magnetbromsen fråga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

magnetbromsen fråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• magnetbromsen fråga

Nu har jag lärt mig lite bättre men när jag släpper på magnetbromsen lyckas jag få skatbo nästan hela tiden,vad gör jag för fel? Jag bromsar ju in betet precis vid landning
    . Kanske dum fråga,men är inte riktigt lika rutinerade som de flesta.

Kan lätt bli om man kastar i motvind eller om man snärtar iväg betet, testa svinga iväg mjukt istället.
    Du kan ju även ha tummen så den precis touchar spolen, kan hjälpa men det ska bara vara extremt löst annars så bromsar man naturligtvis ned alltihop och får korta kast.

Dessutom så brukar man ju faktiskt köra med magnetbroms i början och sedan lätta på den med tiden när tekniken blir bättre.
    Just i motvind kan magnetbromsen vara mycket hjälpsam för alla, erfarna som oerfarna.
    Senast ändrad av ante912; 2014-08-11, 21:47.
    -----------PB's!-----------
    Gädda 8,7 kg
    Harr 0,5 kg
    Abborre 0,8 kg
    Torsk 2,4 kg
    Havsöring 3,5 kg
    Näbbgädda
    Strömming
    Mört
    Skrabb

Kommentera

Nu känner jag mig dum haha.. Måste testa de imorgon,blev 3 gäddor idag iaf. Nu har verkligen förbannelsen över nya spöt släppt.

Kommentera

Ingen har det lätt i början utan multikarriären, men när man väl får in tekniken så är det mycket härligare känsla än haspel i mitt tycke, även om haspel är mer optimalt i vissa lägen så väljer jag multi alla dagar i veckan
        -----------PB's!-----------
        Gädda 8,7 kg
        Harr 0,5 kg
        Abborre 0,8 kg
        Torsk 2,4 kg
        Havsöring 3,5 kg
        Näbbgädda
        Strömming
        Mört
        Skrabb

Kommentera

Känner igen mig där. Ha inte för bråttom med att släppa på centrifugalbromsen/magnetbromsen ! Bättre behålla den och ta den hjälpen när man helt tar bort mekbromsen. Tycker mina kast blir längre än någonsin utan att behöva ta i för kung och fosterland med centrifugalen på. Själv vet jag redan när jag kastar om jag kommer få ett skatbo!! Känner så väl när jag snärtar för entusiastiskt. Ge det tid med att slipa kastteknik, märker själv såväl vilken skillnad ett rätt utfört kast kan göra, försök bara att inte använda mekbromsen, den kortar det bästa av kast! Men framförallt tycker jag att den är ivägen när man vevar in ! Fast det finns visst rullar som inte har det bekymret.

Kommentera

Ursprungligen postat av ante912 Visa inlägg
            ...även om haspel är mer optimalt i vissa lägen ...
            ????!

Kommentera

Hur mycket mekbroms använder du? Håller med linderman om att det är bättre att använda magnet- eller centrifugalbromsen. Själv upplever jag att kasten blir lugnare då. Därför har jag sällan eller aldrig mekbromsen mer åtdragen än att spolen knappt går att vicka i sidled. På min Promax har jag magnetbromsen helt eller nästan helt på för det mesta och tycker att det inte hämmar kastlängderna nämnvärt, vilket det däremot gör om jag kompenserar en mindre magnetbroms med mekbromsen.
              Sedan ska det väl sägas att det inte alltid räcker med att bromsa spolen alldeles i nedslaget. För snärtiga kast, eller kraftig motvind, har en tendens att ge linresning tidigt i kastet, det kan du känna om du håller tummen nära, men inte på, spolen hela kastet. Då får du lägga på tummen tidigt för att övervarvet inte ska bli till ett skatbo i slutet av kastet... Och att ha magnetbromsen nära eller på max.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 050 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art