Är koikarp samma art som vanlig karp (Cyprinus carpio carpio)? Vad jag har förstått finns det tre varianter av vanlig karp: fjällkarp, spegelkarp och läderkarp. Vad är då en koikarp? Ytterligare en (framavlad?) variant eller en helt annan art? Eller en variant av gräskarp (Ctenopharyngodon idella)? Och när började dessa dyka upp i Sverige? Har inget minne av att jag hörde talas om dessa i fisketidningar på 80-talet.
När jag var runt 10-11 år hade vi en massa akvarier i mitt rum, och hade bland annat några fiskar som försäljaren på akvarieaffären kallade "koifiskar" (påminnde lite om guldfiskar fast var lite blekare i färgen och hade skäggtömmar om jag inte minns helt fel), kan det ha varit samma sak som dessa omtalade koikarpar?
När jag var runt 10-11 år hade vi en massa akvarier i mitt rum, och hade bland annat några fiskar som försäljaren på akvarieaffären kallade "koifiskar" (påminnde lite om guldfiskar fast var lite blekare i färgen och hade skäggtömmar om jag inte minns helt fel), kan det ha varit samma sak som dessa omtalade koikarpar?
Kommentera