L, Fox eller Arkip? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

L, Fox eller Arkip?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Andreas Ramsby
    Jo det stämmer med tunnare plast på B16. Egentligen är det så att de flesta lägger i ca 80 kg extra plast i skrovet vilket gör båten ännu mer stabil. Min båt är en -04 och jag tror from förra året har den kraftigare plast i tofter, De gnekar ganska mycket.... Nu tillverkas båtarna i Polen så jag vet inte möjligheterna att får båten specialbyggd. Dock måste jag påpeka att B16 båten är oerhört stabil som den är, men de flesta som kör båten är flitiga användare så båten slits mycket mer än vanligt. Sen så har ju vi högre krav på båten också. Mellan Silver och Bustervinner är det en smaksak. Silver har plast invändigt och ett djupare skrov. Den går tystare och känns mer välgjord. Bustern har sin charm med att vara ren och robust, men inte kul med fastbränd fiskslem i marinplywood... Bustern kan dock vara lättare att sälja beggad då målgruppen inte behöver vara fiskare. Nån som vet nåt om Micore båtarna??
    Fastbrännt fiskslemm? Inget problem,inte mer än i andra båtar. (däremot så använder jag alltid blöt IKEA-kasse som underlag och numera även avkrokningsmatta.)
    Däremot kan jag hålla med dig om att Silvern inte bara känns, den är mer välgjord än bustern. Bustern är ungefär att likna vid en volvo 745, trygg stabil, fast i det här fallet en bruksbåt, slutfinischen har mycket i övrigt att önska. (kanske därför dom börjat "tönt" måla sina båtar).

Quote:
    Arslon Själv har jag en Silver Fox 470 och är hur nöjd som helst med den så jag tycker silver är det självklara valet. Anledningen till att jag valde silver före Buster är för att silvern har glasfiberarmerad plast som inredning. Detta gör att den känns mjukare i sjön än Bustern. Du får således de bästa egenskaperna från både plast och aluminiumbåtar. Jämfört med plastbåtar så har aluminiumbåtar mkt bra andrahandsvärde.

Som någon sa tidigare så bör man ju tänka vad man ska använda den till. Det är ju inte roligt att åka ut i en liten båten när det blåser på rejält

Mmm, just det, för DIG så var det kanske ett självklart val med utgångspunkt för vad just du tänkt använda båten till och det är så man ska tänka när man väljer båt, därför valde jag Bustern (denna gången) Det kanske blir en Silver nästa gång?

Men en fråga Arslon. Kan man göra några ingrepp i Silvern? Hur är det med möjligheter till fasta spöhållare (ej relingfästa)?
    Är inte pulpeterna formgjutna? Alltså ej väcktagbara om man skulle vilja ha mer plats i båten.
    Buster L och jag är polare!

Kommentera

Det var lite ironiskt menat, jag tar aldrig upp nån fisk själv och det är jättebra med matta och vågnät. Men jag menade att det generellt är svårare att hålla rent i Bustern.

Om man funderar på typ Silver hawk och liknande i den storleken tycker jag att ett alternativ som fan slår allt är ANYTEC 522. Jag har tittat på den och där är allt rejält och överdimensionerat. Den är klockren för spinn också då det är mittpulpet och inga stolar. Jag funderar starkt på att byta till en sådan. Jag vet att Krus har skaffat en sådan, kan han inte berätta lite + och - om Anytec kontra Rocad!

Kommentera

Ursprungligen postat av ice-hacker
        Fastbrännt fiskslemm? Inget problem,inte mer än i andra båtar. (däremot så använder jag alltid blöt IKEA-kasse som underlag och numera även avkrokningsmatta.)
        Däremot kan jag hålla med dig om att Silvern inte bara känns, den är mer välgjord än bustern. Bustern är ungefär att likna vid en volvo 745, trygg stabil, fast i det här fallet en bruksbåt, slutfinischen har mycket i övrigt att önska. (kanske därför dom börjat "tönt" måla sina båtar).

Quote:
        Arslon Själv har jag en Silver Fox 470 och är hur nöjd som helst med den så jag tycker silver är det självklara valet. Anledningen till att jag valde silver före Buster är för att silvern har glasfiberarmerad plast som inredning. Detta gör att den känns mjukare i sjön än Bustern. Du får således de bästa egenskaperna från både plast och aluminiumbåtar. Jämfört med plastbåtar så har aluminiumbåtar mkt bra andrahandsvärde.

Som någon sa tidigare så bör man ju tänka vad man ska använda den till. Det är ju inte roligt att åka ut i en liten båten när det blåser på rejält

Mmm, just det, för DIG så var det kanske ett självklart val med utgångspunkt för vad just du tänkt använda båten till och det är så man ska tänka när man väljer båt, därför valde jag Bustern (denna gången) Det kanske blir en Silver nästa gång?

Men en fråga Arslon. Kan man göra några ingrepp i Silvern? Hur är det med möjligheter till fasta spöhållare (ej relingfästa)?
        Är inte pulpeterna formgjutna? Alltså ej väcktagbara om man skulle vilja ha mer plats i båten.
        Det är helt riktigt att pulpeterna är formgjutna så de går inte att ta bort. Det är därför jag tycker att fox 470 som har en pulpet är bättre för just fiske än fox 485 som har två pulpeter. När jag byter upp mig nästa gång blir det nog en nyare Hawk med mittpulpet.

När det gäller möjligheten till spöhållare så tycker jag att de är utmärkta att sätta irelingen. Om man inte vill det så ser jag inga problem att sätta spöhållare i båten.

När det gäller fox 485 med 40 hk så tycker jag det verkar lite klent. Finns en fox 470 med 60 hk på blocket för 95000 kr. Tror det var trailer med oxå. Ett riktigt superpris anser jag.

Kommentera

Fox'en väger 430kg, min båt väger 420kg och den har 60hk motor.
          Med erfarenhet från mitt ekipage skulle jag bestämt avråda att köpa en båt i den storleken med bara 40hk!
          Minst 50hk, helst 60

Man kanske inte tänker "åka så fort" eller tycker att det borde räcka med minimal motor, men det blir bara jobbigt i längden. Går båten seeeegt upp i plan eller blir för otymplig att köra om man lastar i lite folk blir det snabbt irriterande.
          Man får högre soppaförbrukning och en båt som är svår att senare sälja med underdimensionerad motor.
          Anledningen att det överhuvudtaget säljs båtar med för små motorer är IMO att handlaren får ett billigare paket som folk enklare köper för det blir billigt.

*disclaimer*. Det här är mina åsikter efter att ha ägt två båtar.
          En HT med 50hk som var lite underdimensionerad, och nuvuarande båt som har rejält med kraft.

Jag gillar mittpulpet. Det är bra för spinnfiske då man kan kasta lika bra åt båda sidorna och ta upp fisk lika bra åt båda hållen. Båten balancerar också bra om man kör ensam då man sitter i mitten.
          Jag funderade på en Buster innan jag köpte min båt, men kom fram till att en vanlig glasfiberbåt passade bättre då den är lite bekvämare att åka på utflykt med och den går tyngre ute på fjärdarna där det ofta går sjö.

Här är min skuta: http://www.finnmarin.fi/RUOTSI/4900clx.html
          Senast ändrad av Test005; 2006-06-22, 12:30.

Kommentera

Måste bara ge en eloge till er som varit med i denna tråden.
            Lugnt snyggt o sakligt utan en massa påhopp för att vi har olika åsikter,
            Precis som det ska vara på ett bra forum. (det har ju annars varit rätt mycket tjaffs på FS den senaste tiden)

Arslon; vet du att den första alubåten jag tänkte köpa var just en fox 470
            men den som såldes då var över 100 mil för mig att köra så det blev en
            Buster istället, Visst är sillver Hawk en grymme båt, fan nu blev jag sugen på byte bara för det!

Andreas, jag tittade på Anytecs reklamtrailer grymm måste jag säga.
            nästan på gränsen till lite klumpig men sjukt stabil.
            Har inte den en storebror runt 7meter?

Test005, sjysst båt du har, men är det inte irriterande med så höga räcken?
            Tänker mig om man jerkfiskar och drämmer spöt i räcket hela tiden eller det kanske är en vanesak?
            Mittpulpeten är guld, men hur bred är din båt?

Vet inte om foxen är klassad för större motor än 50hp?
            Blir det inte problem med försäkringar om man hänger på för stor snurra?
            Buster L och jag är polare!

Kommentera

Ursprungligen postat av ice-hacker
              Måste bara ge en eloge till er som varit med i denna tråden.
              Lugnt snyggt o sakligt utan en massa påhopp för att vi har olika åsikter,
              Precis som det ska vara på ett bra forum. (det har ju annars varit rätt mycket tjaffs på FS den senaste tiden)

Arslon; vet du att den första alubåten jag tänkte köpa var just en fox 470
              men den som såldes då var över 100 mil för mig att köra så det blev en
              Buster istället, Visst är sillver Hawk en grymme båt, fan nu blev jag sugen på byte bara för det!

Andreas, jag tittade på Anytecs reklamtrailer grymm måste jag säga.
              nästan på gränsen till lite klumpig men sjukt stabil.
              Har inte den en storebror runt 7meter?

Test005, sjysst båt du har, men är det inte irriterande med så höga räcken?
              Tänker mig om man jerkfiskar och drämmer spöt i räcket hela tiden eller det kanske är en vanesak?
              Mittpulpeten är guld, men hur bred är din båt?

Vet inte om foxen är klassad för större motor än 50hp?
              Blir det inte problem med försäkringar om man hänger på för stor snurra?
              Jag köpte min fox från Boden så det blev rätt långt att åka från Västerås. Vi möttes dock i övik så det blev ca 50 mil att köra..

Kommentera

Icd-Hacker: Finnmastern funkar bra för jerkfiske. Man står antingen uppe på förtoften eller längst bak, uppe på sittbänken, då kommer man upp på bra höjd och får bra med svängrum.
                Båten är 2M bred, så med en rejäl pulpet finns det inte alltför mycket utrymme på sidorna. Man kan ledigt ta sig förbi, men inte stå och fiska bredvid pulpeten (Om man inte har typ 36 i skostorlek )

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 019 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art