Mer lax i Vättern? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mer lax i Vättern?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mer lax i Vättern?

Nu i helgen skall jag för första gången åka till Vättern och göra ett försök att kroka min första lax från land. Under mina sökningar på nätet efter information om fisket där hittade jag artiklar som handlar om behovet av mer pengar för att finansiera insättningarna i sjön.

Mycket aktningsvärda insatser i min mening och eftersom jag nu ska dit och försöka dra upp en lax ur sjön har jag följdaktligen satt in 300 sek på deras PlusGirokonto 17 40 39-8. Hoppas fler följer efter....

Detta är en kopia av mitt inlägg i tråden "Landfiske efter lax i Vättern", jag tycker detta ämne är så pass viktigt att jag gjort två inlägg för att "highlighta" ämnet, hoppas ingen misstycker.

För intresserade har jag klippt ut följande:
    Följande två inlägg är saxade från denna länk:

2005-12-05 20:01:00
    Visst är det kul!
    Det duggar tätt med rapporter om stora feta fina Vätternlaxar - det duggar inte alls på kontot för "Mer lax i Vättern" - lycka till med fisket och vi ses i Vänern när laxen är slut här i Vättern!
    ------------------------------------------------------------------------
    2005-12-01 14:03:25
    Vem vill ha Mer Lax i Vättern?
    Intresset för laxfisket i Vättern är som vanligt nu när tempen sjunker på topp!
    Vad som dock inte är på topp är ekonomin kring utsättningarna av smolt och inom kort kommer styrelsen ha ett möte där året som gått skall samanfattas samt planering för framtiden skall diskuteras - hoppas och tror att det underlag vad gäller inbetalningar till stiftelsen ökar rejält innan årsskiftet, det blir inte lätt att debattera med de krafter som vill ha bort laxen ur sjön när kurvan på betalningsintresset går spikrakt ner!!
    Med hopp om många fina rusningar och hoppas att du får dåligt samvete om du vet att någon annan betalat den fisk du slår i skallen!

Texten nedan kommer från denna länk:

BIDRA TILL MER LAX I VÄTTERN

Laxutsättningarnas framtid i Vättern är idag osäkra p.g.a. bristande finansiering. Det finns därför ett stort behov av frivilliga bidrag för att utsättningar skall kunna genomföras i framtiden.

Rekommenderade bidragsnivåer 2005 är för aktiva fritidsfiskare 300 kronor, båt/fiskeklubbar 1000 kronor, företag 3000 kr och kommuner 5000 kronor. Vid bidrag om minst 100 kronor från enskilda erhålls ett klistermärke som bevis på betalningen. Övriga kan dessutom vid inbetalning av ovan nämnda summor få sitt namn samt en länk på hemsidan. Bidrag sätts in på stiftelsens PlusGirokonto 17 40 39-8 eller betalas direkt i de sportfiskebutiker som hjälper till med insamlingen. (Inbetalning från EU-land bör ske på följande sk. IBAN-nummer vilket är SE44 9500 0099 6026 0174 0398 och sk BIC är NDEASESS)
    Frågor? Kontakta stiftelsens kassör Conny Dahlskog på e-post: merlaxivattern@tele2.se

Laxutsättningarna i Vättern har regelbundet pågått sedan början 1970-talet. Årligen utplanteras 20 000 laxsmolt. Utsättningarna, som administreras av Länsstyrelsen kostar drygt 400 000 kr/år. Varje laxsmolt kostar cirka 20 kronor. Utsättningarna av denna för sjön främmande art sker för att kompensera förlusten av den storvuxna nedströmslekande öringen som utrotades när Motala Ström byggdes ut. Utsättningarna ger goda återfångster och laxen har stor betydelse för yrkesfiske, närboende fritidsfiskare och besökande turistfiskare. År 2000 fångade fritidsfisket ca 24 ton lax och yrkesfisket 8 ton!

Stiftelsen "Mer Lax i Vättern" (org nr 802413 – 3608) arbetar med att samla in frivilliga bidrag för att säkerställa framtida laxutsättningar. Stiftelsen bildades 2003 av engagerade fiskare runt sjön och styrelsen kan garantera att alla insamlade pengar går direkt till laxen i Vättern. I stiftelsen finns representanter från sportfiskarna, fritidsfiskarna, yrkesfiskarna, sportfiskeguider samt länsstyrelsen som alla arbetar för det gemensamma målet.

Fruktansvärt kass/dåligt stil att fiska utan att skänka pengar! Fattar inte hur folk tänker?!

Med det fisket som för nuvarande råder, med en hel del 10+;are, så borde folk inse vilket grymt fiske det är som finns i Vättern.
    sigpic

Kommentera

Typ som att pissa dom som tog eget initiativ när utsättningarna slutade för att verkligen göra ngt åt saken, dem som jobbar för fisken du fångar...

Helt otroligt...
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
        Typ som att pissa dom som tog eget initiativ när utsättningarna slutade för att verkligen göra ngt åt saken, dem som jobbar för fisken du fångar...

Helt otroligt...
        Flodebanan, man är ju ganska van vid dina ibland ganska agressiva inlägg, hoppas att inte ditt ovanstående inlägg var en känga till mig? Själv tycker jag att min insättning på 300 för två dagars fiske känns som ett OK bidrag, eller? Förmodligen kommer jag väl säkerligen att bomma och då har jag ju inte bidragit till att minska laxstammen i Vättern. 300 sek skall räcka till 15 st laxsmolt där förhoppningsvis några överlever och blir 10-plussare en dag.

Detta ger mig lugn i själen och ett rent samvete då mitt "konto" i Vättern står på plus. Och har jag ett grymt fiske i helgen så lovar jag ytterligare insättning på måndag

Kommentera

Ursprungligen postat av Christofer
          Flodebanan, man är ju ganska van vid dina ibland ganska agressiva inlägg, hoppas att inte ditt ovanstående inlägg var en känga till mig? Själv tycker jag att min insättning på 300 för två dagars fiske känns som ett OK bidrag, eller? Förmodligen kommer jag väl säkerligen att bomma och då har jag ju inte bidragit till att minska laxstammen i Vättern. 300 sek skall räcka till 15 st laxsmolt där förhoppningsvis några överlever och blir 10-plussare en dag.

Detta ger mig lugn i själen och ett rent samvete då mitt "konto" i Vättern står på plus. Och har jag ett grymt fiske i helgen så lovar jag ytterligare insättning på måndag
          Lite småförbannad på det hela men; Hur kan du tro det ä'r en känga mot dig? Abolsute inte, det är en känga mot dem som fiskar och inte bryr sig att stödja stiftelsen.

Visst är det, synd bara att inte flera tänker på samma sätt! Men detta fick jag en inblivk, har lagt ut en "banner" på hemsidan samt skrivit en snutt. TACK!
          sigpic

Kommentera

Angående Fodes agressiva inlägg så är det nåt bra! Denna sida har blivit så mycket sämmre sedan denna adress började annonseras i fiske-feber, och kanske t.o.m. innan dess så folksom Flode behövs.

Seriöst borde Flode nästan va admin.

Han är den enda som reagerar på folk som laddar upp en bild på en Buster Jerk t.ex.

Kommentera

Christofer hoppas du får en fining ur Vättern på nästa tripp det är du väl värd synd bara att det troligen blir en massa skithögar som får största nyttan av dina pengar, totalt samvetslösa idioter som gärna fiskar men smiter från notan kan bara säga YNKLIGT!!!!
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hur ligger det till med yrkesfisket i sjön, bidrar exempelvis de i Klanghamn med finansiella medel för utsättning av fisk i sjön? Det bör väl om inte annat ligga deras eget intresse.
                Rätta mig gärna om jag har fel, men det är väl ändå de som tar den största delen av all fisk.

Kommentera

MINSKAT INTRESSE FÖR MER LAX I VÄTTERN
                  Våren 2003 bildade en handfull engagerade fiskare insamlingsstiftelsen ”Mer Lax i Vättern”. Orsak var att framtida laxutsättningar i Vättern är osäkra p.g.a. bristande finansiering. Det finns därför ett stort behov av frivilliga bidrag för att utsättningarna skall kunna genomföras även i framtiden. Under hela 1990-talet sattes det ut 40 000 smolt i Vättern per år. I början av 2000-talet ändrades detta antal till 20 000. Kostnad för att få 20 000 smolt i sjön ligger på styva 400 000 kronor. Trots att utsättningar har halverats och så även kostnaderna uppstod ändå brist på pengar. Det var då som stiftelsen ”Mer Lax i Vättern” kom in i bilden. (Mer Lax i Vättern har internet-adressen www.outdoor.se/sportfishnews/laxivattern/ där fortlöpande information publiceras). Hela 110 000 kronor samlades in under 2003, vilket var mycket bra. Tyvärr har villigheten att bidra med pengar till smålaxar sedan dess dalat. Förra året kom det in 51 000 kronor och i år har kontot hittills matats med 32 000 kronor. Man behöver inte vara något större matematiskt snille för att förstå vart hän framtida laxutsättningar kommer att sluta om inte bidragstrenden vänder med det snaraste. Det är märkligt att exempelvis vissa etablerade trollingteam, sportfiskehandlare och turistnäringar m.fl. som har med Vättern att göra inte är med och stöttar projektet!
                  Några släpfiskare snackar på följande vis. Om laxutsättningarna upphör i Vättern, ja då riktar vi vårt fiske till Vänern istället! Till er som tror att Vänern är en laxsjö där allt är frid och fröjd kan avslöjas att även där är det inplanterade beståndet av lax och öring i gungning. Kalla fakta visar att laxfiskefångsterna har sjunkit oroväckande i Vänern de senaste åren, detta båda inom yrkes- tillika det sk. fritidsfisket. De som har mångårig erfarenhet av trolling i sjön vet att fisket efter laglig fettfeneklipp lax och öring blivit märkbart sämre så här i början av 2000-talet. Detta trots att trollingbåtarna är fyllda med allehanda tekniska prylar samt med beten i form av tacklade löjor. Notera att under 1990-talet och en bit in på 2000-talet har yrkesfiskefångsterna av lax och öring i Vänern legat på cirka 55 ton per år. Siffrorna från 2003 var bara 24 ton och 2004 endast 21 ton! Tala om djupdykning. Hur 2005 års fångstsiffror kommer att se ut återstår att se. Inget talar dock för att fisket blivit bättre. Det finns flera orsaker till de sämre fångsterna. En är att laxutsättningarna i sjön har minskat sedan i början av 2000-talet samt att en hel del av laxsmolten som sätts ut i sjön faktiskt dör! Just det, de dör.
                  UTSATT SMOLT DÖR
                  Enligt sakkunniga på Fiskeriverket beror postsmoltdödlighet efter utsättning på. citat; ”smoltstorleken har ökat påtagligt i alla odlingar till följd av förbättrat foder och långa tillväxtsäsonger. Många laxar och öringar har redan passerat smoltstadiet före utsättning, d v s deras vandringsbenägenhet har minskat. Detta kan få allvarliga konsekvenser för överlevnaden i Vänern om de inte snabbt vandrar ut i sjön. Den ökade smoltstorleken bör också leda till ökad trängsel i dammarna, varvid fenskadornas omfattning tilltar. Ur odlarens synpunkt kan fenskadorna komma att uppfattas som ett djuromsorgsproblem, när nya djurskyddsmyndigheten blir varm i kläderna och då kan odlarna komma att tvingas tackla problemet”. Vänern och Vättern är fantastiska sjöar med en fiskepotential av sällan skådade mått. Trist att då konstatera att innan detta kan bli en verklighet är vägen dit lång. Forntid – framtid, lika med nuets ansvar.
                  Björn Blomqvist.

Kommentera

Ursprungligen postat av cruento
                    Hur ligger det till med yrkesfisket i sjön, bidrar exempelvis de i Klanghamn med finansiella medel för utsättning av fisk i sjön? Det bör väl om inte annat ligga deras eget intresse.
                    Rätta mig gärna om jag har fel, men det är väl ändå de som tar den största delen av all fisk.
                    Citat från första inlägget i tråden ovan:

"År 2000 fångade fritidsfisket ca 24 ton lax och yrkesfisket 8 ton! "

Så i Vättern gissar jag att vi som svingar spö inte kan gömma oss bakom den vanliga visan: "-jag med mitt lilla spö är ju ingen fara för fisken, det är yrkesfiskarna som är de stora skurkarna. Dom får ta allt ansvar".

Vet ej hur mycket eller om yrkesfiskarna bidrar med pengar men de största uttaget ur sjön är det inte dom som står för.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 103 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art