Hur fästa angeldom - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fästa angeldom

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur fästa angeldom

i morrn e det dags för mitt första angeldons pass men en fråga hur f n
    fäster man donet i isen och hur göra med linan det känns som det går för lätt betet kommer ju bara att ligga på botten typ
    10+ i all ära men inte går upp mot en riktig snipa

Har du en flagga som markör till donet? eller bara själva "träpinnen" med linspolen på?

Har du flagga så fäster du ju linan på flaggan så den stannar på önskat djup, har du bara "pinnen" så kan du sätta ett spik eller liknande i sidan, där trär du in linan när du har önskat djup.

För att fästa donet i isen kan du använda en stor slagmejsel som du slår ett hål i isen med. Sen bara banka ner donet i isen.

//Anders
    www.pikewallis.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Manhood

För att fästa donet i isen kan du använda en stor slagmejsel som du slår ett hål i isen med. Sen bara banka ner donet i isen.

//Anders
      Ännu enklare är att packa borrslask eller snö runt basen på själva pinnen, då står den stadigt nog.

Använd en vippa av fjäderstål, gör en ögla på linan vid önskat djup, häkta öglan över den lilla metalldelen på fjädervippan, så lossnar den vid hugg, och vippan flyger upp och signalerar hugg.
      www.hellfish.se

Kommentera

[QUOTE=ten_foot_pole]Ännu enklare är att packa borrslask eller snö runt basen på själva pinnen, då står den stadigt nog.
        QUOTE]

Håller inte riktigt med där... Har haft trippelhugg nån gång varav man inte hunnit till sista donet förrän efter några min, och då har all lina varit utdragen, till följd av att pinnen nerdragen i hålet. =(

Så jag anser att pinnen ska sitta stadigt fast
        www.pikewallis.se

Kommentera

Jag brukar använda en isbill och slå ett litet hål att sätta angeldonet i.

Och om jag inte har någon isbill brukar jag borra ett hål med isborren och packa fast donet med snö. Detta fungerar inte alls bra om det är tunn is.

Kommentera

Ursprungligen postat av Manhood
            Håller inte riktigt med där... Har haft trippelhugg nån gång varav man inte hunnit till sista donet förrän efter några min, och då har all lina varit utdragen, till följd av att pinnen nerdragen i hålet. =(

Så jag anser att pinnen ska sitta stadigt fast
            Det är ju därför man överger angeldon till förmån för ismetet. Så mycket bättre på alla sätt, förutom priset.

Annars hävdar jag att bara man packar bra, så sitter donet, eller så fixar man så att donet får tre ben, med hjälp av en 5 mm borr och två stycken rostfria 5 mm trådar. Då lägger sig dessutom donet tvärs över hålet om linan tar slut.

Men jag måste säga att det är kattskit i jämförelse med känsla och funktion hos ismeteutrustning.
            www.hellfish.se

Kommentera

slömetare

jag brukar ta 2 hg dynamit sedan fäster du donet i slasket.... annars brukar det gå bra med flötmete ...

Kommentera

Girren: Mycket modigt att posta dryga inlägg utan att vara inloggad du !?

Manhood: Jag tycker angeldonet sitter förträffligt i ett borrhål packat med slask. Men det ska ju helst vara minusgrader, då kan det till och med vara svårt att få bort det vid dagens slut
                gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 014 visningar
                1 gilla