Fiskegrejor och tull - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskegrejor och tull

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskegrejor och tull

Tydligen är det så att det många aser vara fisketillbehör inte klassas som det vid tullning från utlandet(USA), normalt är det 3,7% på fisketillbehör, men fiskevästar klassas som kläder med 12%tull, även spöfodral och rullfodral klassas inte som fiske.

Här nedan är ett svar jag fick från tullverket när jag frågade varför vi fick betala 12% på 2 st västar vi beställde från Cabelas

------
    Enligt bestämmelserna i Tulltaxan/Taric ska fiskevästar klassificeras som kläder under varukod 6211 32 90 00. Fiskeredskap som krokar, spön, håvar och rullar mm klassificeras under HS-nummer 9507 och i anmärkning 1e till kapitel 95 står att kläder inte ska klassificeras som fiskeredskap i detta kapitel.

Andra exempel på sådant som vi kanske i dagligt tal skulle kalla fiskeredskap men som inte ska klassificeras fiskeredskap är fisknät som klassificeras under HS-nummer 5608. Fiskeväskor och fodral till spön klassificeras under HS-nummer 4202, 4303 eller 4304.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.
    Senast ändrad av Guest; 2005-11-24, 23:27.

Förutom tullen på mellan 3,7 och 15% så tillkommer moms på 25% samt en hanteringsavgift som brukar variera mellan 300 och 600,- beroende på fraktbolag. Kostnaden hemma brukar hamna på 1,5 - 2 ggr värdet i dollar, så det brukar sällan löna sig att privatimportera om varuvärdet understiger 2000,- om man nu tar alla omkostnader i beaktande samt risken att de skickar fel prylar. Det senare har ju hänt mer än en gång.

Det är ju en helt annan sak om man råkar åka dit och kan släpa med sig grejorna hem i väskan, vilket är helt OK upp till ett förvånansvärt stort belopp.
    www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
      Förutom tullen på mellan 3,7 och 15% så tillkommer moms på 25% samt en hanteringsavgift som brukar variera mellan 300 och 600,- beroende på fraktbolag. Kostnaden hemma brukar hamna på 1,5 - 2 ggr värdet i dollar, så det brukar sällan löna sig att privatimportera om varuvärdet understiger 2000,- om man nu tar alla omkostnader i beaktande samt risken att de skickar fel prylar. Det senare har ju hänt mer än en gång.

Det är ju en helt annan sak om man råkar åka dit och kan släpa med sig grejorna hem i väskan, vilket är helt OK upp till ett förvånansvärt stort belopp.
      Javisst ,momsen tillkommer också förutom tullen, i vårt fall så var hanteringsavgiften 100kr, då var det posten som skötte pakterleveransen.

Kan även tillägga att ett par vadarbyxor klassas som byxor och då blir det 12% tull.
      Senast ändrad av Guest; 2005-11-25, 10:20.

Kommentera

Det går tydligen att slippa tullen om man skickar med rätt bolag. Liknande saker har varit uppe i andra forum.

Kommentera

Ursprungligen postat av savbrink
          Det går tydligen att slippa tullen om man skickar med rätt bolag. Liknande saker har varit uppe i andra forum.

Jo, har hört om det, från Cabelas har jag inte hört någon som inte fått betala moms och tull.
          Det är väl firman som man beställer ifrån som väljer fraktbolag?? eller

Kommentera

Man "slipper" inte tull och moms utan att göra sig skyldig till brottslig verksamhet. Om leverantören väljer att skickar varorna utan att deklarera innehållet kvalificerar man sig som mottagare och beställare för varusmuggling, möjligen även för valutabrott med tanke på transaktionen. Risken för upptäckt har jag inga insikter i, men när det händer är bevisbördan busenkel med åtal som direkt följd. Hur illa det blir beroende på värde tidigare brottslighet mm mm.
            Skittråkigt är det i vilket fall som helst.
            www.utreel.com

Kommentera

Man "slipper" inte tull och moms utan att göra sig skyldig till brottslig verksamhet. Om leverantören väljer att skickar varorna utan att deklarera innehållet kvalificerar man sig som mottagare och beställare för varusmuggling, möjligen även för valutabrott med tanke på transaktionen. Risken för upptäckt har jag inga insikter i, men när det händer är bevisbördan busenkel med åtal som direkt följd. Hur illa det blir beroende på värde tidigare brottslighet mm mm.
              Skittråkigt är det i vilket fall som helst.
              Har svårt att tro att det skulle hända något mer än att du får betala skatt och moms plus lite straffränta kanske. Att det skulle leda till något åtal har jag väldigt svårt att tro.. I absolut värsta fall kanske strafföreläggande och böter men då behöver det säkert gälla rätt stora belopp.

Har jag fel?

Kommentera

Har svårt att tro att det skulle hända något mer än att du får betala skatt och moms plus lite straffränta kanske. Att det skulle leda till något åtal har jag väldigt svårt att tro.. I absolut värsta fall kanske strafföreläggande och böter men då behöver det säkert gälla rätt stora belopp.

Har jag fel?
                Jag är rädd för att Du underskattat maskineriet. Att inte deklarera försändelser är smuggling och det med fängelse på straffskalan. Om Du då blir uppbringad så triggas ett rätt brutalt maskineri. Du hamnar knappast på kåken, men förutom en massa straffavgifter lär det bli dagsböter, om Du nu inte kommer undan med villkorligt. Men som sagt, jag har inga uppfattningar om vilka riskerna för upptäckt är.
                www.utreel.com

Kommentera

Jag är rädd för att Du underskattat maskineriet. Att inte deklarera försändelser är smuggling och det med fängelse på straffskalan. Om Du då blir uppbringad så triggas ett rätt brutalt maskineri. Du hamnar knappast på kåken, men förutom en massa straffavgifter lär det bli dagsböter, om Du nu inte kommer undan med villkorligt. Men som sagt, jag har inga uppfattningar om vilka riskerna för upptäckt är.
                  Jag ska själv kanske importera ett ekolod nästa år så jag ska kolla upp det här lite noggrannare. Fanns ju ett nummer till tullen som man kunde ringa.. Tvivlar starkt på att det kan bli fråga om åtal men vem vet. Var ju inte så länge sedan dom väckte åtal mot en fildelare som man vet ju aldrig..

Kommentera

ibland går bra ibland inte...

mest inte är min erfarenhet - varför förtjänst blir mindre än man ofta tror. En annan sak är att man beställa coola saker som inte finns eller är mkt svårt att få tag på i Sverige.
                    work is just a bad excuse for not fishing!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 049 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art