Hehe ja det ska jag försöka komma ihåg^^
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Är detta en guldruda?
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av Rudan5 Visa inläggfan vad ni bablar mkt! detta handlar om guldruda och inte om åsnor!!!!Den förste att gå Ad Hominem förlorar
Kommentera
-
nämen oj!
Ursprungligen postat av Dalis Visa inläggOm du inte ens klarar av att se att mitt exempel med åsnor och hästar var högst relevant i ett svar på SGs fråga så ser jag ärligt talat inte hur du ska kunna ta dig genom högstadiet heller. Att diskutera hurvida det behövs flera arter för att ta fram en odlingsform (såsom t.ex guldfisk/guldruda som man diskuterar i den här tråden) tycker jag är extremt relevant i en tråd där man debatterar artsläktskap. Den ursprungliga frågan som tråden startade med anser jag vara utagerad för länge sen.
mvh anton
Kommentera
-
Det fanns det ju visst eftersom du fångade en. Det är väl nån som släppt i en från nått akvarium.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rudan5 Visa inläggkomigen asså, har mvg i alla ämnen förutom SO där jag har vg, jag förstår ditt exempel med åsnor, men guldrudan kan vara en korsning mellan ruda och guldfisken eller ruda och slöjskärt som avlatts fram under åren, men i den dammen jag fånga guldrudan så fanns det inga guldfiskar, så vitt jag vet......Den förste att gå Ad Hominem förlorar
Kommentera
-
EN av definitionerna av art är sådan. Det finns massor. Om vi höll oss till den definitionen skulle rätt få karpfiskar vara arter, eftersom de i vissa fall kan få fertil avkomma.
Matnyttig info. på ämnet!
Ursprungligen postat av Dalis Visa inläggFinns massor av evolutionära exempel på arter som börjat som en art och sedanseparerat i 2 eller ibland fler arter. Definitionen på när det handlar om 2 skillda arter är när arterna inte längre kan få fertil avkomma tillsammans, alltså de kan hybridisera men avkomman kan inte para sig framgångsrikt. Ett exempel på detta är mulåsnan som är en korsning av häst och åsna, den är steril från födsel och kan inte para sig.Senast ändrad av limnos; 2009-04-10, 15:57."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Om du bläddrar tillbaks till början av tråden så finns en utläggning om att det inte är rudor... Alltså inte Carassius carassius.
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggEn liten fråga bara. Guldfiskar är väl framavlade från rudor. Vilken annan art är använd?
En annan fråga. Borde inte teoretiskt sett en valnlig ruda kunna bli större än guldfisk?
"A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Ursprungligen postat av limnos Visa inläggOm du bläddrar tillbaks till början av tråden så finns en utläggning om att det inte är rudor... Alltså inte Carassius carassius.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 018 visningar
1 gilla
|