Har erfarenheten att ett fast gälgrepp med stöd håller fisken mycket lugnare och den sprattlar därmed mindre. Det känns att man får ett bätttre förhållande till fisken och kan därmed minimera dess skador så mycket som möjligt. Förstår inte riktigt varför man vill ha verktyg av metall mellan sig och fisken. Det är ju självklart att man får mindre kontroll då. Kontroll är förmodligen en av de viktigaste aspekterna vid C&R. Därav exempelvis avkrokningsmatta etc. All hantering av fisken kan alltid bli humanare. Man måste våga utveckla sin hantering av fisk även om man tror att tex huggkrok fungerar. Pröva på, lär, utveckla. Det tar man ingen skada av och det främjar dessutom självförtroendet....Ha det bra!!!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
VAd är det med alla här
Collapse
X
-
Du har så rätt!Ursprungligen postat av sonicboomHar erfarenheten att ett fast gälgrepp med stöd håller fisken mycket lugnare och den sprattlar därmed mindre. Det känns att man får ett bätttre förhållande till fisken och kan därmed minimera dess skador så mycket som möjligt. Förstår inte riktigt varför man vill ha verktyg av metall mellan sig och fisken. Det är ju självklart att man får mindre kontroll då. Kontroll är förmodligen en av de viktigaste aspekterna vid C&R. Därav exempelvis avkrokningsmatta etc. All hantering av fisken kan alltid bli humanare. Man måste våga utveckla sin hantering av fisk även om man tror att tex huggkrok fungerar. Pröva på, lär, utveckla. Det tar man ingen skada av och det främjar dessutom självförtroendet....Ha det bra!!!!sigpic
Kommentera
-
Mr. "hålla med" är igång ser jag.. he he heUrsprungligen postat av FlodebananDu har så rätt!
varför inte starta upp ett nytt forum för alla stjärtar med silkes vantar på...
trådar som tex." jag råkade gå emot gäddan jag fick upp. hur ska jag göra?, ska jag bonka den eller vad?", samtidigt när personen sitter och skriver detta så gråter han/hon förtvivlat... he he.... jag röstar för...då kan vi alla svensson fiskare sitta och skratta för fulla muggar...
Kommentera
-
har inga problem igentligen .det är bara andra som tycks ha problem med hur jag fiskar mm...Ursprungligen postat av AriEfter att ha läst dina inlägg Gösar, så tycker jag att du har en konstig inställning. Det stressas och körs med fler spön än vad som kan hanteras mm. Det får jag väl tycka? Och vad är det för sorts bevis du vill att man skall lägga upp, en polisrapport om att huggkrokar kan skada fisk? Räcker det inte att samtliga av Sveriges mest framgångsrika gäddfiskare för länge sedan har övergett huggkroken. Där finns både äldre och unga gäddfiskare i den kategorin och många av dem tar 10+gäddor på löpande band. Mycket erfarna gäddfiskare. Både gammal som ung. Tänkte nämna det eftersom du verkar ha problem med att yngre fiskare kan vara förbannat duktiga och suger åt sig ny kunskap som tvättsvampar. Tonårstrut hehe...
men varför inte starta team med herr flode. ni verkar ju ha samma uppfattningar...go for it!!!!....
Kommentera
-
Vad skönt att du kan hantera kritik på moget sätt. Måste vara rätt suveränt att aldrig nånsin göra fel. Förstår egentligen inte vad du ö.h.t gör på ett sånt här forum? Det går liksom ut på att utbyta erfarenheter och åsikter, nåt som du uppenbarligen inte har behov av.Ursprungligen postat av gösarMr. "hålla med" är igång ser jag.. he he he
varför inte starta upp ett nytt forum för alla stjärtar med silkes vantar på...
trådar som tex." jag råkade gå emot gäddan jag fick upp. hur ska jag göra?, ska jag bonka den eller vad?", samtidigt när personen sitter och skriver detta så gråter han/hon förtvivlat... he he.... jag röstar för...då kan vi alla svensson fiskare sitta och skratta för fulla muggar...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av gösarhar inga problem igentligen .det är bara andra som tycks ha problem med hur jag fiskar mm...
men varför inte starta team med herr flode. ni verkar ju ha samma uppfattningar...go for it!!!!....
Skulle bli jobbigt om alla seriösa fiskare skulle starta team, det är liksom några flera än undertecknad och Ari.sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KG?Vad skönt att du kan hantera kritik på moget sätt. Måste vara rätt suveränt att aldrig nånsin göra fel. Förstår egentligen inte vad du ö.h.t gör på ett sånt här forum? Det går liksom ut på att utbyta erfarenheter och åsikter, nåt som du uppenbarligen inte har behov av.
KG? , det är ingen ide, nu har vi skrivit detta minst 5ggr var, och han fattar fortfarande inte...Snällt av dig att du är snäll och försöker förklara
sigpic
Kommentera
-
willey
jag tror alla är avudsjuka på varanndra dete därför det blir sånna konflikter.
ni kan helt enkelt inte glädjas över nån annans fångst.
Är det nån här som blir glad över att polarn klipper en 10a framför ögonen på en.
sen är det värre att dom man inte ens känner får stora fiskar.
och lägger upp i albummet.
klart man måste klaga eller?
---------puss---------
Kommentera
-
Jag tror du har felfelfelUrsprungligen postat av willeyjag tror alla är avudsjuka på varanndra dete därför det blir sånna konflikter.
ni kan helt enkelt inte glädjas över nån annans fångst.
Är det nån här som blir glad över att polarn klipper en 10a framför ögonen på en.
sen är det värre att dom man inte ens känner får stora fiskar.
och lägger upp i albummet.
klart man måste klaga eller?
---------puss---------
Vem är avis på att någon använder huggis? :S Det rimmar rätt bra, eller inte...sigpic
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 242 visningar