Öring mot Gädda/Gös? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öring mot Gädda/Gös?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Öring mot Gädda/Gös?

Med min älskade öringsäsong över (ja, jag vet, sommarfiske, bla bla. Inte samma sak!) så ägnar jag mig åt diverse plåsterfiske på hemön Gotland.

Med plåsterfiske menar jag gädd- och abborrefiske i diverse småsjöar och åar runtom ön. Vilket iofs inte är helt kasst, men ändå inte något som ger ngn större pulsökning då det är smått och rätt få. Vilket antagligen delvis beror på orutin, men också att bestånden av dessa fiskar har haft en kraftig dipp runt gotland sedan det glada 80-talet.

Drömmande läser man igenom fiskejournalen med bilder på 10+ gäddor och stora vackra gösar.

Och då slår det mig att någon antagligen sitter och tänker samma sak om de vackra silvertorpederna, i närheten av ett underbart gädda/gösvatten. Det borde man ju kunna göra något åt?

Förslaget är alltså;
    Du bor vid ett fint gäddvatten och eller gösvatten, förslagsvis i närheten av nynäshamn eller oskarshamn. Du har ngn dag över och är den typen av fiskare som alltid tänker 'bara 10 kast till' när du redan dragit över tiden en timme. Och som tycker att tre-timmars diskussioner om olika drag och fisketaktiker över en pilsner låter som bland det bästa du hört.
    Mellan dina fiskepass tänker du att det där med öring på gotland låter ju jäkligt fräckt. Men s@t@n vad dyrt det blir med guider, resa o boende.

Jag åker till dig o får fiska gädda. Du har sedan, när öringen börjar visa sig vid kusten igen, en inbjudan till mig o får fiska öring. Övernattning och praktiska saker såsom transport och käk löser värden vid respektive tillfälle, och vi har båda inställningen att sådant som fiskegaranti bara finns i våra våta fantasier.

Om detta lät som den bästa iden sedan flätlinan, pma mig så tar vi diskussionen vidare!

Mvh,
    Danne

Det lät fantastiskt. Tyvärr kan jag inte slå till men jag önskar de inblandade - skitfiske.

Kommentera

Du har PM

Kommentera

3 timmar och 1 pilsner. Det var klent!
        *skämt*

Kommentera

Lite OT, men finns det inget ställe runt Gotlands kust där man kan ha hyffsat abborr- och gäddfiske? har inte Slite en liten skärgård? Har det alltid varit såhär eller har fisket varit mycket bättre runt kusten förr i tiden? Jag brukar vara på Gotland nån gång om året men det blir mest bara abborrfiske i en av insjöarna ifall jag har spöna med.

Kommentera

Jag vet att gäddfisket just i slite förr om åren var smått legendariskt. Även aborrfisket har det varit bra standard på. Dock så försvann väldigt mycket fisk i början av nittiotalet, något som går att läsa in sig på om man googlar lite.

Sportfiskarna började för några år sedan att restaurera många av gäddornas o abborrarnas gamla lekplatser, och känslan är att de är på tillbakagång vilket är helt enormt. (Ifall ngn undrar vad medlemsavgiften går till..)
            Dock känns bestånden fortfarande klena och det är långt mellan huggen så man lämnar dem gärna ifred några år till.

I insjöarna går det bra att fiska dessa fiskar, men det är lixom inte samma grej. Man skall lukta salt och fisk när man kommer hem, lixom.

Ursprungligen postat av TMH Visa inlägg
            Lite OT, men finns det inget ställe runt Gotlands kust där man kan ha hyffsat abborr- och gäddfiske? har inte Slite en liten skärgård? Har det alltid varit såhär eller har fisket varit mycket bättre runt kusten förr i tiden? Jag brukar vara på Gotland nån gång om året men det blir mest bara abborrfiske i en av insjöarna ifall jag har spöna med.

Kommentera

(Schhhh...säg inget till ngn, men det är kommentaren sambon skall se om hon förirrar sig in hit... )

Ursprungligen postat av Lunuz Visa inlägg
              3 timmar och 1 pilsner. Det var klent!
              *skämt*

Kommentera

Tycker det är relativt värdelöst gädd/abborrfiske här i Nynäshamn, flyr norröver för att tillfredsställa mina behov :p
                -----------PB's!-----------
                Gädda 8,7 kg
                Harr 0,5 kg
                Abborre 0,8 kg
                Torsk 2,4 kg
                Havsöring 3,5 kg
                Näbbgädda
                Strömming
                Mört
                Skrabb

Kommentera

Foton