Koikarp = vanlig karp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Koikarp = vanlig karp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Koikarp = vanlig karp?

Är koikarp samma art som vanlig karp (Cyprinus carpio carpio)? Vad jag har förstått finns det tre varianter av vanlig karp: fjällkarp, spegelkarp och läderkarp. Vad är då en koikarp? Ytterligare en (framavlad?) variant eller en helt annan art? Eller en variant av gräskarp (Ctenopharyngodon idella)? Och när började dessa dyka upp i Sverige? Har inget minne av att jag hörde talas om dessa i fisketidningar på 80-talet.

När jag var runt 10-11 år hade vi en massa akvarier i mitt rum, och hade bland annat några fiskar som försäljaren på akvarieaffären kallade "koifiskar" (påminnde lite om guldfiskar fast var lite blekare i färgen och hade skäggtömmar om jag inte minns helt fel), kan det ha varit samma sak som dessa omtalade koikarpar?
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Nu kan jag vara ute och trampa på riktigt djupt vatten men jag har för mig att Koikarpen är japanernas motsvarighet till de kinesiska guldfiskarna, alltså fiskar som odlats för att göra ett vackert intryck när de ses ovanifrån. Släktskapet vet jag inget om alls.

Finns ju Koisällskap inom akvaristiken som borde veta vad det är för luring det där. Sök på Koi vet ja!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Nästa fråga.. Är Koikarp samma som praktkarp? Praktkarp är ju en avlad spegelkarp..

Kommentera

Jag Googlade och hittade den här infon.

Fanns många sidor till att gå igenom.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag en koikarp är en helt vanlig karp som man har odlat på för att få fram olika färger. Speglekarparna brukar kallas praktkarp och fjällisarna koiarpar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Unregistered123
            Jag en koikarp är en helt vanlig karp som man har odlat på för att få fram olika färger. Speglekarparna brukar kallas praktkarp och fjällisarna koiarpar.
            Med andra ord inge "bättre" inge bättre än "gödgrisarna" utan bara ännu en "skitfisk!" . hf metes****** ----
            Chicka Chicka Fresh!!!

Kommentera

Kolla här :

It's Better to have it & not need it, than need it and not have it!

God has DELKIMS & a 42" Landing Net!

www.screamingdelkims.com

Excalibur Leads

Kommentera

Om jag har fattat rätt är det bara en liten del av yngel som blir färgade ? Resten ser ut som vanliga karpar?
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                  Om jag har fattat rätt är det bara en liten del av yngel som blir färgade ? Resten ser ut som vanliga karpar?
                  Ja odlarna får "slänga" mycket yngel för att dom är färglösa eller bara delvis färgade. Men dom kan också byta färg under hela livet.

Kommentera

Koikarp är en fisk som är mycket populär i dammar och vad de flesta dammägare här i sverige håller. I Japan(ursprunget) bedrivs en aktiv handel av praktexemplar där en fisk kan kosta uppåt 100´000kr.
                    Där finns även stora odlingar där, om dessa siffror stämmer, bara en på 10´000 blir en bra säljkarp.

Koikarpar är lite för stora för att ha i akvarium för en vanlig akvarist, men har man kar uppemot 1000l ska det väll också gå.

Kan återfinnas i närmaste välsorterade akvariebutik.
                    Hur dessa fiskar hoppat ner i era karptjärnar har jag ingen aning om.

"Japanernas motsvarighet på guldfisken" som BeBest säger.
                    savbrink: Detta är nog inte vad du blandat ihop med praktkarp.

http://www.akraberg.se/koikarp.jpg - En koikarp sedd uppifrån.

Petey21:
                    "När jag var runt 10-11 år hade vi en massa akvarier i mitt rum, och hade bland annat några fiskar som försäljaren på akvarieaffären kallade "koifiskar" (påminnde lite om guldfiskar fast var lite blekare i färgen och hade skäggtömmar om jag inte minns helt fel), kan det ha varit samma sak som dessa omtalade koikarpar?"
                    Jo, det är antagligen så.

Dessa fiskar kan bli hur tama som helst.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 122 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen