Kvalitén på JWs beten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kvalitén på JWs beten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kvalitén på JWs beten

Har ett par Backlip från JW och tycker att betet är riktigt bra, kul med en betesbyggare som tänker lite utanför boxen och kommer med något nytt istället för bara tailar och jerkbaits. Tilltalas även av de färgkombinationer som finns, en del old school muskie färger osv.

MEN kvalitén tycker jag är under all kritik för ett handgjort bete som man betalar dyra pengar för. För det första känns lacken ganska tunn och det är mycket ojämnheter och damm och annan skit i lacken, så finishen är ju sådär..
    Dessutom så har de beten som gett en del fisk, släppt både lack och färg i stora flagor. Ser ut ungefär som Salmos beten brukar göra efter ett tag. På ett maskintillverkat bete för dryga hundringen så kan jag köpa att det slits fort. Men när man betalar 300kr eller mer för ett handgjort bete så förväntar man sig något annat.

Jämför man med Wolfcreek t.ex. så är ju finishen fantastisk, väldigt få om ens något dammkorn och tjock lack som håller länge. Jag har vargar som har lurat mängder med gäddor men som bara har rispor i lacken som bevis för det. Inte en ända flaga eller lacksläpp finns på dem. Tror att jag skulle kunna polera dessa till nyskick igen.

Vad säger ni andra? Har jag haft otur med mina beten eller upplever ni samma dåliga kvalité och finish?

Upplever precis samma sak , gillar betena skarpt , men det är flera beten där lacken har släppt , färg har lossnat .
    Hade det inte varit för att dom levererar bra med fisk så hade jag bojkottat betena .

Kommentera

Vad säger jw själv om det? För ni har pratat med honom antar jag? Nu handlar inte jag nåra handgjorda beten men hade jag varit missnöjd med ett bete (eller något annat) hade jag gått tillbaka till butiken/tillverkaren.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
        Vad säger jw själv om det? För ni har pratat med honom antar jag? Nu handlar inte jag nåra handgjorda beten men hade jag varit missnöjd med ett bete (eller något annat) hade jag gått tillbaka till butiken/tillverkaren.
        Var i kontakt med han vid ett tillfälle och fråga om han skulle vilja lägga på ett par lager lack på ett relativt nytt bete som hade massor med lacksläpp, fick rådet att göra det själv, han visade inget större intresse av att vilja hjälpa till.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
          Var i kontakt med han vid ett tillfälle och fråga om han skulle vilja lägga på ett par lager lack på ett relativt nytt bete som hade massor med lacksläpp, fick rådet att göra det själv, han visade inget större intresse av att vilja hjälpa till.
          Hm, lite märkligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av C-H Visa inlägg
            Har ett par Backlip från JW och tycker att betet är riktigt bra, kul med en betesbyggare som tänker lite utanför boxen och kommer med något nytt istället för bara tailar och jerkbaits. Tilltalas även av de färgkombinationer som finns, en del old school muskie färger osv.

MEN kvalitén tycker jag är under all kritik för ett handgjort bete som man betalar dyra pengar för. För det första känns lacken ganska tunn och det är mycket ojämnheter och damm och annan skit i lacken, så finishen är ju sådär..
            Dessutom så har de beten som gett en del fisk, släppt både lack och färg i stora flagor. Ser ut ungefär som Salmos beten brukar göra efter ett tag. På ett maskintillverkat bete för dryga hundringen så kan jag köpa att det slits fort. Men när man betalar 300kr eller mer för ett handgjort bete så förväntar man sig något annat.

Jämför man med Wolfcreek t.ex. så är ju finishen fantastisk, väldigt få om ens något dammkorn och tjock lack som håller länge. Jag har vargar som har lurat mängder med gäddor men som bara har rispor i lacken som bevis för det. Inte en ända flaga eller lacksläpp finns på dem. Tror att jag skulle kunna polera dessa till nyskick igen.

Vad säger ni andra? Har jag haft otur med mina beten eller upplever ni samma dåliga kvalité och finish?
            Hej Christian Håkansson;

Man lär så länge man lever! Själv har jag inte fiskat med några av betena du "så positivt" beskriver ovan....

Andra wobbler och även jerkbaits jag fiskat med där jag vid första fisketuren märker att färgen repas bort eller börjar flaga brukar jag redan före nästa fisketur lacka med epoxy eller flera lager klarlack för att betesfärgen ska sitta kvar... och sitter kvar gör färgen då under 100-tals fisketurer ....

Det finns ingenting bra som inte går att göra lite bättre!

http://www.trumman.com/chub/creek_chub.htm
            Old Firehand

Kommentera

Jag har under 1 års tid fiskat mkt med JWs beten...
              1st bete har spruckit i lacken och därmed börjat flagna och svälla i träet men detta bete var inget problem att reklamera, fick på några dagar ett nytt bete av den butik jag handlade ifrån. Lätt hänt att träffa en sten man inte sett under ytan och det blir nog en bra smäll vid nedslaget så möjligt att det då lossade lack o färg på mitt bete ovan nämt.

Mao. kontakta återförsäljaren inte betesbyggaren

Edit: håller med att det är en del dammkorn i finishen och att det väldigt fort blir krokrisp....men det kan ja leva med
              Senast ändrad av MikaelH; 2014-11-19, 20:03.

Kommentera

Är JW ointresserad av feedback för att förbättra betena så fixa några bra lager lack själva så slipper ni köpa fler och gynna en sådan betesbyggare.

Tyvärr ser man detta mer och mer bland the flesta produkter som tillverkas idag. Det byggs inte längre prylar som ska hålla utan man tillverkas prylar med flit för att de ska paja, bli dåliga så konsumenterna ska handla mer.
                Sen har man mage till att låtsas bry sig om en hållbar framtid och ett större miljöansvar.

Kommentera

Om Wolfcreek betena levererar minst lika mycket fisk, + att kvalitén är bättre så ser i allafall Jag inte logiken i att fortsätta köpa JW's. Speciellt inte om betesbyggaren ifråga, om jag har förstått det rätt(?), inte välkomnar konstruktiv kritik/feedback, som egentligen skulle kunna gynna honom, särskilt vad gäller en lackförbättring som säkert hade uppskattats väldigt mycket hos många. Det här är dock bara mina egna synpunkter, och vad jag själv hade gjort. Tänker inte dra några förhastade slutsatser, i och med att jag själv inte ens har ägt eller testat ett bete från JW och det hade varit oerhört oschysst gentemot honom att yttra sig ytterligare.
                  Senast ändrad av Kingsfield; 2014-11-19, 23:45.
                  [FONT=Century Gothic] Gilla Team JoMa på Facebook! https://www.facebook.com/teamjomafishing/[/FONT]
                  Länk till fiskeblogg: https://teamjomafiske.se

Kommentera

Alla reklamationer ska göras hos inköpsstället. Det gäller även om betet är handgjort av en specifik person och inte bara om det är utspottat ur en maskin i Kina. Ni som är missnöjda kan väl iallafall börja med att klaga på rätt ställe innan det dras igång en tråd med massa trash-talk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 019 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art