Nybörjar-guide - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-guide

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjar-guide

Jag är uppvuxen i skärgården och har fiskat en del själv och med kusiner. Man har kört med samma drag och samma plats alla åren.
    Men nu kommer suget på "jakten" upp. Hitta perfekta platsen och specifik fisk istället för bara köra på spray and pray tur.

Finns det någon form av guider online som är riktade till nybörjare där man tar upp allt från A till Ö inom fiske. Gärna dumförklaringar. Det köper jag.

Typ av information: vilka fiskar finns var, vilka drag funkar på vilka fiskar, vad för väder, namn och funktion på ditt kastspö, etc.

Tacksam för svar.

Om det var så enkelt att det kunde sammanfattas i en "Sport Fishing for Dummies" så vore det inte mödan värt att hålla på med.

Kommentera

E ju de som e tjusningen,hitta nya vägar o platser när inget annat funkar. Sen e de inte fel att föra dagbok när man fiskar. Tex vattentemp/vindriktning o hastighet. Kanske tom lufttryck.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Skulle säga att min fiskefilosofi handlar om att förfina, och förbättra, detta sker personligt via egna tankar och ideér, viktning, skedskrovling (wobbler)

Till detta kan ingen annan hjälpa än dig själv. Jag kommer aldrig hem sur från en fisketur, jag kommer hem besviken och revanschsugen... Kommer jag hem sur så är det nog sista gången jag har dragit och fiskat

Kommentera

Börja nånstans, kunskapen kommer med tiden. Ingen "här inne" började med allt på en gång. Troligen börjades det med metspö o mask. Troligen du också. Tycker du det verkar kul med ex.vis borre så börjar du där. En enkel googling, sök på forumet eller en fråga i lokala fiskebutiken om lämplig metod och beten. Sen kommer intresset för fiskarter och metoder växa.

Kommentera

Ett alternativ är ju att skaffa prenumeration på en fisketidning. Finns allt från nybörjartips till ingående artiklar om allt möjligt fiske plus att en del har erbjudanden där du kan få nåt bete eller dylikt "på köpet"
            Senast ändrad av Edguy; 2014-07-11, 10:48.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jakedasnake Visa inlägg
              Skulle säga att min fiskefilosofi handlar om att förfina, och förbättra, detta sker personligt via egna tankar och ideér, viktning, skedskrovling (wobbler)

Till detta kan ingen annan hjälpa än dig själv. Jag kommer aldrig hem sur från en fisketur, jag kommer hem besviken och revanschsugen... Kommer jag hem sur så är det nog sista gången jag har dragit och fiskat
              Kloka ord!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jocce_Tralla Visa inlägg
                Börja nånstans, kunskapen kommer med tiden. Ingen "här inne" började med allt på en gång. Troligen börjades det med metspö o mask. Troligen du också. Tycker du det verkar kul med ex.vis borre så börjar du där. En enkel googling, sök på forumet eller en fråga i lokala fiskebutiken om lämplig metod och beten. Sen kommer intresset för fiskarter och metoder växa.
                Håller med (i princip). Sedan måste man ju inte att information inte är detsamma som kunskap. Information finns det hur mycket som helst (bland annat på nätet) men ofta nog skapar den förvirring lika mycket som den är till hjälp. Kunskap, särskilt när det gäller fiske, får man genom erfarenhet.

Kommentera

Wov......7 svar, alla likadana.

Detta hade jag inte väntat mig. :P Varken typ av svar eller att dom var så lika.

Men när jag läser dom så förstår jag. :P en helt annan syn jag inte riktigt visste man kunde ha på det.
                  Tack för tipsen och uppmaningarna. :P

Kommentera

Jag skulle rekommendera att du går in till en fiskebutik och pratar med dem. De brukar svara och förklara väldigt bra. Lärde mig mycket i början på det viset.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 013 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art