En fråga om gösen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En fråga om gösen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av SteveSl Visa inlägg
    Om jag inte minns fel så saknar gösen tappar i ögat. Med enbart stavar så har de grym syn i dåligt ljus. På flertalet däggdjur inkl människan som har både och är det ju en omställningsfas för att anpassa oss till mörkerseendet. Men då typ hälften av cellerna är tappar så kan mörkerseende aldrig bli lika bra som hos hos djur som enbart har stavar. Detta innebär ju även att gösen intehar nån omställningstid för att se i mörker men har i gengäld lite sämre synskärpa i dagsljus och inte serfärger och detaljer så tydligt. Tror att detta gör att de hellre stannar djupare där de inte är lika utsatta då ljuset där nere passar dem bättre. När de sen stigt för att jaga i skymningen har de ju redan perfekt mörkerseende medans betesfisk mm precis som vi behöver ställa om. Mao är de överlägsna sina byten hela natten men särskillt tydligt kanske i början av den mörka tiden. Detta tror jag spelar stor roll.
    Mycket träffsäkert svar enligt mina egna kunskaper. Sen är det så att det kan mycket väl vara varmare på djupare vatten än grundare. Varmt vatten kan bli "instängt" i övre skikt med kallt vatten. Sånt händer ofta i Öresund där havsöring kan söka djupare vatten och inte gå nå från land. Det lilla jag lärt mig om gösen är att den står på djupaste under dagen. 8 meter eller djupare om det finns. För sen börja jaga i princip alla skikt pga sin fördel att ställa om till mörker (som du beskriver).

Däremot förbryllar det mig lite att vissa fått bra med gös mitt på dagen. Kan det vara så att de tryckt så länge vid botten att de bara måste ha en tugga?

PS
    Här är en rapport från länstyrelsen kring provfiske i en sjö. På sidan 9 kan ni se att man fångade inte en enda gös på det grunda vattnet. All Gös fångades på 6 meter eller djupare.

http://www.lansstyrelsen.se/skane/Si...fiske_2011.pdf
    Senast ändrad av Silverfisk; 2014-07-11, 06:23.

Kommentera

Jag har upptäckt att Prime-Time för jiggad gös är runt 6-10 på en sommarmorgon.

Jag och polaren hade tältat på en ö, när solen väckte oss och det blev varmare än en finsk bastu klev vi upp, rev tältet och satte oss i båten. Denna dag fick vi 19 gösar, varav 14 var tagna mellan 6-10. Senare mot dagen blev de lite kinkiga och det blev jämfört med innan mycket trögare.

Har även ett minne när jag och brorsan stack ut på morgonen runt 5 och fiskade, vi drog till grunden och det högg nästan på varje kast, men med tanke på den tidiga uppstigningen så var man lite seg i kolan och missade de flesta huggen PGA att man stod o sov första timmarna.

Så ut och jaga gösen på morgonen om du ska jigga är mitt tips

Mvh, Jake

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
      64 svar
      15 013 visningar
      1 gilla