Mer lax i Vättern? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mer lax i Vättern?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är bra att du är uthållig Danne, det behövs nog.

Ekologiskt fiske är givetvis det enda hållbara alternativet vad gäller bevarandet av vild fisk. I Vättern är det redan för sent vad gäller laxen, därför anser jag att det är p&t-fiske (om än ett trevligt sådant). Laxfond Vättern är alltså i praktiken ett sätt att trygga p&t. OM sportfiskarna nu är intresserade av ett ekologiskt fiske så borde all fokus lägga på vild fisk vilket i Vätterns fall innebär röding och öring. Någon sådan fond existerar dock inte. Tvärtom klubbas rödingar & öringar till höger och vänster med vissa undantag för lekfärgad fisk.

Fråga: Hur stor del av fisken som stödutsätts i Vänern leker?

(Drar & fiskar nu - återkommer efter helgen)
    /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av magic

Fråga: Hur stor del av fisken som stödutsätts i Vänern leker?

(Drar & fiskar nu - återkommer efter helgen)

Vildfiskarna selekteras ut till avelsfisket. Även bland de som åker lastbil.
      Utsattas andel av romproduktion försöker man minska.

Kommentera

Frågeställningar:
        OM sportfiskarna nu är intresserade av ett ekologiskt fiske så borde all fokus lägga på vild fisk vilket i Vätterns fall innebär röding och öring. Någon sådan fond existerar dock inte. Tvärtom klubbas rödingar & öringar till höger och vänster med vissa undantag för lekfärgad fisk.

Svar enligt min åsikt: Koncentrerar du fisket enbart på naturlig röding och öring i Vättern är den snart totalt utslagen och det gäller bägge arterna men det är ju klart man kan alltid göra om vattnen till "ekologiska paradis" och sen sitta och mata sjöfågel i strandkanten nåt fiske lär inte gå att bedriva i alla fall av den typ många med mej tycker om.
        Fakta i målet är att Vättern är som gjord för lax du får leta länge för att hitta ett mer passande vatten det kan du se på fiskens kondition som är makalös för en insjö det är en naturens nyck bara att ingen älv av rätt storlek för laxlek mynnar ut där som tex Gullspångs och Klarälven i Vänern om det funnes en skulle laxen vara lika "naturlig" som röding och öring är nu.
        Den som slår ihjäl en fångad röding i Vättern och samtidigt hoppas på fortsatta laxutsättningar sågar av grenen han sitter på, borde vilken idiot som helst begripa, släpp all röding oavsett vikt lekdräkt osv, färre rödingar betyder troligen färre laxar i det långa loppet.
        Dessutom rödingen är en känslig art som i Vättern kommer att leva på kanten i framtiden den kan inte hantera hårt fiske vilket den kommer drabbas av om laxen tas bort.
        Enligt min åsikt är det slöseri med resurser att inte sätta ut lax i Vättern då ingen fiskesatsning i det här landet ger så fina resultat fångstmässigt och matkvalitemässigt, betalar sej så bra helt enkelt bara en åsikt.
        Magic (kung) känner igen presentationen om du är den jag tror så kan jag bara säga att hakan är i bordet angående dina åsikter hur går detta ihop!!
        Senast ändrad av TAMTAM; 2005-12-11, 23:08.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tamtam, jag tror att du har missförstått mig eller så har jag uttryckt mig oklart.

Jag menar att man inte bara ska fokusera på att ha så mycket lax som möjligt i Vättern utan även titta på vad det finns mer för fiskarter. Om det är så att öring och/eller röding är hotad och man måste prioritera mellan lax och öring/röding så bör man koncentrera sig på de arter som finns naturligt i sjön eftersom dessa inte kan ersättas när de väl är borta. (Om laxen försvinner är det "bara" att börja om igen.) Just nu fokuseras debatten på att ha att man vill ha ett så bra sportfiske efter lax som möjligt och mindre fokus läggs på att rädda rödingen (dvs de flesta sportfiskare klubbar den).

Alltså: Om man väljer mellan att rädda laxen och att rädda öring/röding i Vättern så borde man välja öring/röding i första hand. Om man väljer laxen och struntar i rödingen så ska man vara medveten om konsekvenserna och erkänna för sig själv att det "bara" är för sitt eget nöjes skull som man betalar bidrag till Laxfond Vättern och inte för att man är speciellt intresserad av naturvård och bevarande av fiskarter. Om det finns resurser att göra både och (både lax och öring/röding) så är det naturligtvis ännu bätre. Och om det visar sig att rödingen inte är hotad så kan man givetvis fortsätta sportfiska även efter den.

Var rädd om hakan.
          /Magic

Kommentera

Du var alltså den jag misstänkte! märkligt minsann.
            Jag tänkte införa följande slogan för Vättern framöver: Rör inte min röding!
            Dvs det finns lax att fiska på (än så länge) varför även ta rödingen som du mycket riktigt sagt så är den en naturlig art finns ingen anledning för trolling fiskare att ta den sätt tillbaka så varsamt som möjligt.
            Öring är jag inte lika säker på men tycker nog man bör ta med kraftig urskillning där också bättre fria än fälla.
            Vi pratar ekologiskt fiske här, vad kan vara bättre än att fiska på en lätt förnyelsebar laxstam som är inplanterad och lätt kontrollerad och låta de hotade ursprungliga arterna få vara ifred?
            På så vis går det att kombinera allas intressen.
            Tycker Länsstyrelsen i Jönköping beter sej märkligt, först bygger man upp ett fantastiskt fiske i Vättern med Gullspångarna när sen intresset och båt/utrustnings nivån är på topp då drar man sej ur det hela som det verkar!
            Myndigheterna måste ha klart för sej att deras handlingar får konsekvenser runt om bland allmänheten.
            Slutligen mr magic superduperfantastic glöm inte bort att betala till fonden i år allt för många gör detta redan om jag inte minns fel fick du en stor fisk för några år sen och har väl besökt Granvik sen dess ett antal gånger.
            (senast var väl vid STKs klubbmästerskap väldigt nyligen som jag noterat, dock ingen kunglig högre placering!)
            Senast ändrad av TAMTAM; 2005-12-16, 01:00.
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 181 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art