Är detta en guldruda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta en guldruda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är detta en guldruda?

Rätt ball...
    Titlad som guldfisk med tycker de ser ut som en ruda i guldfiskfärg

Discover Prologic, your ultimate destination for high-quality carp fishing gear and tackle. With a passion for innovation and excellence, we provide everything you need to elevate your fishing experience—whether you’re a beginner or a seasoned angler. Join us in creating unforgettable memories on the water!

- T e a m O d i n -

De säger att det är en "Gold Crucian carp" aka Ruda...(Carassius carassius på latin)

Kommentera

Kolla danska fisketidningar där tar dom stora guldrudor & koi på löpande band.

Kommentera

Lite kuriosa:

Guldfisken (Carassius auratus) är framodlad från vanliga rudor (Carassius carassius) från början, precis som koi är en odlingsform på karp.

Det är ganska vanligt med korsningar ruda/guldfisk. De ser ofta ut som den på bliden, men blir ibland mer lika guldfiskar. Sök på slörhalekarusse, med danskt ö, så dyker det upp en hel del ;-)

Kommentera

Den sortens guldfisk, som kan förväntas vara frisk och sund, kan jag faktiskt tänka mig att ha! Fiskar med exesser i fenor och kroppsform är möjligen kulturprodukter men för mig framstår de endast som nedslående resultat av ovanligt urartad mänsklig klåfingrighet.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Är det något grymt fiske i Danmark annars? Någon kanske sitter inne med lite trevliga länkar att läsa danska går ju ganska bra iaf.

Kommentera

Ursprungligen postat av Runman
              Lite kuriosa:

Guldfisken (Carassius auratus) är framodlad från vanliga rudor (Carassius carassius) från början, precis som koi är en odlingsform på karp.

Det är ganska vanligt med korsningar ruda/guldfisk. De ser ofta ut som den på bliden, men blir ibland mer lika guldfiskar. Sök på slörhalekarusse, med danskt ö, så dyker det upp en hel del ;-)
              Nej Guldfisken (slöjstjärt,teleskopfisk mfl) är en varietet på Silverruda (Carassius auratus) som har en snarlik släkting i Rudan (Carassius carassius)

Kommentera

Ursprungligen postat av jögge
                Nej Guldfisken (slöjstjärt,teleskopfisk mfl) är en varietet på Silverruda (Carassius auratus) som har en snarlik släkting i Rudan (Carassius carassius)
                Tror du hamnat lite snett där Jögge.

Det har väl genom åren tvistats en del om systematiken bland rudorna och än är det kanske inte över eftersom de såväl hybridiserar som har ett så varierat gensystem att det går att odla fram de mest absurda former. I ett försök att skapa ordning i ledet började man laborera med underarter till huvudarten. Det veteskapliga namnet får då tre delar. Först kommer släktnamnet, sedan artnamnet och sist underartnamnet. Huvudarten brukar få sitt artnamn upprepat som underart medan varietetrna får ett annat namn som bör beskriva någon särskiljande egenskap, till exempel färg, form eller utbredningsområde

Den vanliga rudan kom då att heta Carassius carassius carassius medan guldfisken och dess varianter fick beteckningen Carassius carassius auratus. (Auratus betyder gyllene.) Nu brukar man oftast hoppa över mellanledet. Silverrudan är en annan art med eget artnamn och kallas inom vetenskapen för Carassius gibelo.
                Senast ändrad av BeBest; 2005-11-15, 08:28.

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
                  Tror du hamnat lite snett där Jögge.

Det har väl genom åren tvistats en del om systematiken bland rudorna och än är det kanske inte över eftersom de såväl hybridiserar som har ett så varierat gensystem att det går att odla fram de mest absurda former. I ett försök att skapa ordning i ledet började man laborera med underarter till huvudarten. Det veteskapliga namnet får då tre delar. Först kommer släktnamnet, sedan artnamnet och sist underartnamnet. Huvudarten brukar få sitt artnamn upprepat som underart medan varietetrna får ett annat namn som bör beskriva någon särskiljande egenskap, till exempel färg, form eller utbredningsområde

Helt riktigt och motsäger inget jag skrev! mer än att jag använde den vardagliga namn beskrivningen.

Den vanliga rudan kom då att heta Carassius carassius carassius medan guldfisken och dess varianter fick beteckningen Carassius carassius auratus. (Auratus betyder gyllene.) Nu brukar man oftast hoppa över mellanledet.

Håller fortfarande med till 100%

Silverrudan är en annan art med eget artnamn och kallas inom vetenskapen för Carassius gibelo.
                  Här kommer något som är nytt för mig, De skrifter jag läst säger anorlunda.
                  Men de är inte av allra senaste dato och kan givetvis ha omvärderats, forskningen går ju helatiden framåt och allt som är sant idag kan omvärderas i morgon!
                  Skulle vara intressant att kolla de östeuropeiska och engelska undersökningarna och se om de använder gibelo då det är i dessa områden de innehållsrikaste undersökningarna gjorts på dessa arter i Europa dvs.
                  Tack för att jag fick lära något nytt!

Kommentera

Ursprungligen postat av jögge
                    Här kommer något som är nytt för mig, De skrifter jag läst säger anorlunda.
                    Men de är inte av allra senaste dato och kan givetvis ha omvärderats, forskningen går ju helatiden framåt och allt som är sant idag kan omvärderas i morgon!
                    Skulle vara intressant att kolla de östeuropeiska och engelska undersökningarna och se om de använder gibelo då det är i dessa områden de innehållsrikaste undersökningarna gjorts på dessa arter i Europa dvs.
                    Tack för att jag fick lära något nytt!
                    Jag googlade lite på silverruda och hittade uppgifter på flera sällen bla www.fiskbasen.se. Fanns bilder också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 011 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art