Vilken dragbil kör du? Vad ska jag ha? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken dragbil kör du? Vad ska jag ha?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
    Min -05 (bensin) Outback kostar ca 2200kr i skatt.
    En -08 Diesel Outback kostar mellan 3-4000kr i skatt har jag för mig så Dieselns högre skatt tjänar man igen ganska fort om man väljer en diesel framför en bensin.

Det enda jag har att anmärka på ang min bil är att den är för klen på lägre varv och lågväxeln är inte tillräckligt låg.
    Så en Diesel är att föredra enligt mig, dock till ett annat pris såklart.
    Har själv kikat lite på en diesel-Subaru.
    En Outback -08 eller -09 ligger på 2766:- om året i skatt. 65:- reg.avg. kommer antagligen till.
    En Forester -10 kostar 3418:- i skatt. Båda exemplen är för bilar med manuell låda.

Min nuvarande gamla krigare: Subaru Outback -00 med 2,5 bensinare och automatlåda är förvisso en perfekt dragbil men den drar runt 1,2 l/mil med båten efter och kommer sällan under 1l/mil. Skatten på denna ligger på 2700:-, alltså nästan lika mycket så det lutar åt en snål diesel
    //Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
      japp...bilar med ordentlig markfri gång och en ordentlig fyrhjulsdrift brukar funka så.....men för många blir redan en 1000kg kärra för stor med en sån bil då de bara har vanligt B-kort...sen blir det en annan driftskostnad hur man än kör/räknar...
      För ca 5000kr får man BE på körskolan

Kommentera

Ursprungligen postat av jpi Visa inlägg
        För ca 5000kr får man BE på körskolan
        Får o får, ska ju klara av uppskrivning och uppkörning med Är det lätt eller?
        Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
        http://www.ichtys.se

Kommentera

Finns väl ingen idé att ta BE idag.

Grannen är bilskollärare och sa att två stycken tagit BE samtidigt som ett hundratal tagit utökad B.

En uppkörning skiljer. Är 760kg idag på ena Navaran och 1510kg efter utökad i mitt fall.

Faktiskt rätt skön dragare det också men inget extra med bilen.

Bästa dragfordonet jag haft till båten är en traktor. Drog senast igår dryga 10 ton med förbrukning på 35 liter i timmen i motlut. Så en Linder 440 på 200kg lastad var inget bekymmer.
          Hade fyra lyftöglor på båten och kunde sjösätta med timmervagn och kran.

Istället för att vänta tills rampen blivit isfri gick det lyfta i båten med kranen.
          Förresten behövdes inga ramper alls
          Alumacraft så klart!

Kommentera

Vilken dragbil kör du? Vad ska jag ha?

Lite sent svar men ändå
            Jag har en -05 2,5lit bensinare som har rullat drygt 27000mil.

Jag är som sagt toknöjd med bilen men lågväxeln skulle kunna vara ännu lägre enligt mig.
            Sen är kopplingen inte världens starkaste på Legacy/Outback och den är inte skitlätt att smyga med heller.
            Allt är iofs en vanesak som med så mycket annat här i livet.

0,8lit (eller strax under) vid landsvägskörning och strax under litern vid blandad körning.
            Så ser min förbrukning ut.

Kommentera

Vad gäller kostnadsskillnaden mellan bensin och diesel i inköp, skatt och förbrukning och extraskatten på en automatdiesel så bör man inte heller glömma att dieseln ofta är märkbart dyrare att serva och om man köper begagnad diesel så kan man råka ut för ett byte av partikelfilter långt innan den "normalt" borde behöva bytas (om du frågar tillverkaren/handlarn innan du slår till) och ett filter kan kosta uppåt 20-30 000... Jag kör diesel och håller tummarna...TS skulle dock visst ha förmånen att kunna välja tjänstebil och då blir kalkylen en annan.
              Senast ändrad av anteman; 2014-09-02, 22:15.

Kommentera

Jag behöver BE. Totalvikten på bilen är 3080 och totalvikten på trailern är 1600. Utökad är upp till 4250 va ?

men det är sant. är max dragvikt över 1600kg på typ alla bilar ?
                Får ta och köpa en sämre dragbil på blocket för att slippa ta BE ? sjuka regler.

Kommentera

Ursprungligen postat av C4rlsson Visa inlägg
                  Vad drar din bil Leif?

Ja frågan är om man ska ha Diesel eller bensin. Kör ca 2000mil om året, så diesel känns kanske dumt? Dessutom låter de ju mer, och högre skatt. Drar mindre och har bättre vrid. Får väl räkna på det

Någon som kör Forester? Hört att den nya besinmotorn för årsmodell 2014 ska vara riktigt tyst och snål.
                  Hej Albin Carlsson;

Jag har kört 1.150 mil med min Subaru Outback som jag köpte som ny hos Bilforum i Enköping 31 Januari 2013. Subaru Outbacken har mest gått korta sträckor här inom Bålsta och snittförbrukningen är 1,55 liter/mil. Tillverkaren av Subaru Outback 2,5 CVT Liniartronic har i sina broschyrer uppgivit en bränsleförbrukning på 1,17 liter/mil vid stadskörning, 0,68 liter/mil vid landsvägskörning och 0,86 liter/mil vid blandad körning.

Skulle jag köra över 3.000 mil/år hade jag valt en likadan eller en Forester i dieselversion...

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av jpi Visa inlägg
                    Jag behöver BE. Totalvikten på bilen är 3080 och totalvikten på trailern är 1600. Utökad är upp till 4250 va ?

men det är sant. är max dragvikt över 1600kg på typ alla bilar ?
                    Får ta och köpa en sämre dragbil på blocket för att slippa ta BE ? sjuka regler.
                    Värdelösa regler, tror att bilar som gjorde innan regeln tillämpades får dra tyngre släp, samma modell utav bil som är gjord ett år försent får dra mycket mindre..
                    -----------PB's!-----------
                    Gädda 8,7 kg
                    Harr 0,5 kg
                    Abborre 0,8 kg
                    Torsk 2,4 kg
                    Havsöring 3,5 kg
                    Näbbgädda
                    Strömming
                    Mört
                    Skrabb

Kommentera

Click image for larger version