Ursprungligen postat av Mikael S
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken flätlina är testvinnaren???
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inläggSkojade lite bara Mikael.... Jag har också samma taktik. Idag köper jag lina på bulk av ett och samma fabrikat som jag vet hur mycket den fyller. Men när jag testade olika flätlinor när de kom ut i början så var det riktigt nedköp att stå med en lina till ex lättspinn som skulle va riktigt tunn och visade sig va typ 0.40 i diameter. Och det är ändå några år sedan nu. Men det är skönt att se att inget har förändrats på de här åren, allt är sig likt och samma tjöt om linorna idag som då.
Aldrig köpt bulk faktiskt utan blir linan lite sliten å blekt så vänder jag på den å kör en säsong till funkar ypperligt - En bulk skulle bara ligga och bli gammal för mig då jag inte tacklar mer än 2 spön när jag skall fiska.
Skall köra tailbeten,swimbait och spinnare i år bara, kommer köra med 0.30-0.32 lina känns som en bra combo då betena ändå väger en hel del.
p.s med tailbeten menar jag riktiga tailbeten och inte jerk med svans
/MMina Placeringar:
2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike
Kommentera
-
Roliga resultat då Power Pro gul i 0,10 klassen bara höll för max 3,5kg när jag testat. Den gick av hela tiden så jag tänkte att det var lika bra att kolla. Ska hålla för 5kg enligt förpackningen...5kg my ass!--AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av sevak6 Visa inläggOm nån har Fiskejournalen, kan ni snälla nämna vilken flätlina vann testet??? Var powerpro med i testet???tack
Själv är jag sedan 1997 mycket nöjd med PowerPro som lina på multirullar vid spinnfiske, jerkbaitfiske och jigfiske i Sverige samt vid vertikalt djuphavsfiske i Norge. Tuf Line XP, som jag också använt under senare år, gillar jag nästan lika skarpt. De första åren jag använde PowerPro hände det emellanåt att vid ungefär var 150:e meter var det en liten klump på bulkspolelinorna. Det problemet tycks helt ha försvunnit sedan 4-5 år tillbaka.
Nobody & Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Bra att veta vid fiske på lite djup, vertikal i havet, och efter gøs? Om linan verkligen ær 0,10, eller om den ær dubbelt så tjock? Eller om den ær 0,23, eller 0,49mm. Påverkar OM det går att hålla bottenkontakt eller inte?
Samma vid gæddmete. En 0,23mm ær lætt, slæpper lætt från vattnet, nær man vill styra betet. En dubbelt så grov ær betydligt tyngre, svårare att hantera..
Tyckte testet ver riktigt bra, køpte tidningen pga av den læsningen. Fattar inte dom som inte tyckte att det var ett bra test? Verklig diameter, och verklig styrka ær væl viktiga parametrar i val av lina?
Svamliga bortførklaringar: Øverskott av slitstar coating, som slits bort efter lite anvændande? Man skall mæta nær linan ær hårt pressad på spolen, deformerad?
Intressant med diameter i vattnet, under fisket. Det andra ær inte lika viktigt. Mængden lina ær ju nærmast aldrig något problem..Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av DavidL Visa inläggBra att veta vid fiske på lite djup, vertikal i havet, och efter gøs? Om linan verkligen ær 0,10, eller om den ær dubbelt så tjock? Eller om den ær 0,23, eller 0,49mm. Påverkar OM det går att hålla bottenkontakt eller inte?
Samma vid gæddmete. En 0,23mm ær lætt, slæpper lætt från vattnet, nær man vill styra betet. En dubbelt så grov ær betydligt tyngre, svårare att hantera..
Tyckte testet ver riktigt bra, køpte tidningen pga av den læsningen. Fattar inte dom som inte tyckte att det var ett bra test? Verklig diameter, och verklig styrka ær væl viktiga parametrar i val av lina?
Svamliga bortførklaringar: Øverskott av slitstar coating, som slits bort efter lite anvændande? Man skall mæta nær linan ær hårt pressad på spolen, deformerad?
Intressant med diameter i vattnet, under fisket. Det andra ær inte lika viktigt. Mængden lina ær ju nærmast aldrig något problem..
Hej David; Ibland är det svårt att uttrycka sig tillräckligt tydligt och bra i text för att alla läsare ska kunna ta till sig det man skriver...
Några år innan 1997 (Läs PowerPro) fiskade jag ofta med Willy Leithners holländska Dyneemalina, Corastrong och även Fusion (no comments). Innan dess hade jag svart Cortland dacronlina, Berkleys vita dacronlina med gröna prickar samt något annat dacronfabrikat. I jämförelse med vanlig homogen nylonlina öppnades en helt ny värld för mig när jag någon gång i början på 1970-talet började spinnfiska och jigfiska med dacron. Huggen kändes både snabbare, distinktare och tyngre. Tack vare den minimala elastisiteten hos dacronlinan blev jag själv plötsligt både snabbare och starkare när det gällde att kroka fisk på distans. Sedan 1997, PowerPro´s introduktion, tappar jag ytterst sällan en Gädda eller Gös som är och "duttar", stöter, rycker eller suger i sig mitt bete. Förr vid fiske med vanlig nylonlina kunde jag, vid fiske i riktigt varmt sommarvatten, tappa hälften av snabbt och kort stötande Gäddor. Med dacron på Ambassadeur 7000- och 6000-rullarna minskade de tappade, kortstötande Gäddorna till någonstans mellan 15 och 20 %. Idag, med PowerPro eller Tuf Line XP på multirullspolarna tappar jag ytterst sällan fler än en av tio, snabbt nafsande Gäddor...och detta trots att jag kan vara både morfar och farfar till de flesta här på FiskeSnack.
Nobody & Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längstt!
Kommentera
-
Har precis fått hem en rulle Power Pro 0,13 mm, köpt på Tradera. Tyckte den verkar tjock och mäter den till 0,22 med skjutmåttet! Gjorde en koll med några andra flätlinor som jag har hemma;
- Sufix 0,12 Performance braid = 0,15
- Power Pro 0,34 = 0,34
- Power Pro 0,28 (från samma Tradera-säljare som 0,13) = 0,30-0,34 beroende på lite olika mätpunkter.
Nån som vet om det ska vara så här eller har jag blivit lurad?...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Anders62 Visa inläggHar precis fått hem en rulle Power Pro 0,13 mm, köpt på Tradera. Tyckte den verkar tjock och mäter den till 0,22 med skjutmåttet! Gjorde en koll med några andra flätlinor som jag har hemma;
- Sufix 0,12 Performance braid = 0,15
- Power Pro 0,34 = 0,34
- Power Pro 0,28 (från samma Tradera-säljare som 0,13) = 0,30-0,34 beroende på lite olika mätpunkter.
Nån som vet om det ska vara så här eller har jag blivit lurad?...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av AxlRose Visa inläggRoliga resultat då Power Pro gul i 0,10 klassen bara höll för max 3,5kg när jag testat. Den gick av hela tiden så jag tänkte att det var lika bra att kolla. Ska hålla för 5kg enligt förpackningen...5kg my ass!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
-
Tjena! Kan nån som är vass på ekolod beskriva lite i detalj vad man ser på denna ekolodsbild?
...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-04, 20:12 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
14 961 visningar
1 gilla