VAd är det med alla här - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

VAd är det med alla här

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Wizkid
    Jag tycker att denna diskussion kanske spårat ut något. Jag tror ingen missunnar någon att ta hem all fisk de kan äta, jag tror att C&R tänkandet gäller de fiskar vi inte tänker ta med oss hem. Om jag ändå ej tänkt att äta upp fisken varför kan jag inte behandla den med all den respekt och försiktighet som jag kan uppbringa?

Att ta denna tråd till att handla om C&R varande eller ej genom prata om sadisternas sadister och dubbelmoral gynnar nog inga andra än de riktiga köttfiskarna. Min uppfattning är tämligen klar, ät så mycket ni vill men de ni inte tänker ta med er hem släpp tillbaka dem så varsamt som möjligt och ge oss andra fiskare en möjlighet att fånga dem.
    Håller helt med! De ända som man skulle kunna säga har dubbelmoral är väl dom som fiskar utan att någonsin ta upp fisk?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Flodebanan
      För eget ego, vad snackar du om? Om man tar upp fisk är det inte för eget bruk då eller ? Det är väl endå mera ego att ta upp fisken ?

Kass jämnförelse?!

(OBS! Inte för jag motsäger att man skall äta fisk.)

Tänk igenom det du skrev en gång till.

Varför man satsar på stora fiskar handlar om utmaningar. Trodde jag förklarade tydligt nog i mitt förra inlägg. Testa läsa det en gång till så kanske du fattar bättre

Det kalls specimenfiske. Man siktar in sig på de stora fiskarna i ett vatten.
      Nu lärde du dig ytterligare ett nytt ord ?
      Stackare, det går inte in va?
      Om nån ger sej ut på sjön och tar hem fisk för att äta så finns det ett syfte, överlevnadsinstinkt!
      Vad har du för syfte mer än att tillfredställa ditt eget ego?
      Att inte du blivit bannad härifrån är för mej en gåta?
      Har läst igenom lite trådar och kollat på bilder där du spytt din galla över lyckliga fångstmän o kvinnor, för fan skärp till dej!
      Du får ju för fan folk att tappa intresset för fiske!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Flodebanan
        Det kalls specimenfiske. Man siktar in sig på de stora fiskarna i ett vatten.
        Nu lärde du dig ytterligare ett nytt ord ?
        Hur var det med attityden herr Flode... Inte konstigt att folk hugger på dig =/ Försök skriv till folk som att du hade pratat med dom... Då hade iaf jag tagit dig lite mer på allvar.

En sak som inte jag förstår... "Ni" är rädda om fiskebeståndet ena stunden, nästa stund så tycker "ni" det är lika bra att man klubbar fisken och äter upp den eftersom man inte utfört C&R på rätt sätt (erat sätt)... Får inte ihop ekvationen... Hjälper verkligen inte med pajkastning (vilket är det enda som tråden handlar om just nu)... Sista pajen kastad från mig nu iaf!

Huggkrok på vinterfisket:
        Om man ha en huggkrok med en "smal krok" så skadar den inte mer än en 2 st trekrokar... Fördelar är att man lättare kan föra in huvudet i hålet... Istället för att fightas tills gäddan inte har några krafter kvar... Många påstår att en fisk har väldigt svårt att återhämta sig efter en lång fight... Då borde det ju va smartare att få upp den snabbt?
        Minus är ju om man kan få fel grepp med huggkroken, då går det ju inte så bra.... Men får man ett bra grepp allra längst fram så fungerar det fint!
        Jag skulle hellre greppat en gädda med huggkrok än att sticka ner armen en halvmeter under vattnet för att få upp huvudet! Har inte isfiskat mycket, så jag har ingen bra erfarenhet av det... Men om krokarna sitter på snedden i käften på gäddan så borde det teoretiskt vara svårt att få in huvudet i hålet... Rätta mig gärna om jag har fel. Hade det varit lite mer mogen nivå på alla inläggen kanske man kunde lärt sig något... Istället vet man inte vad man skall tro... Om gäddans huvud slinker upp genom hålet kommer jag att köra gälgreppet, eftersom det är onödigt att göra ett hål till i munnen i onödan... Men i vissa fall åker den nya huggkroken fram

Ha ett skitfiske på er i vinter! Äntligen har isen lagt sig i västra götaland
        BeBest: Roligt att läsa!

Är lyckan att fånga fisken eller är det att äta upp den?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Golden
          Hur var det med attityden herr Flode... Inte konstigt att folk hugger på dig =/ Försök skriv till folk som att du hade pratat med dom... Då hade iaf jag tagit dig lite mer på allvar.

En sak som inte jag förstår... "Ni" är rädda om fiskebeståndet ena stunden, nästa stund så tycker "ni" det är lika bra att man klubbar fisken och äter upp den eftersom man inte utfört C&R på rätt sätt (erat sätt)... Får inte ihop ekvationen... Hjälper verkligen inte med pajkastning (vilket är det enda som tråden handlar om just nu)... Sista pajen kastad från mig nu iaf!

Huggkrok på vinterfisket:
          Om man ha en huggkrok med en "smal krok" så skadar den inte mer än en 2 st trekrokar... Fördelar är att man lättare kan föra in huvudet i hålet... Istället för att fightas tills gäddan inte har några krafter kvar... Många påstår att en fisk har väldigt svårt att återhämta sig efter en lång fight... Då borde det ju va smartare att få upp den snabbt?
          Minus är ju om man kan få fel grepp med huggkroken, då går det ju inte så bra.... Men får man ett bra grepp allra längst fram så fungerar det fint!
          Jag skulle hellre greppat en gädda med huggkrok än att sticka ner armen en halvmeter under vattnet för att få upp huvudet! Har inte isfiskat mycket, så jag har ingen bra erfarenhet av det... Men om krokarna sitter på snedden i käften på gäddan så borde det teoretiskt vara svårt att få in huvudet i hålet... Rätta mig gärna om jag har fel. Hade det varit lite mer mogen nivå på alla inläggen kanske man kunde lärt sig något... Istället vet man inte vad man skall tro... Om gäddans huvud slinker upp genom hålet kommer jag att köra gälgreppet, eftersom det är onödigt att göra ett hål till i munnen i onödan... Men i vissa fall åker den nya huggkroken fram

Ha ett skitfiske på er i vinter! Äntligen har isen lagt sig i västra götaland
          BeBest: Roligt att läsa!

Är lyckan att fånga fisken eller är det att äta upp den?
          Lyckan är iallafall för mig lika stor Finns det någonting godare än stekt aborre med kantareller och pressad potatis? Finns det någonting roligare än en 10 kilos gädda på kroken ?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Johannes R
            Låter som ett riktigt bra och genomtänkt sätt du har . Dock tror jag inte att jag skulle klara av att visa samma tålanmod .
            Jag måste dock tillstå att det händer att jag frångår mina föresatser. Visst händer det att jag inte klarar av att hålla tand för tunga eller skriver saker som mera är ett debattinlägg än ett uttryck för respekt för den andres utgångspunkter. Det går säkert att finna såna exempel här i mina inlägg.

Men om man vill förändra någon genom konstuktiv feed-back så måste man ha klart för sig att man måste möta människorna på ett sätt som de kan tillgodögöra sig och då måste jag veta varför innan jag säger därför.

Det finns en dansk filosof och präst vid namn Sören Kirkegard. Han hade funderat en del över varför alla hans så fantastiskt välformulerade och sanna predikningar inte gick hem hos åhörarna. Hans svar på frågan om varför han inte klarade att lära övriga något nytt blev: ”För att kunna lära dig någonting måste jag kunna möta dig där du är.”

Jag har försökt ta till mig det där på äldre dar. I min ungdom försökte jag med dräpande argument slå ut motståndarna i nog så hätska debatter. Jag ensam hade rätt i allt på den tiden. Jag känner ingen attityden hos några av dem som agerar här inne.

Ingen av oss debattdeltagare blev väl särskilt framgångsrika i att påverka den andre men vi plockade en och annan poäng samt fick ta emot verbala snytingar så adrenalinet sprutade men som sagt vi förändrade inget hos den andre för vi möttes aldrig som annat än verbala kombatanter. Än idag är det några av dessa figurer, som jag inte kan dra jämt med innerst inne och det jävliga är några av dem torde ha haft mera rätt än jag.

Så mitt råd till er som vill förändra världen är Kirkegards: Möt människorna där de är! Detta gäller på alla plan i livet inte bara rent geografiskt. Vet vi sen var vi själva är så blir resultatet ännu bättre men det är kanske en annan fråga men det blir lättare att visa respekt för andra när man verkligen vet vilken respekt man själv är värd.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Johannes R
              Lyckan är iallafall för mig lika stor Finns det någonting godare än stekt aborre med kantareller och pressad potatis? Finns det någonting roligare än en 10 kilos gädda på kroken ?
              Hehe, visst kan det smaka väldigt gott med en stekt abborre! Men får man en stor borre så är det desto roligare att återutsätta den och sedan veta att den med största sannolikhet finns där någonstans i djupen

Kommentera

Hehe, visst kan det smaka väldigt gott med en stekt abborre! Men får man en stor borre så är det desto roligare att återutsätta den och sedan veta att den med största sannolikhet finns där någonstans i djupen
                Jo det är klart, sen tycker jag att de lite större borrarna inte smakar lika bra heller. Altså från kanske 1.2 kg och uppåt.

BeBest: Väl skrivet Man får försöka ta till sig även om man ibland inte kan hålla sig från att bli lite hetsig.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Wizkid
                  Min uppfattning är tämligen klar, ät så mycket ni vill men de ni inte tänker ta med er hem släpp tillbaka dem så varsamt som möjligt och ge oss andra fiskare en möjlighet att fånga dem.

bra skrivet!
                  achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                  \m/

Kommentera

• Ursprungligen postat av Unregistered222
                    Stackare, det går inte in va?
                    Om nån ger sej ut på sjön och tar hem fisk för att äta så finns det ett syfte, överlevnadsinstinkt!
                    Vad har du för syfte mer än att tillfredställa ditt eget ego?
                    Att inte du blivit bannad härifrån är för mej en gåta?
                    Har läst igenom lite trådar och kollat på bilder där du spytt din galla över lyckliga fångstmän o kvinnor, för fan skärp till dej!
                    Du får ju för fan folk att tappa intresset för fiske!
                    Jag fattar vad du menar, men uppenbarligen har vi inte samma åsikt.

Att skylla på "överlevnadsinstinkten" i dagens samhälle tycker jag är löjligt.

Så man skall t.ex. inte få fiska färna, mört och karp om man inte äter upp den?
                    sigpic

Kommentera

Precis Och att sedan göra det så varsamt man kan med all respekt för fisken...
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 088 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art