Ursprungligen postat av Slangen68
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
fiske efter lax från land i vättern. När?
Collapse
X
-
Sjömarken
Ursprungligen postat av cruentoJag tog mig ut till Sjömarken i lördags, vinden kändes bra. Dock gav det inget resultat. Var någon annan ute i helgen och lyckades landa något?
Vi fiska till halv tio tiden utan resultat, härligt kylande motvind. Sen åkte vi ner mot Stora Lund vilket inte heller gav nåt. Men en vätternrunda blev det.I varje motgång finns ett frö till framgång.....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KalleTkingJa och två till va oxå vid sjömarken i lördags. Tog till höger innan trappan.
Vi fiska till halv tio tiden utan resultat, härligt kylande motvind. Sen åkte vi ner mot Stora Lund vilket inte heller gav nåt. Men en vätternrunda blev det.
Kommentera
-
Nu i helgen skall jag för första gången åka till Vättern och göra ett försök att kroka min första lax från land. Under mina sökningar på nätet efter information om fisket där hittade jag artiklar som handlar om behovet av mer pengar för att finansiera insättningarna i sjön.
Mycket aktningsvärda insatser i min mening och eftersom jag nu ska dit och försöka dra upp en lax ur sjön har jag följdaktligen satt in 300 sek på deras PlusGirokonto 17 40 39-8. Hoppas fler följer efter....
Jag tycker detta ämne är så pass viktigt att jag kommer starta en ny tråd med en kopia av detta här på Fiskesnack för att "highlighta" ämnet, hoppas ingen misstycker.
För intresserade har jag klippt ut följande:
Följande två inlägg är saxade från denna länk:
2005-12-05 20:01:00
Visst är det kul!
Det duggar tätt med rapporter om stora feta fina Vätternlaxar - det duggar inte alls på kontot för "Mer lax i Vättern" - lycka till med fisket och vi ses i Vänern när laxen är slut här i Vättern!
------------------------------------------------------------------------
2005-12-01 14:03:25
Vem vill ha Mer Lax i Vättern?
Intresset för laxfisket i Vättern är som vanligt nu när tempen sjunker på topp!
Vad som dock inte är på topp är ekonomin kring utsättningarna av smolt och inom kort kommer styrelsen ha ett möte där året som gått skall samanfattas samt planering för framtiden skall diskuteras - hoppas och tror att det underlag vad gäller inbetalningar till stiftelsen ökar rejält innan årsskiftet, det blir inte lätt att debattera med de krafter som vill ha bort laxen ur sjön när kurvan på betalningsintresset går spikrakt ner!!
Med hopp om många fina rusningar och hoppas att du får dåligt samvete om du vet att någon annan betalat den fisk du slår i skallen!
Texten nedan kommer från denna länk:
BIDRA TILL MER LAX I VÄTTERN
Laxutsättningarnas framtid i Vättern är idag osäkra p.g.a. bristande finansiering. Det finns därför ett stort behov av frivilliga bidrag för att utsättningar skall kunna genomföras i framtiden.
Rekommenderade bidragsnivåer 2005 är för aktiva fritidsfiskare 300 kronor, båt/fiskeklubbar 1000 kronor, företag 3000 kr och kommuner 5000 kronor. Vid bidrag om minst 100 kronor från enskilda erhålls ett klistermärke som bevis på betalningen. Övriga kan dessutom vid inbetalning av ovan nämnda summor få sitt namn samt en länk på hemsidan. Bidrag sätts in på stiftelsens PlusGirokonto 17 40 39-8 eller betalas direkt i de sportfiskebutiker som hjälper till med insamlingen. (Inbetalning från EU-land bör ske på följande sk. IBAN-nummer vilket är SE44 9500 0099 6026 0174 0398 och sk BIC är NDEASESS)
Frågor? Kontakta stiftelsens kassör Conny Dahlskog på e-post: merlaxivattern@tele2.se
Laxutsättningarna i Vättern har regelbundet pågått sedan början 1970-talet. Årligen utplanteras 20 000 laxsmolt. Utsättningarna, som administreras av Länsstyrelsen kostar drygt 400 000 kr/år. Varje laxsmolt kostar cirka 20 kronor. Utsättningarna av denna för sjön främmande art sker för att kompensera förlusten av den storvuxna nedströmslekande öringen som utrotades när Motala Ström byggdes ut. Utsättningarna ger goda återfångster och laxen har stor betydelse för yrkesfiske, närboende fritidsfiskare och besökande turistfiskare. År 2000 fångade fritidsfisket ca 24 ton lax och yrkesfisket 8 ton!
Stiftelsen "Mer Lax i Vättern" (org nr 802413 – 3608) arbetar med att samla in frivilliga bidrag för att säkerställa framtida laxutsättningar. Stiftelsen bildades 2003 av engagerade fiskare runt sjön och styrelsen kan garantera att alla insamlade pengar går direkt till laxen i Vättern. I stiftelsen finns representanter från sportfiskarna, fritidsfiskarna, yrkesfiskarna, sportfiskeguider samt länsstyrelsen som alla arbetar för det gemensamma målet.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
14 992 visningar
1 gilla
|