Hur gör dju-----NI ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur gör dju-----NI ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur gör dju-----NI ?

Äntligen kan jag få tag på riktigt stora fina fiskar nära land – var på mitt ”dröm ställe ”där är det som en barnkammare fullt med småfisk det ”kokade” i vattnet och gäddorna var på jakt – tyvärr så dissade dom mitt bete.. … jag testade ALLA beten jag hade med mig - inget funkade..men endå fanns det flera gäddor där ... De måste tappat smak kring kvalité då de även dissade hemmagjorda
    beten …

Det stora problemet var att det är så kallt , efter 4 timmar avbröt jag fiskandet .
    [FONT=Arial Black]Hur gör ni för att stå ut när det blir så kallt ?[/FONT] Största problemet är fingrarna som nästan domnar bort.
    Jag ska åka med en guide längre fram då blir det flera timmar ute på sjön har ni några tips på hur man håller sig varm ?
    Vad har ni på er under en flytoverall ?

TACK från en fisklös cath
    Senast ändrad av Guest; 2005-10-15, 15:43.

Underst har jag ett sk funktionsställ som leder bort kroppsfukt. Utanför det har jag ett underställ i specialstickad bomull. Stället ett tunt lager fleece på insidan. Om jag förväntar mig jävliga förhållanden med mycket vind vill jag flytta ut vindens angreppsyta ytterligare. Då blir det det tjocka HellyHansen fiberpälsstället också. Ytterst har jag ett vind och vattentätt skalplagg.

Nu rör ju jag på mig när jag fiskar. Ror en bit och försöker hitta drägligare förhållanden emellanåt. Slutligen har jag ju genom åren bildat body också. Har någon sett en säl som fryser?

PS. Jag har skaffat vattentäta handskar att ha när det är iskallt regn och snålblåst men inte haft tillfälle att prova dem.
    Senast ändrad av BeBest; 2005-10-15, 16:07.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Hahaha.

Jag brukar inte använda mig av flytoverall, men om jag gör det är det bara brallor och tröja som gäller under.
      Händerna blir kalla så är det bara, man får helt enkelt domna eller ha vantar.
      Det viktigaste är ju som sagt att undvika blåst för händerna samt vattenkontakt.

Kommentera

flytoverall funkar kanon har bara vanliga kläder(byxor/tröja) under har fiskat i många minus med den kombinationen dock med dubbla stumpor å det, sen finns det ju handskar med fingertopparna avklippta. såna brukar jag använda dock blir man lite kall om fingrarna ibland men går att värma ganska lätt ändå.
        Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av cath
          Äntligen kan jag få tag på riktigt stora fina fiskar nära land – var på mitt ”dröm ställe ”där är det som en barnkammare fullt med småfisk det ”kokade” i vattnet och gäddorna var på jakt – tyvärr så dissade dom mitt bete.. … jag testade ALLA beten jag hade med mig - inget funkade..men endå fanns det flera gäddor där ... De måste tappat smak kring kvalité då de även dissade hemmagjorda
          beten …

Det stora problemet var att det är så kallt , efter 4 timmar avbröt jag fiskandet .
          [FONT=Arial Black]Hur gör ni för att stå ut när det blir så kallt ?[/FONT] Största problemet är fingrarna som nästan domnar bort.
          Jag ska åka med en guide längre fram då blir det flera timmar ute på sjön har ni några tips på hur man håller sig varm ?
          Vad har ni på er under en flytoverall ?

TACK från en fisklös cath

Flytoverall??? Jag brukar bara dra på mig en T-shirt när det kyler på lite grann....
          Hälleflundrafiskare

Kommentera

Försök håll dig torr om händerna och ta med ett par extra handskar som du kan byta med. Är det riktigt kallt (som vid nollgradigt HÖ-fiske med blåst) använder jag ibland skyddshandskar (artnr. 34-876-2 hos Clas Ohlson) med riktigt tunna handskar under (artnr. 34-3975-1).

Blir du ändå kall kan du värma dig med dessa (artnr 34-2978)

Kommentera

Jag brukar ha likande som Bebest, dvs super underställ innerst sedan ett micro fleece underställ som lager två. Ett tips är att satsa på ett extra varmt underställ (ex. i merino ull) Arcteryx har ett riktigt schysst.

På händerna brukar jag använda ett par tajta avklippta fingervantar i ylle som jag tycker stör minst under fisket. Därutöver har jag ett par jäkligt kinky typ diskhanskar med innerhandske av thinsulate (ser ut som dom är till för att förlösa en kalv) under transport och för upptagning av ankaret..

Kommentera

Ursprungligen postat av kenta_85
                flytoverall funkar kanon har bara vanliga kläder(byxor/tröja) under har fiskat i många minus med den kombinationen dock med dubbla stumpor å det, sen finns det ju handskar med fingertopparna avklippta. såna brukar jag använda dock blir man lite kall om fingrarna ibland men går att värma ganska lätt ändå.
                Mycket bättre med ett underställ typ Craft och sedan om det verkligen behövs mera är det Flecce som gäller. Detta transporterar bort fukten bättre än t.ex. en vanlig T-shirt.
                sigpic

Kommentera

TACK alla snälla ...för tipsen

Flytoverall??? Jag brukar bara dra på mig en T-shirt när det kyler på lite grann....
                  Jo jag vet BBRF att du är en riktig dröm man ….med tanke på din simultanförmåga då du sover och skalar ägg samtidigt och tydligen ett billigt kläd konto …inför vintern
                  Fler sådana män….du får en cyber kram

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                    Mycket bättre med ett underställ typ Craft och sedan om det verkligen behövs mera är det Flecce som gäller. Detta transporterar bort fukten bättre än t.ex. en vanlig T-shirt.
                    Iof jo men tycker det funkar ganska bra ändå, skulle väl vara om man bär på massa saker och stressar på och går en bra bit så man blir pinsvettig men det brukar funka hyffsat ändå tycker jag
                    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen