrift för att påvisa att den som tar hem sin fisk gör det för ett bättre syfte än att ge sej ut och plåga fisken och sen släppa i den igen för sitt eget ego. Jag gör båda delarna och det är givetvis för mitt eget ego också :-) , men gnäll inte på dom som vill ta hem sin fisk genom syrliga kommentarer om att fisken är död osv. Var man får väl fiska som han vill och bebest har försökt att förklara att det är bättre att vara lite diskret om man vill ge kritik. Du är säkert en duktig fiskare, men ta det lite lugnare med din kritik så ska du se att det går fram för du har säkert rätt i mycket!
                      Vi sitter ju alla i samma båt så att säga ;-)
                      Jag har hellre inget mot dem som tar hem fisk, trofan jag själv äter fisk

Men det jag skrivit 100ggr i tråden är att skall man fiska C&R skall man göra det på ett så bra sätt som möjligt.
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 087 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art