VAd är det med alla här - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

VAd är det med alla här

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Johannes R
    Angående det här som har varit uppe innan att alla är "världsmästare" så är det väl ganska självklart om man tänker efter. Man gör ju det som man tror är bäst och då blir man ju också bäst. Men sen så tycker ju inte alla lika.

Och sedan angående lipgrip vs. huggkrok så var det uppe att lipgripen skadar lika mycket och det är FEL. Med lipgrip får man oftast inga jack i läppen på gäddan. Lippgripen snurrar med gäddan vilket motverkar att käkbenet knäcks om gäddan vrider sig. Lipgripen har en såkallad "våg" som har en dämpande effekt på gäddans knyckar. Altså är det bättre att använda en lipgrip men det är inte bäst eftersom att den också belastar gäddans käke.
    Är det inte så att det finns ett gäng lipgripar som inte är ledade eller dämpande? Eller det kanske är äldre modeller som inte säljs längre?
    http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

• Ursprungligen postat av trashmasta
      Är det inte så att det finns ett gäng lipgripar som inte är ledade eller dämpande? Eller det kanske är äldre modeller som inte säljs längre?
      Jo det är möjligt, jag vet faktist inte men jag tänkte på orginalet eller dom som är kopierade rakt av.

Kommentera

• Kritiken mot lipgrip har nog uppkommit på grund av flode nä skoja bara utan det är nog två saker bla. som ni skriver att vissa inte snurrar och att det fanns en australisk artikel om en av deras fiskarter som inte tålde lodräta lyft beroende på att den har unik skelettkonstruktion bland fiskar.

Kommentera

• Lipgrip är säkert ett utmärkt verktyg rätt använt men gälgreppet med en stödjande hand under buken är mycket lättare tycker jag... Så en fråga, varför reggar sig inte folk, det är så svårt att ta anonyma på allvar...
          "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
          "Keep it simple"

//Jan O
          www.fisheco.se
          www.brofiske.net
          www.magazinefisheco.se

Kommentera

• Ursprungligen postat av Unregistered36
            Jag kan börja med kritik som du påstår att svennar inte kan ta vad har du för belägg för det eller är det bara för att DU inte tycker att dom lyssnar på din kritik.

Skrivet av dig (Håller helt med, kan säga att jag fiskat gädda hyffsat seriöst i två år och jag kan ändå följaktligen mera om C&R än dig Gösar)
            Vad har du för belägg för det eller är det något som DU tycker eller tror.

Att du forumbananen tycker eller tror något det är varken fakta eller att ha belägg för något utan bara vad DU tycker eller tror dig veta.
            Nu är då frågan kan du ta kritik eller är du lika hopplös som du tycker att svennar är.
            Om du läste tråden som "ballade ur". Så fattar du det hela.

Han ansåg att huggkroken var det enda rätta i alla lägen. Och "alla andra" försökte övertyga honom att använda t.ex. händerna för att landa fisken.

Att landa en fisk med händerna måste helt enkelt vara överlägset en huggkrok i underkäken som kan riva sönder hela munnen.

Vetenskapliga bevis behövs knappast i det läget, det är något man förstår om man använder lite sunt förnuft.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jan O
              Lipgrip är säkert ett utmärkt verktyg rätt använt men gälgreppet med en stödjande hand under buken är mycket lättare tycker jag... Så en fråga, varför reggar sig inte folk, det är så svårt att ta anonyma på allvar...
              Jag håller med dig, man får ett mycket stabilare och bättre grepp med händerna tycker jag, men ibland så sitter ju tyvärr kroken långt ner vid gälarna, lite repor tål jag men jag vill inte ha en krok i fingret i början på fiskedagen. Och då är det bra att ha lipgrippen som komplement. Ibland om det är större fisk och kroken sitter dåligt så fäster jag lipgripen som säkerhet och tar sedan fisken med ett gälgrepp.

Kommentera

• Ang. Lipgripens skillnad emot huggkrok så var det min åsikt att de gör samma skada, och det var då syftet med hålet som uppkommer i underkäken, eftersom jag inte har använt krok på gädda så vet jag inte säkert om det är någon skillnad, men fjädringen som vågen har har föga betydelse eftersom det är armen man lyfter gäddan i som får ta rycken.

Rotationen är ju förstås en fördel med lipgripen men samtidigt så innebär ju det lintrassel runt gäddan och då kan man ju påpeka att tiden ovan vatten blir längre, lina och tafs skaver emot skinnet på gäddan, o.s.v.

Jag tycker lipgripen är suverän b.l.a. därför man kan låta fisken ligga i vattnet när man håller den med lipgripen samtidigt som man rotar fram kamera m.m.
                Ola

Kommentera

• Ursprungligen postat av Ola
                  Ang. Lipgripens skillnad emot huggkrok så var det min åsikt att de gör samma skada, och det var då syftet med hålet som uppkommer i underkäken, eftersom jag inte har använt krok på gädda så vet jag inte säkert om det är någon skillnad, men fjädringen som vågen har har föga betydelse eftersom det är armen man lyfter gäddan i som får ta rycken.

Rotationen är ju förstås en fördel med lipgripen men samtidigt så innebär ju det lintrassel runt gäddan och då kan man ju påpeka att tiden ovan vatten blir längre, lina och tafs skaver emot skinnet på gäddan, o.s.v.

Jag tycker lipgripen är suverän b.l.a. därför man kan låta fisken ligga i vattnet när man håller den med lipgripen samtidigt som man rotar fram kamera m.m.
                  Hålet är stor skillnad, speciellt så missar man inte så ofta med lipgrip. Visst är det så att har man en hand under så spelar det ingen roll men tappar man fisken med den handen så spelar det stor roll. Likså rotationen, hellre en extra 10 sek över vatten istället för ett knäckt käkben. + Att eftersom att linan är frikopplad och våt så tror jag inte att den skadar särskilt mkt. Att ha gäddan i vattnet medans man pysslar med sånt är nartuligtvis bra. Jag brukar lägga större gäddor i en karpsäck några minuter efter avkrokning. Då hinner den syresätta blodet och så tar man en snabb fotning och sen tillbaka med den när den är pigg och glad.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jan O
                    Lipgrip är säkert ett utmärkt verktyg rätt använt men gälgreppet med en stödjande hand under buken är mycket lättare tycker jag... Så en fråga, varför reggar sig inte folk, det är så svårt att ta anonyma på allvar...
                    Icke trovärdigt ljuger oreggade.
                    Om du googlar lite så hittar du säkert den australiska artikleln som ligger till grund för att lipgrip inte är bra för gädda. Hur det nu kan vara överförbart på gäddan när det inte gällde alla fiskar i australien utan enbart en speciell art som var annorlunda. Kommer ej ihåg namnet på arten men den är ganska lik gösen till utsende och en populär fisk där under.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Unregistered37
                      Kommer ej ihåg namnet på arten men den är ganska lik gösen till utsende och en populär fisk där under.
                      Barramundi kanske?
                      Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 084 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art