Fiske böcker - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske böcker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Allt av Mikael Engström!
    !!!!!

Kommentera

ja kan rekommendera: handbok i lustfiske. av mikael engström mycke bra bok handlar om flera sorters fiske i sverige.
      BIFF?? ME´LÖK. PASSERA

Kommentera

Sen har du ; Med korpen vid ån och längtans öring.
        !!!!!

Kommentera

Den här uråldriga tråden måste jag lyfta fram med en "uråldrig" bok om fiske.

Ett trevlig tips om läsning i vintermörkret: Den fulländade fiskaren (The Compleat Angler) av Izaac Walton & Charles Cotton. Svensk översättning av Olof Lagercrantz.

The Compleat Angler kom ut 1653, så idag känner man ju inte direkt igen sig vad gäller utrustning och annat. Vad man å andra sidan känner igen, är det uppfinningsrika tänkandet, och lusten att försöka förstå fiskens perspektiv på tillvaron, för att kunna överlista den. Bitvis kan det kännas lite segt att läsa så gammal litteratur, men överraskningarna och lustigheterna överväger definitivt transportsträckorna. Ta med en portion humor till läsningen, så får du ännu mer humor tillbaka! Waltons del av boken ska nog inte ses bara som en klassiker inom fiskelitteraturen, utan som en klassiker i litteraturhistorien som helhet.

Annars så vill jag gärna rekommendera Gunnar Westrins böcker. De höjer sig genom både personliga erfarenheter och ett stort ekologiskt kunnande. Dessutom har han en god förmåga att uttrycka sig skriftligt. Hans böcker kan varmt rekommenderas till alla som har lärt sig flugfiskets teknik, men skulle vilja lära sig mer om var man hittar fisken. Det finns mycket personlig värme bakom det han skriver.

På tal om flugfiske, så finns det nu en film om de grundläggande kunskaperna på The Pirate Bay. Den kom upp igår, och kan nog vara värd att titta på. Men när det gäller kommersiella filmer om fiske så rekommenderar jag egentligen att man köper dem. Fler filmer som köps = större ekonomi på marknaden för fiskefilmer = fler satsar på att producera nya filmer.

Kommentera

Beror helt på vilken typ av fiske du vill läsa om. Mycket har för övrigt redan nämnts.

Westrin och Lidman skriver båda poetiskt och en aning filosofiskt. Båda om mestadels flugfiske, dock från olika epoker.

Den fulländade fiskaren är roande ur många synvinklar.

Vill du ha noveller eller fakta?
            [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Ursprungligen postat av ghost
              Beror helt på vilken typ av fiske du vill läsa om. Mycket har för övrigt redan nämnts.

Westrin och Lidman skriver båda poetiskt och en aning filosofiskt. Båda om mestadels flugfiske, dock från olika epoker.

Den fulländade fiskaren är roande ur många synvinklar.

Vill du ha noveller eller fakta?
              Jag vill egentligen inte ha något alls. Förutom allmänna tips om litteratur.

Som du säger har nog mycket redan nämnts. Jag gjorde en sökningar på både "böcker" och "litteratur" innan jag plockade upp tråden, och tyckte att det här var den tråd som täckte ämnet fiskelitteratur i största allmänhet bäst. Annars kunde jag ha startat en ny tråd med titel som "fiskelitteratur, flipp eller flopp" om jag ville.

Jag tyckte att det var lite tråkigt att ha litteraturen utspridd över en massa trådar, som handlar om olika typer av fiske, eller olika fiskarter. Vad jag vill ha, är en tråd som handlar om fiskelitteratur som litteratur. Är boken värd att läsa för läsandets skull, eller inte? Skit i det instrumentella värdet. Här handlar det inte om handböcker! Jag kunde ha startat en ny tråd, med titeln "Fiskelitteratur - detta är läsvärt" om jag ville. En tråds som fokuserar läsandet och böckers värde som litteratur på bred front. Men jag hittade den här gamla tråden, som ungefärligen verkade fylla mitt syfte.

Vad tycker ni som har deltagit i forumet längre än jag? Är det värt att starta en nu tråd om fiskelitteratur som litteratur, och slänga in en liten "teaser", eller ska jag släppa ämnet?

Kommentera

Bland världens största havsöringar, av pelle Klippinge

Kommentera

Ursprungligen postat av Högås
                  Jag vill egentligen inte ha något alls. Förutom allmänna tips om litteratur.

Som du säger har nog mycket redan nämnts. Jag gjorde en sökningar på både "böcker" och "litteratur" innan jag plockade upp tråden, och tyckte att det här var den tråd som täckte ämnet fiskelitteratur i största allmänhet bäst. Annars kunde jag ha startat en ny tråd med titel som "fiskelitteratur, flipp eller flopp" om jag ville.

Jag tyckte att det var lite tråkigt att ha litteraturen utspridd över en massa trådar, som handlar om olika typer av fiske, eller olika fiskarter. Vad jag vill ha, är en tråd som handlar om fiskelitteratur som litteratur. Är boken värd att läsa för läsandets skull, eller inte? Skit i det instrumentella värdet. Här handlar det inte om handböcker! Jag kunde ha startat en ny tråd, med titeln "Fiskelitteratur - detta är läsvärt" om jag ville. En tråds som fokuserar läsandet och böckers värde som litteratur på bred front. Men jag hittade den här gamla tråden, som ungefärligen verkade fylla mitt syfte.

Vad tycker ni som har deltagit i forumet längre än jag? Är det värt att starta en nu tråd om fiskelitteratur som litteratur, och slänga in en liten "teaser", eller ska jag släppa ämnet?
                  Dra igång en tråd. Tror att det är flera här som gärna dyker ner i böckerna, både på sommar och vinter.

/D

Kommentera

Det finns två klassiker inom svensk fiskelitteratur och det är Curt Lindé och Nils Färnström dom är helt olika personligheter men båda är ett måste att läsa, det är böcker från 50-60 talet men innehållet är kanon, kolla på bibblan.
                    Annars finns det fler förslag här: http://www.harvig.se/Natur.html#Fiske
                    kalleh

Kommentera

Man behöver inte vara karpfiskare för att älska Chris Yates "Casting at the sun". Gillar man den berättande sidan av fisket snarare än någon form av instruktionsbok är Curt Lindhé fantastisk. För dem som sysslar med akvarium är hans bok om Roxenfiskar i akvarium ett måste. Har för mig att den heter "Mina tama insjöfiskar".

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 958 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art