Recoil Rig, drop shot - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Recoil Rig, drop shot

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Recoil Rig, drop shot

Tja!

Har sökt runt lite här på forumet och en del nämns om dropshot med recoil rig men i princip inget om hur effektivt detta fiske är. Så frågan lyder;
    Hur effektivt är egentligen recoil-rigging? Är det värt att köpa ett kit och lägga några timmar vid vattnet eller är det som någon sa i post "fiskeindustrins motsvarighet till nigeriabrev"?.

Nu är väl videon lite överdriven och lite väl mycket "Muuurica!", men kan tänka mig att det kan vara ganska effektivt att fiska gummit lite lugnare än så.

Jag tycker det är ett bra extra verktyg att ha med sig, det är dock inte så ofta jag använder mitt "kit" men det är effektivt när man vill hålla ett bete på samma ställe under längre tid då det inte kräver lika mycket fokus av mig som vid vanligt dropshotfiske med enbart FC lina för att hålla sig kvar på ett ställe.

Köp och prova är mitt förslag
    Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Det är precis som Kipp skriver. Det är alltid bra att kunna variera sitt fiske vid behov.

Nuförtiden kör jag uteslutet med vanligt hederligt jiggfiske , fast det var inte så länge sen som jag hade spön riggade och klara med recoil-rig och även med DS med mig i båten. Under dessa år hade jag koll på statistiken och det jag kunde konstatera är att när det kallt i vattnet , då fungerade DS bättre, men inte alla gånger heller, så att kunna presentera ett bete på många olika sätt ökar dina fångsts möjligheter.

//T

Kommentera

Tack för svaren!

Det blir till att köpa sig lite grejer och se hur det fungerar =). En fråga till dock, man ser ju att många recoil rig-kit kommer med dropshotsänken men även med såna lekanden med dropshotfäste i ena änden, hur viktigt är det ha dessa om jag vill köra recoil? Kan man knyta recoillina direkt på ett vanligt lekande eller skarva med FC-tafsen?

Kommentera

köp den med "klyka" så att du lätt kan ändra djup utan att behöva knyta om!
          Det är värt det då man oftast kör med recoil när det är kallt ute och man är kall om fingrarna
          Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Låten tyckte jag i alla fall var skön...
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag har skarvat fc med "gummibandet" och sen satt fast gummibandet direkt i dropshot-sänket fungerade fint förutom att bandet jag hades skavdes lätt av sänket så förlorade betydligt fler sänken än vanligt.

Däremot inget superfan av recoil tacklingen men kan nog vara hett vid rätt dagar. Påverkar rörelsemönstret mer än vad man tror.

Ursprungligen postat av Doc. Visa inlägg
              Tack för svaren!

Det blir till att köpa sig lite grejer och se hur det fungerar =). En fråga till dock, man ser ju att många recoil rig-kit kommer med dropshotsänken men även med såna lekanden med dropshotfäste i ena änden, hur viktigt är det ha dessa om jag vill köra recoil? Kan man knyta recoillina direkt på ett vanligt lekande eller skarva med FC-tafsen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
                Jag har skarvat fc med "gummibandet" och sen satt fast gummibandet direkt i dropshot-sänket fungerade fint förutom att bandet jag hades skavdes lätt av sänket så förlorade betydligt fler sänken än vanligt.

Däremot inget superfan av recoil tacklingen men kan nog vara hett vid rätt dagar. Påverkar rörelsemönstret mer än vad man tror.
                vad använde du för gummiband? sånt som är "avsett" för ricoil rigging eller köpte du nåt annat?

Kommentera

Dem få gångerna jag använt rekylsnöre, har jag fortfarande FC till sänket. Bara att de är så de kan fjädra ändå, mycke lättare att kasta å man förlorar inga sänken.

EDIT: Ritade en bild som visar vad jag menar, de tjocka svarta sträcket är rekylsnöret resten är Fc.
                  Bifogade filer
                  Senast ändrad av Snöhäst; 2014-12-03, 17:54.
                  Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Finns tunna resårband som är betydligt billigare hos t.ex panduro..
                    Bl.a http://www.pandurohobby.se/Katalog/4...O-1-mm10-m-vit

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot