Köpa alubåt! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa alubåt!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa alubåt!

Tjenare ! Har gjort ett inlägg i svenska gäddfiskare på fb om samma ämne men utan vidare respons. Provar därför här med samma fråga.
    Det är så att jag ska köpa ny båt nu på senhösten/vintern. Och har kikat på en oskwig 440 med pulpet. Ca 33000 :- + motor. Överkomligt pris..
    Är det någon här inne som äger just en 440 eller har någon som helst erfarenhet av den eller liknande båtar ? Det var en kille på fb som påstod att man inte kan stå två på samma sida av båten och kroka av en fisk pga att den är för ostabil? Stämmer detta ? Kan man stå 2 pers ( en i fören och en i aktern på samma sida ) och fiska utan att man håller på att ramla i?

Vore ruggigt tacksam för svar och "bra att tänka på" saker då jag aldrig ägt en alubåt.

Skitfiske !

Hejsan, jag har en gammal Buster R, vilket iofs kanske inte är samma sak, den är hur stabil som helst. Den kan du stå precis var du vill i utan att det kränger ett skit.

Kommentera

Okej! Vad väger den ? Tror nämligen det kan ha betydelse. Oskwigen väger ju bara drygt 60 kg.

Kommentera

tro denna väger typ 160kg utan motor och prylar.

Kommentera

Har en oskwig 370 och tycker den är hur stabil som helst i jämförelse med andra båtar i samma storlek. Vi brukar stå och fiska två utan problem och båda man kan utan problem hänga över relingen på samma sida utan att det känns som den ska välta, något som absolut inte är en självklarhet i många mindre aluminiumbåtar. Super nöjd med min förutom småskavanker i finishen + kvaliteten på mattan.

Polaren har den större modellen och är också ruggigt nöjd. Dock har jag aldrig varit med ut själv i den.

Kommentera

Du har väll tagit med i beräkningarna att en 60 kilos båt inte går att korsa en fjärd med om det blåser ?
            En 160 kilos Buster R är ljusår mycket bättre
            Satsa penarna på en beg riktig båt istället eller en Nyy Sandstöm 425 , 460 . HR 430 eller 432
            Dom kostar mindre och är riktiga båtar , inga attrapper

Kommentera

Har varit iväg till båthandlaren nu och bytt några ord. Kommit fram till att en Kimple 410 skulle passa bättre, lite större, lite tyngre plus att den har stuvfack. OCh Vanheden, jag vill inte ha nån plastbåt .. + att jag får punga ut dubbla pengarna nästan .. För en beg.

Kommentera

Tjena. Av skrovet att döma så borde båten vara stabil. Finns alltid människor som tycker det ska vara på ett eller annat sätt.
                Har själv en Quintrex 390. Är med en mkt stabil båt som passar perfekt för mitt fiske och i vilka vatten jag fiskar.
                Kommer inte att korsa Atlanten med den, då hade jag köpt en annat båt.
                Finns en hel del matnyttigt om du googlar på ditt tänkta köp.
                Med vänlig hälsning, Tobbe
                Tobbe.J

Kommentera

Har tyvärr inte någon specifik info om båten likt flera andra som uttalar sig på FS så försök få input från kompisen till Niklar här ovan och meddela gärna här hur det föll ut. Lätt kan vara både bra och dåligt, beror helt på vilka avvägningar man vill göra vad gäller bl a pris, hanterbarhet, motor, sjö, väder å användningsområde... Någon Buster må ta sjö bättre men med en 65:a på biltaket så kan man utforska nya vatten på släpavstånd från bilen...

Kommentera

Kimple?
                    Transportstyrelsen belade dem med försäljningsförbud i augusti och alla båtar skulle återkallas. Detta för att generalagenten inte kunde bevisa att de uppfyllde CE-märkningens krav.

Jag skulle undvika en sån, om den ens får säljas.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 209 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art