dropshot havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dropshot havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• dropshot havsöring

Har försökt leta och frågat runt lite, men det verkar inte finnas mycket kunskap/erfarenhet när det kommer till dropshot efter havsöring, är detta för att det helt enkelt inte är effektivt eller för att det inte riktigt är beprövat?

Jag vet ett ställe där jag vet att HÖ går, och det vanligaste på plats är flötmete eller kasta plast. Platsen är där två vatten rinner ihop med en kort smal kanal mellan. Kanalen är 5m bred och 2,7m djup.
    Blev lite nyfiken på hur det skulle funka att dropshotta efter HÖ då dropshot rent platsmässigt känns väldigt passande.

Har frågat runt lite men det är väldigt få som har något att säga. Har hittills fått tips om att texas-rigga SG sandeel slugs med trekrok men inget konkret om dropshot.
    Skulle vara kul om någon har erfarenhet av detta och kan berätta men även spekulationer och tankar är välkomna.

Har stött på dropshop efter havsöring på två ställen om jag minns rätt. Det ena är en video där metoden används. Minns inte vilka som gjort den men är en ingen hemmavideo utan ngn av de kända producenterna.

Tror att det finns ett inlägg på tff-bloggen som har ngt år på nacken där det dropshottas (el jiggas) efter havsöring.

Skriver från luren men söker du så skall du finna. Annars hjälper jag till när jag kommer hem.
    Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
    sigpic
    Skitfiske!

Kommentera

Har också funderat på dropshot till havsöring! tänker mig att man riggar en gulp borstmaskimitation typ 30-40cm ovanför sänket och studsar fram detta på en sandbotten så blir det fina små sandmoln där en borstmask kommer fram från. Kan de va något tro?

Kommentera

Gurchan tack för tipset! fick tips om samma video (tror jag) igår av en kille, men han kom inte heller ihåg vem det var som hade producerat den. Han gissade på lubbe men kunde inte hitta något. har letat lite men hittar ingen sån video. vore sjysst om du hade lust att kolla efter den.

Cruze det låter som en ganska intressant ide, det finns ju folk som fiskar borstmaskimitation med bombarda och får väldigt goda resultat. kan tänka mig att det skulle kunna funka på dropshot också om man fiskar hem riktigt riktigt långsamt med småryck.
        Jag tänkte mig typ tobisliknande jiggar, så t.ex. savage gear sandeel slug på recoilrig som fiskas hem långsamt med mycket ryckningar för att imitera döende fisk. var ute och testade riggen idag och kan säga att sandeel slug på recoil rör sig SJUKT fint. kom ut lite för sent dock och hann inte fiska av olika djup och färger, men tänkte testa lite i dagarna.

Fick tips på sumpansfiske om att sätta en stinger med liten trekrok på jiggen (de hade gjort så när de texas-riggade sandeel slugs och såg till att det inte blev någon bottenkontakt) men vet inte riktigt om fisken reagerar på detta när man dropshottar, några tankar?
        Senast ändrad av Doc.; 2015-01-03, 16:47.

Kommentera

Det är bara att testa så märker du om det fungerar eller inte. Sen kan du experimentera medan du håller på och på så sätt få till bättre riggar. Jag kan inte se att det inte skulle kunna vara grymt effektivt på sina platser.

Kommentera

hittar inte videon. hittar en om bombarda med jigg, kan varit den jag tänkte på men osäker. blogginlägget jag nämnde är följande http://tjalmeflyfishingfriends.blogs...r-frukost.html
            Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
            sigpic
            Skitfiske!

Kommentera

Video from winter time 2011.Mads Grosell catch some seatout while testing and filming new lures! More at savage-gear.com and facebook.com/savagegear

Kommentera

Åh! lite annorlunda dock då det är ordinarie sandeel och inte sandeel slug, han jiggar den dessutom MEN ytterst fint att få ännu mer bekräftelse på att de hugger på sandeel.

Kommentera

Det hänger väl mycket på bottenförhållandena om dropshot är en god idé eller ej. För min del har havsöringsfiske oftast inneburit mycket fiske över tång och stenar, och då skulle jag inte vilja ha ett dropshottackel att böka med... Har man däremot mer rena sand- eller gruspartier att fiska av, tror jag säkert att det kan vara en bra metod, inte minst i riktigt kallt vatten då öringarna är lite långsammare.

Ett alternativ till dropshot, om man vill fiske med jiggar, gulp, mm - och så klart flugor - är ju annars en flytande eller intermediate bombarda-rigg. Där behöver man inte oroa sig över botten- och tångnapp på samma sätt.
                  Senast ändrad av Barramundi; 2015-01-05, 14:01. Anledning: glömde en grej

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                    Det hänger väl mycket på bottenförhållandena om dropshot är en god idé eller ej. För min del har havsöringsfiske oftast inneburit mycket fiske över tång och stenar, och då skulle jag inte vilja ha ett dropshottackel att böka med... Har man däremot mer rena sand- eller gruspartier att fiska av, tror jag säkert att det kan vara en bra metod, inte minst i riktigt kallt vatten då öringarna är lite långsammare.

Ett alternativ till dropshot, om man vill fiske med jiggar, gulp, mm - och så klart flugor - är ju annars en flytande eller intermediate bombarda-rigg. Där behöver man inte oroa sig över botten- och tångnapp på samma sätt.
                    Stället jag har tänkt testa på har ganska fin sandbotten, självklart med en del sten och bottenväxt, men inte så att det ska vara ett problem.
                    Ja bombarda är ju alltid ett sjysst alternativ, men är just intresserad av att fiska av ett ganska litet område (där en kort kanal rinner ut och för med sig mat till hungriga öringar) och vill stå ganska stationärt, därför kändes dropshot som ett intressant val.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 979 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art