Bra mat till svenska firrar ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra mat till svenska firrar ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra mat till svenska firrar ?

Som ni säkert känner till så har jag ju skaffat mig ett akvarium med svenskt tema så jag tänkte kolla med er om ni har tips på bra mat till firrarna. Hittils har jag kört med mask, räka, räkrom, bröd, "flingfoder" till akvariefisk, miniräkor till akvariefisk. Abborrarna är ju aningen små för att knipa mörtarna än så länge så hittils har dom käkat flingfoder, mask, rom & räkor. Mörtarna likaså plus brödet. Gärsen ser jag inte äta så ofta men räka & rom har slunkit ner när jag sett på.

Mer tips på bra mat ?
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

när jag hade akvarium fångade jag tångmärlor i hällkar ute i skärgården med hjälp av just akvariehåv. Dessa klarade sig bra länge i vatten i en förpackningslåda tyg GB big pak glass 2L. Alltid roligast med levande byten
    size does matters!

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman
      Som ni säkert känner till så har jag ju skaffat mig ett akvarium med svenskt tema så jag tänkte kolla med er om ni har tips på bra mat till firrarna. Hittils har jag kört med mask, räka, räkrom, bröd, "flingfoder" till akvariefisk, miniräkor till akvariefisk. Abborrarna är ju aningen små för att knipa mörtarna än så länge så hittils har dom käkat flingfoder, mask, rom & räkor. Mörtarna likaså plus brödet. Gärsen ser jag inte äta så ofta men räka & rom har slunkit ner när jag sett på.

Mer tips på bra mat ?
      Vet inte om du har tillgång till spigg, någon liten bäck eller så. (Har ingen koll på spiggens utbredning i Sverige)

Men de går få tag på väldigt små, och det e skitskoj se abborren jaga småfirrar i akvariumet, sedan kommer en lite fel, och de får spotta
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman
        Mer tips på bra mat ?
        Elritsa till borrarna och den kommande gäddan.

/Martin

Kommentera

Fiskbullar lite lagom mosade brukar fungera.
          Mysis ären höjdare och vita mygglarver likaså. Men sånt är dyrt. Förr var det lätt att komma åt vita mygg (Fjädermygg) i gamla gruvhål men såna brukar vara rejält instängslade nuförtiden.
          Fiskarna kan behöva lite vetariskt tillskott också.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Dafnier, maggots och metmask går naturligtvis likaså om du hittar små fiskyngel.

Spirulinaalgen är näringsrik men dyr. Lätt uppkokt vitkål och några kokta gröna ärtor fungerar bra som vegetabiliskt tillskott och ger lite fibrer och vitaminer

Skulle du nu dra upp en regnbåge så kan innanmätet passa speciellt om det finns rom.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Gör räkmix på ärtor och räkor i en matberdare(mixer), blanda i multivitamin och gelantin och frys i kakor, bara att bryta isär bitar när det är dags att mata. Sen kan du ju fånga mygglarver i naturen, svarta kanske är lite fel årstid, men till våren är de lätta att få tag i. Det är som BeBest säger, de gamla lopphålen man kunde fånga i förr blir mer och mer sällsynta. Sen en rättning till BeBest, vita mygglarver blir tofsmygg - röda blir fjädermygg, men det visste du säkert.

Kommentera

Men vill man göra det lätt för sig så kan man lära alla fiskar att äta koi-pellets. Abborrar äter det med glädje när de väl lär sig (kan ta ett litet tag). Matar man med sådant så blir det mindre skit också.
                "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos
                  Men vill man göra det lätt för sig så kan man lära alla fiskar att äta koi-pellets. Abborrar äter det med glädje när de väl lär sig (kan ta ett litet tag). Matar man med sådant så blir det mindre skit också.
                  Det är sant det! Jag kör med koi-pellets som mat för mina fiskar och sedan får jag lite fisk från en djuraffär när det blir lite ratade firrar kvar, så Abborren får smaka kött någon gång ibland. Sarvar och karpar tycker om att slita och dra i lite sallad då och då.
                  Fjädermygglarver och dafnia mm har jag bara som godis till de små liven.

Har nu bara 3 "Plecon", 1 Abborre, 1 Ruda, 8 koikarpar, 2 Praktkarpar och 12 blandade "vanliga" karpar. Fick göra mig av med Mört och Sarv till förmån för fler karpar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  14 958 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art