L, Fox eller Arkip? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

L, Fox eller Arkip?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• L, Fox eller Arkip?

Hej!

Tänkte ta reda på vart era sympatier ligger...

Buster L, Yamaha 50
    Linder Arkip, Honda 50
    Silver Fox 485, Mercury 40

Om man är förlåtande kan man säga att priset är detsamma.
    17
    Buster
    35,29%
    6
    Linder
    29,41%
    5
    Silver
    35,29%
    6

The poll is expired.

www.fisket.se
    www.fisket.se

Det finns bara en båt i den storleksklassen och det är Ockelbo B16. Den serietillverkas I Gävle och kostar ungefär lika som de båtar du angivit, ca 130000:-. Jag gick själv i samma tankar innan jag köpte min B16.

Explore Ockelbo Boats for all seasons with model details, ambassador stories, and a shop for Swedish boaters. Enjoy the versatility and craftsmanship of our boats.

Kommentera

Håller med delvis. Har en Arrow 510 som är minst lika skön i sjön om än 100 kilo tyngre vilket kan vara en nackdel om man trailar och har framhjulsdriven bil. Dock slipper man gelcoatnoja med aluminium och jag är lite tveksam till busters skrovlackning. Varför kunde man inte låta bli nu när bottentvätt med borstar är ett bra komplement till högtryckstvätten?

Kommentera

Är den nån som åkt med en arkip och även någon av de andra båtarna som nämns. Skulle vara kul att höra en jämförelse hur de går i vattnet och hur de är att fiska från.

Kommentera

Kolla vad andrahandsvärdet är.
          Det kan ju vara intressant när du ska sälja.

Buster är väl mest känt?
          Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreas Ramsby
            Det finns bara en båt i den storleksklassen och det är Ockelbo B16. Den serietillverkas I Gävle och kostar ungefär lika som de båtar du angivit, ca 130000:-. Jag gick själv i samma tankar innan jag köpte min B16.

www.ockelboboats.se
            Håller med för övrigt tycker jag Bustern har alldeles för låg fribord och är rätt slagig i hög sjö.

Kommentera

Hur är nya B16 egentligen ? Har hört en del klagomål på tunn plast...och den nya lägre vikten måste tas någonstans ifrån...?
              Skulle jag jaga båt idag så skulle jag definitivt ta en titt på Arkip, har fiskat en gång från den (jerk/spinn) och det var den utmärkt till...och gick väldigt fint i sjön...nu var det å andra sidan inga höga vågor att tala om.
              Att jämföra Arkip med Buster L är väl inte riktigt rättvist med tanke på storleksskillnaden...?
              12 hours
              1,440 casts
              2 followers
              1 strike
              DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Alla båtar har för och nackdelar, man lär aldrig hitta en som är perfekt till allt.
                Beror helt och hållet på vad och var du tänkt göra med din båt.
                Men för att försöka dela upp din fråga lite och nyansera mitt svar så skulle jag vilja säga så här:

Aluminiumbåtarna är mer tåliga än plastbåtar och i regel något lättare.

Dom har i regel ett högre andrahandsvärde och sjunker inte så mycket i pris.

Minimalt med underhåll men dyrare i inköp, fast man kan hitta fina begagnade till ett vettigt pris.

Aluminium blir varmt som sjutton en solig sommardag och därför är dom sämre badbåtar än plastbåten. (undantag Silver som är en hybrid med plastklädd insida)

Finns säkert fler saker jag inte kommer på just nu.

Buster L som jag själv äger (-01) har sina för och nackdelar den också.
                Man måste se till båtens begränsning innan man börjar kackla om att en viss båt är si eller så. Till sjöar och inomskärs fiske anser jag att Buster L är perfekt men börjar det blåsa och det går 1 1/2 meters vågor känner man sig liten även om båten är osänkbar. Att dom nu börjat måla sina skrov tycker jag personligen är skit, en väl använd buster -06 kommer om några år att se rätt repig ut både in och utvändigt.

Linder Arkip som polaren äger har jag fiskat från många gånger. Som någon nämde så är det inte helt rättvist att jämföra dessa då den är kortare.
                Men helt klart är att den är mycket slagigare i sjö och vågor än vad bustern är. Skrovform och längd gör den rätt eländig att åka i när det går lite sjö.
                Däremot kan jag tänka mig den som perfekt i insjö och den är en bra båt att jerka ifrån. Blir något tung i rumpan med en 50HP bak även om den är godkänd för det. Annars trevlig båt med bra stuvutrymmen.

Silver Är en trevlig båt och tyvärr har jag ingen erfarenhet mer än en enda runda på sjön i fint väder. Men det finns säkert andra som kan tala om för och nackdelar med den båten.
                Buster L och jag är polare!

Kommentera

Jo det stämmer med tunnare plast på B16. Egentligen är det så att de flesta lägger i ca 80 kg extra plast i skrovet vilket gör båten ännu mer stabil. Min båt är en -04 och jag tror from förra året har den kraftigare plast i tofter, De gnekar ganska mycket.... Nu tillverkas båtarna i Polen så jag vet inte möjligheterna att får båten specialbyggd. Dock måste jag påpeka att B16 båten är oerhört stabil som den är, men de flesta som kör båten är flitiga användare så båten slits mycket mer än vanligt. Sen så har ju vi högre krav på båten också. Mellan Silver och Bustervinner är det en smaksak. Silver har plast invändigt och ett djupare skrov. Den går tystare och känns mer välgjord. Bustern har sin charm med att vara ren och robust, men inte kul med fastbränd fiskslem i marinplywood... Bustern kan dock vara lättare att sälja beggad då målgruppen inte behöver vara fiskare. Nån som vet nåt om Micore båtarna??

Kommentera

Själv har jag en Silver Fox 470 och är hur nöjd som helst med den så jag tycker silver är det självklara valet. Anledningen till att jag valde silver före Buster är för att silvern har glasfiberarmerad plast som inredning. Detta gör att den känns mjukare i sjön än Bustern. Du får således de bästa egenskaperna från både plast och aluminiumbåtar. Jämfört med plastbåtar så har aluminiumbåtar mkt bra andrahandsvärde.

Som någon sa tidigare så bör man ju tänka vad man ska använda den till. Det är ju inte roligt att åka ut i en liten båten när det blåser på rejält.
                    Senast ändrad av Arslon; 2006-06-22, 10:01.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen