Fiskegrejor och tull - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskegrejor och tull

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det skiljer som tusan mellan olika saker hur "värt" det är, en elmotor (Minnkota Maxxum 40) jag skickade efter kostade typ 3800:- ärligt importerad från USA (Cabelas) mot mellan 8000 och 9000 i Sverige enligt dåvarande importör. Nu har ju importören blivit en annan så nu kanske det går att köpa "riktiga" elmotorer med steglös fart osv. till lite rimligare priser även här? Räkna med drygt 13 spänn/dollar på fiskesaker.

Kommentera

Ursprungligen postat av knota
      Jo, har hört om det, från Cabelas har jag inte hört någon som inte fått betala moms och tull.
      Jo, det händer ungefär varannan gång för mig. När fraktarens partner i Sverige är Schenker brukar det aldrig bli ngn tull eller moms. Senast det hände använde Cabelas USPS, valde surface shipping hos Cabelas. Fast i min senaste beställning fick jag det via Air shipping trots att jag valde surface, och då åkte jag på tull när det skulle igenom Arlanda.

Man får alltid räkna med tull+moms, och slipper man är det en bonus. Man tjänar ändå på det.

/Martin

Kommentera

Personligen har jag inget emot att betala tull, det är beräknat. Men att det skall läggas på avgifter för att det läggs på tull och introduceras postförskottsbetalning, det tycker jag är riktigt fel. Tull är en sak men att jag skall betala för att få den pålagd??

Kommentera

Ursprungligen postat av savbrink
          Har svårt att tro att det skulle hända något mer än att du får betala skatt och moms plus lite straffränta kanske. Att det skulle leda till något åtal har jag väldigt svårt att tro.. I absolut värsta fall kanske strafföreläggande och böter men då behöver det säkert gälla rätt stora belopp.

Har jag fel?
          Alla brott som han straffmyndiga inblandade leder väl till åtal?
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
            Alla brott som han straffmyndiga inblandade leder väl till åtal?
            Nix. Inte mindre brott. Då blir det strafföreläggande eller vad det heter. Typ mindre varusmuggling, fortkörning etc.

/Martin

Kommentera

Fiskegrejor o tull

För några månader sen ringde jag till tullen vad som gäller vid köp av rullar från USA.
              Det är 3.7%+25% som UT skriver.
              Det lustiga i kråksången är att 28,7% påslag gäller även på frakten.
              Det tipset jag fick är att godset skickas med ett annat fraktbolag än genom postverket.
              Det är bara med posten som tullen har avtal om att öppna o inspektera paket ,utanför EU.

Jag har bara köpt en amb c3 ,o klarade mig från tull o avgifter.

Wobblersnidarn

Kommentera

Mycket tveksamt att man skulle bli dömd till varusmuggling! Hur ska de kunna visa uppsåt till det? Är det någon som skulle åka dit så är det företaget som skickat prylarna - själv kan man ju bara hävda att man beställde i god tro, eller? Ok att de lägger på avgifter och tull men att döma en till brott...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 077 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art