Stora gäddor svårfaångade? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora gäddor svårfaångade?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stora gäddor svårfaångade?

Fiskade i Magelungen, söder om Sthlm. Någon hade slängt ut bröd i vattnet. Det var typ ca 40 limpor bröd. Tror inte jag sett så mycket småfisk samlat på samma ställe. Fiskade några timmar utan hugg. Löljade till det lite å satte en jiggkropp längst ut på skeddraget. Stod å drömde lite å tittade ner på mörtarna som blänkte i vattnet. Såg plötsligt den bakre hälften av en stor gädda som simmade i lugnt majestät. Provade många kast fick inget.

Fiskade på samma plats några dagar senare. Inga hugg. Tänkte att det kanske var skeddraget med jiggkropp på som hade lockat gäddan jag såg tidigare. Så jag körde jiggskeddragsvarianten igen. Skeddraget åkte upp mot ytan pga motstånd från jiggkroppen. Ni vet lika som att draget kan gå upp mot ytan när man får med mycket gräs på kroken. Vevar inåt å undersöker gången på skeddraget. Ser en jättestor gädda komma efter skeddraget. Blir lite spänd å tänker. Veva som vanligt, lite ryckigt. Gäddan kommer närmare, men avviker. Man ser lite av vita buken när den svänger av...

Svårt att bedöma vikt på gäddan. Men kanske 6 - 8 kilo.
    Trångsund

Stora gäddor är i regel svårare att lyckas fånga, de är både färre och tar byten mer sällan än små gäddor.
    Men just nu tycker jag gäddorna är lite sega allmänt, kommer ofta eftersimmande utan att hugga.

Kommentera

Testa att tackla upp ett gäddmete, med en levande liten betesfisk. Brukar ge resultat... särskilt som du säger att det kryllad eav småfisk. Bara att dra upp några och kroka dem.
      www.hellfish.se

Kommentera

Rätt bra förslag. Hinner inte nu i helgen å har inte fiskeutrustning till detta. Men ska nog handla litetill nästa helg. Typ, flöte å metkrokar. Suktar oxå på att prova det härna jerkbaiting.
        Jiggskeddraget fiskar jag ryckigt. Ungefär som jerkbaiting.

Ursprungligen postat av ten_foot_pole
        Testa att tackla upp ett gäddmete, med en levande liten betesfisk. Brukar ge resultat... särskilt som du säger att det kryllad eav småfisk. Bara att dra upp några och kroka dem.
        Trångsund

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        64 svar
        15 021 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg .art