Fler som upptäckt att snorgärsen har blivit sällsynt. Har inte sett en snoris på bergis 10 år. Förr fick man massor när man metade, pimplade eller drog med sänkhåv. I sjön Magelungen var det fullt med snoris förr. Likså i Dreviken eller andra sjöar. Även i havet var den vanlig. Nu är den ju helt väck. Fler som upptäckt samma sak. Är lite otäckt att en art bara försvinner. Kan ju finnas något lokalt bestånd i nån sjö.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Snorgärsen på utdöende.
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av elanenFler som upptäckt att snorgärsen har blivit sällsynt. Har inte sett en snoris på bergis 10 år. Förr fick man massor när man metade, pimplade eller drog med sänkhåv. I sjön Magelungen var det fullt med snoris förr. Likså i Dreviken eller andra sjöar. Även i havet var den vanlig. Nu är den ju helt väck. Fler som upptäckt samma sak. Är lite otäckt att en art bara försvinner. Kan ju finnas något lokalt bestånd i nån sjö.
Förra sommaren hade vi tävling i vem som kunde håva mest, gick i STORA stim utmed väggarna i en sluss. Men som du säger, det har dragit sig tillbaks överlga, de får jag hålla med om...sigpic
-
Antar att du själv kör en del i Ältasjön där det fortfarande besvärar mig på pimpel i alla fallUrsprungligen postat av elanenFler som upptäckt att snorgärsen har blivit sällsynt. Har inte sett en snoris på bergis 10 år. Förr fick man massor när man metade, pimplade eller drog med sänkhåv. I sjön Magelungen var det fullt med snoris förr. Likså i Dreviken eller andra sjöar. Även i havet var den vanlig. Nu är den ju helt väck. Fler som upptäckt samma sak. Är lite otäckt att en art bara försvinner. Kan ju finnas något lokalt bestånd i nån sjö.size does matters!
Kommentera
-
Har ju båt i Älta. Men jiggar ju mest. Föresten var har jag inte båt he he. Metat och pimplat i Ältasjön men inte nåt minne av snoris. Väldigt lite snoris genom åren i nån av sjöarna i stockholm. Forsån vid Magelungen var ett säkert ställe för snoris för omkring 20 år sen. Fick några pyttesnoris längst ner i Fagersjö. När vi metade från den lilla mysön där. Men det var för 20 år sen. Skulle vara kul om nån kunde påvisa snoris från nån Stockholmssjö. Där det åtmistone är gott om dom.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Mörtis, är det grumligt vatten där du har snorisarna. Var tidigare väldigt övergött i dom vatten där snorisarna trivdes i Stockholm. Men nu är det mycket klarare vatten. Om det är just att vattnet blivit bättre som ändrat förhållande för gersen. Misstänker det starkt.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Gurra: Jag har fått några snorisar i Drevan senaste åren. Både på pimpel och mete efter betesfisk. Har t.o.m fått på en upphängarfluga vid abborfiske..Skräddarsydda företagsaktiviteter och konferenser - www.eventguiden.com
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 234 visningar