Är detta en guldruda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta en guldruda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hehe ja det ska jag försöka komma ihåg^^
    Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

fan vad ni bablar mkt! detta handlar om guldruda och inte om åsnor!!!!

Kommentera

så kom till saken!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan5 Visa inlägg
          fan vad ni bablar mkt! detta handlar om guldruda och inte om åsnor!!!!
          Om du inte ens klarar av att se att mitt exempel med åsnor och hästar var högst relevant i ett svar på SGs fråga så ser jag ärligt talat inte hur du ska kunna ta dig genom högstadiet heller. Att diskutera hurvida det behövs flera arter för att ta fram en odlingsform (såsom t.ex guldfisk/guldruda som man diskuterar i den här tråden) tycker jag är extremt relevant i en tråd där man debatterar artsläktskap. Den ursprungliga frågan som tråden startade med anser jag vara utagerad för länge sen.

Kommentera

nämen oj!

Ursprungligen postat av Dalis Visa inlägg
            Om du inte ens klarar av att se att mitt exempel med åsnor och hästar var högst relevant i ett svar på SGs fråga så ser jag ärligt talat inte hur du ska kunna ta dig genom högstadiet heller. Att diskutera hurvida det behövs flera arter för att ta fram en odlingsform (såsom t.ex guldfisk/guldruda som man diskuterar i den här tråden) tycker jag är extremt relevant i en tråd där man debatterar artsläktskap. Den ursprungliga frågan som tråden startade med anser jag vara utagerad för länge sen.
            komigen asså, har mvg i alla ämnen förutom SO där jag har vg, jag förstår ditt exempel med åsnor, men guldrudan kan vara en korsning mellan ruda och guldfisken eller ruda och slöjskärt som avlatts fram under åren, men i den dammen jag fånga guldrudan så fanns det inga guldfiskar, så vitt jag vet......

mvh anton

Kommentera

Det fanns det ju visst eftersom du fångade en. Det är väl nån som släppt i en från nått akvarium.
              Feskepöjk

www.freewebs.com/specimenstalkers

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan5 Visa inlägg
                komigen asså, har mvg i alla ämnen förutom SO där jag har vg, jag förstår ditt exempel med åsnor, men guldrudan kan vara en korsning mellan ruda och guldfisken eller ruda och slöjskärt som avlatts fram under åren, men i den dammen jag fånga guldrudan så fanns det inga guldfiskar, så vitt jag vet......
                Nåja, jag hade en ganska pissig dag igår så jag ilsknade väl till lite väl på attityden som genomsyrar dina inlägg, tagga ner sarkasmerna och kom med sakliga argument som tillför diskussionerna nånting så slipper du reta upp folk i onödan.

Kommentera

EN av definitionerna av art är sådan. Det finns massor. Om vi höll oss till den definitionen skulle rätt få karpfiskar vara arter, eftersom de i vissa fall kan få fertil avkomma.

Matnyttig info. på ämnet!

Ursprungligen postat av Dalis Visa inlägg
                  Finns massor av evolutionära exempel på arter som börjat som en art och sedanseparerat i 2 eller ibland fler arter. Definitionen på när det handlar om 2 skillda arter är när arterna inte längre kan få fertil avkomma tillsammans, alltså de kan hybridisera men avkomman kan inte para sig framgångsrikt. Ett exempel på detta är mulåsnan som är en korsning av häst och åsna, den är steril från födsel och kan inte para sig.
                  Senast ändrad av limnos; 2009-04-10, 15:57.
                  "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Om du bläddrar tillbaks till början av tråden så finns en utläggning om att det inte är rudor... Alltså inte Carassius carassius.

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                    En liten fråga bara. Guldfiskar är väl framavlade från rudor. Vilken annan art är använd?

En annan fråga. Borde inte teoretiskt sett en valnlig ruda kunna bli större än guldfisk?
                    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
                      Om du bläddrar tillbaks till början av tråden så finns en utläggning om att det inte är rudor... Alltså inte Carassius carassius.
                      Ok då missuppfattade jag det hela

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 018 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art