Jag har blivit blåst !! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jag har blivit blåst !!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jag har blivit blåst !!

Tja !
    Vart sugen på en större båtmotor och igår var jag och hämtade den. Det var en 3cy evinrude på 55hk. Begrundade motorn länge innan jag tog den. kollade kylningen. stataden. drog och rycket i växelhuset osv.

Väl hemma satte jag på motorn idag och gav mig ut för en test tur. %55HK gav ungefär samma fart som min 28hk.

Ringde han som hade sålt skiten till mig och han svarade att jag behövde ställa in förgasarna. 3st på denna modellen.

Felsymtom.
    Gick sakta.
    kändes som om den ville ge mer men kunde inte.
    Dog när jag gasasde på.
    lät inte riktigt frisk.
    En kompis som var med sa att motorn "fyrtackdade"

Åtgärd???

Kan det vara så enkelt att det bara är att skruva på skruvarna till förgasarna.... eller ska jag sälja skiten ????
    www.rixman.se
    http://monarch-dok.sehttp://monarch-dok.com
    http://www.miekofishing.se

Kolla kompet. Får inte skilja mer än 15 psi mellan cylindrarna. Är fasta höfrartsmunstycken. Då borde den ju gå bra på höga varv åtminstone. Kan också vara fel proppeller. Eller en skadad sådan. Prova att dra ut choken i fart. Går den bättre då. Är det skit i förgasarmunstycket eller styckena. Låter som en väldigt ovanlig motormodell. Eller är det nån gammal sate. Kan du skicka en bild på den.

Kommentera

Det är väl inte båten på din avatar som du har satt på 55hp motorn?

Några tankar:
      Om den varvar upp ordentligt så är det väl fel propeller som sitter på kanske.

Men en ordentlig service är nog inte helt fel på en nyinköpt motor.
      Sen kanske det kan ha att göra med temperaturen att den inte får upp värmen, det är ju skillnad om det är 3 eller 20 grader i vattnet.
      Ola

Kommentera

Tjena!
        Din kompis kan ha rätt, att det handlar om justering av förgasarna. Justering av flera förgasare så att de ger lika mycket bränsle vid gaspådrag är inte helt lätt, men ett tips är att kontrollera så att luft- och bränsleskruvarna på de tre förgasarna är ungefär lika stälda. Här gäller det bara att räkna antal varv från bottenläge!

Fyrtaktar motorn får den för fet blandning bränsle/luft och således skall du minska bränsletillförseln eller öka luftmängden.

Att få till detta på tre stycken förgasare kan vara lite bökigt, men ge inte upp för lätt.

Är justeringen helt "tappad" skulle jag rekomendera dig att lämna iväg motorn för injustering/service (men testa först om du kan justera in förgasarna).

Men mina erfarenheter med utombordare säger mig, att du inte skall göra någoting innan du kollat tändningen (tändstift, kablar, brytarsystem).
        Lycka till!!!
        //JEZ

Kommentera

Om jag vore dig skulle jag ta och kolla tändningen, kan vara tändstiften eller tändspolarna som är slut.
          Go och glad mjölkchoklad

Kommentera

Tjenare!
            Det är inte bara att ställa in förgasarna på en 3 cylindrig motor (ibland ska dom ha olika fet blandning på olika cylindrar)
            tex. om sista cylindern sitter "längst bort" och den får sämmst kylning så kan det sitta ett större huvudmunstycke i den... du kan ju skruva ur stiften och kolla hur dom ser ut efter att du har kört motorn ganska hårt då ska elektroden vara ljusbrun. är dom svart och sotig får den för mycket eller så blir inte motorn tillräckligt varm... kanske kan vara termostaten eller något i såfall..
            men om förgasarna ska justeras så skulle jag lämna i väg motorn på verkstad
            Lycka till!

Kommentera

Kan egentligen vara vad som helst. Köper man en motor på rot kan det bli pannkaka. Finns massor att kolla på en äldre motor. Begagnade båtmotorer är ett lotteri. Man säljer sällan nåt som fungerar och är bra. Gäller det mesta begagnat. Värst är just båtmotorer. Eftersom dom går hårt och i en dålig miljö.

Kommentera

Bensin

Den får inte tillräckligt med bensin...
                Kolla kopplingarna på trycktanken......känn på blåsan då det är tryck hela tiden....vad kör du på för blandning....
                Daniel Granholm
                Tävlingsansvarig Svenska Gäddklubben

Kommentera

Tjena!
                  En polare hade exakt samma symptom med sin utomboradre en 50 hk Mercury av 80-tals modell...Efter lång troubleshooting och skruvning fann vi lösningen på hans problem.

Bensintanken till utombordaren var av plåtmodell och luftnippeln vid tanklocket slöt inte riktigt tätt, detta orsakade att vatten trängde in i tanken och kondenserade i trycktanken mellan båtturerna, varvid bensinen blev "förorenad". Vi kollade om det var detta genom tillsatts av K-sprit... mycket riktigt motorn gick som en klocka.

Mitt råd är att kolla bensinkvaliteten först, om det är vatten i bensinen syns detta på emulgeringen mellan vatten och oljetillsatsen i bensinen... (vitaktig fas)
                  Tänk på att vid förvaring av bensin i trycktankar av plåt kan vatten som befinner sig i luften kondensera och förorena bensinen gäller längre förvaring och om det är stora temperaturskillnader mellan tex. dag och natt.

Kommentera

Fixat !

Skruvade med den gamle satan igår och det skilde väldigt mycket mellan förasarnas skruvar. Flera var tom. Men efter ett samtal till båthuset fick jag veta vad man ska utgå ifrån och detta löste problemet. Nu gör motorn närmre 30knop med tre man i båten vilket för mig är väldigt bra.
                    Tack för alla tipps.
                    www.rixman.se
                    http://monarch-dok.sehttp://monarch-dok.com
                    http://www.miekofishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar