Ursprungligen postat av Johannes R
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
VAd är det med alla här
Collapse
X
-
Unregistered37
Kritiken mot lipgrip har nog uppkommit på grund av flode nä skoja bara utan det är nog två saker bla. som ni skriver att vissa inte snurrar och att det fanns en australisk artikel om en av deras fiskarter som inte tålde lodräta lyft beroende på att den har unik skelettkonstruktion bland fiskar.
Kommentera
-
Lipgrip är säkert ett utmärkt verktyg rätt använt men gälgreppet med en stödjande hand under buken är mycket lättare tycker jag... Så en fråga, varför reggar sig inte folk, det är så svårt att ta anonyma på allvar..."Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
-
Flode
Ursprungligen postat av Unregistered36Jag kan börja med kritik som du påstår att svennar inte kan ta vad har du för belägg för det eller är det bara för att DU inte tycker att dom lyssnar på din kritik.
Skrivet av dig (Håller helt med, kan säga att jag fiskat gädda hyffsat seriöst i två år och jag kan ändå följaktligen mera om C&R än dig Gösar)
Vad har du för belägg för det eller är det något som DU tycker eller tror.
Att du forumbananen tycker eller tror något det är varken fakta eller att ha belägg för något utan bara vad DU tycker eller tror dig veta.
Nu är då frågan kan du ta kritik eller är du lika hopplös som du tycker att svennar är.
Han ansåg att huggkroken var det enda rätta i alla lägen. Och "alla andra" försökte övertyga honom att använda t.ex. händerna för att landa fisken.
Att landa en fisk med händerna måste helt enkelt vara överlägset en huggkrok i underkäken som kan riva sönder hela munnen.
Vetenskapliga bevis behövs knappast i det läget, det är något man förstår om man använder lite sunt förnuft.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jan OLipgrip är säkert ett utmärkt verktyg rätt använt men gälgreppet med en stödjande hand under buken är mycket lättare tycker jag... Så en fråga, varför reggar sig inte folk, det är så svårt att ta anonyma på allvar...
Kommentera
-
Ang. Lipgripens skillnad emot huggkrok så var det min åsikt att de gör samma skada, och det var då syftet med hålet som uppkommer i underkäken, eftersom jag inte har använt krok på gädda så vet jag inte säkert om det är någon skillnad, men fjädringen som vågen har har föga betydelse eftersom det är armen man lyfter gäddan i som får ta rycken.
Rotationen är ju förstås en fördel med lipgripen men samtidigt så innebär ju det lintrassel runt gäddan och då kan man ju påpeka att tiden ovan vatten blir längre, lina och tafs skaver emot skinnet på gäddan, o.s.v.
Jag tycker lipgripen är suverän b.l.a. därför man kan låta fisken ligga i vattnet när man håller den med lipgripen samtidigt som man rotar fram kamera m.m.Ola
Kommentera
-
Ursprungligen postat av OlaAng. Lipgripens skillnad emot huggkrok så var det min åsikt att de gör samma skada, och det var då syftet med hålet som uppkommer i underkäken, eftersom jag inte har använt krok på gädda så vet jag inte säkert om det är någon skillnad, men fjädringen som vågen har har föga betydelse eftersom det är armen man lyfter gäddan i som får ta rycken.
Rotationen är ju förstås en fördel med lipgripen men samtidigt så innebär ju det lintrassel runt gäddan och då kan man ju påpeka att tiden ovan vatten blir längre, lina och tafs skaver emot skinnet på gäddan, o.s.v.
Jag tycker lipgripen är suverän b.l.a. därför man kan låta fisken ligga i vattnet när man håller den med lipgripen samtidigt som man rotar fram kamera m.m.
Kommentera
-
Unregistered37
Ursprungligen postat av Jan OLipgrip är säkert ett utmärkt verktyg rätt använt men gälgreppet med en stödjande hand under buken är mycket lättare tycker jag... Så en fråga, varför reggar sig inte folk, det är så svårt att ta anonyma på allvar...
Om du googlar lite så hittar du säkert den australiska artikleln som ligger till grund för att lipgrip inte är bra för gädda. Hur det nu kan vara överförbart på gäddan när det inte gällde alla fiskar i australien utan enbart en speciell art som var annorlunda. Kommer ej ihåg namnet på arten men den är ganska lik gösen till utsende och en populär fisk där under.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Unregistered37Kommer ej ihåg namnet på arten men den är ganska lik gösen till utsende och en populär fisk där under.Gädda, karp och sutare... all the way!
Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!
Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 084 visningar
1 gilla
|