Nästa steg efter Tjuonajokk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nästa steg efter Tjuonajokk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nästa steg efter Tjuonajokk?

Morsning!

Har under ca 15 års tid flugfiskat aktivt under sommarhalvåret. Under mina 8-9 första år var jag en flitig besökare i ett tämligen okänt vatten i mellersta Jämtland. Har under alla mina besök träffat på ca 4-5 fiskare, och förmodligen därav det fantastiska fisket. Likt Tjuonajokk i mängd, dock långt ifrån samma storlek.

För att ta harrfisket (och till viss del öringfisket) till en ny nivå, har jag de senaste 5-6 åren tillbringat uppe i Tjuonajokk. Självklart fantastiskt fiske, men efter många besök och mängder av harr blir man mätt. Känns som att man har koll på precis allt som krävs för att dra en storharr när andra står med slaka linor i strömmen. Nog för att denna tråd postas i "Ljugarbänken", men ni som varit där vet att man utan problem drar tresiffrigt med harr på ett par dagar. Och då stor harr.

De senaste åren i Tjuona har ägnats för att hitta storöringen. Något som jag aldrig ägnat speciellt mycket tid för innan, förutom när man av misstag drar en kilosöring på klinkhammern. Har börjat komplettera harrfisket med mycket öringsfiske i strömmande vatten. Och likt harren så drar man extremt mycket öring i Tjuonajokk.

Har dock ledsnat på Tjuonajokk, just av den anledning att det känns som att man kan den biten nu.

Sandåslandet, Kola, Nepal och Argentina har varit på tapeten, men det kommer inte bli av denna sommar. Kan gärna tänka mig att slippa de absolut nordligaste delarna av landet, och är sugen på att testa områden kring Härjedalen/Jämtland/mellersta Norge...

Är inte ute efter att få tips på exakt vilken sten storharren står och lurar bakom. Jag behöver dock inspiration på fina områden. Helst av allt strömmande stråk som erbjuder harr och öring.

Jag delar gärna med mig av min Jämtlandspärla... Dock i utbyte mot seriösa tips!

Havsöringfiske på nya zeland är ju en dröm.. varsågod, du kan skicka detaljerat pm med gpskordinater med mera till ditt harrställe som tack för tipset ;-)

Kommentera

62.704608

Hade det inte varit för mitt ickeintresse för havsfiske så hade jag även bjudit på longituden.

Kommentera

Sorry, skojade bara.. Har du testat herrevadströmmen? Grymt fint ställe, dock lite känsligt för lågvatten. Var där ifjol och det blir fler besök..

Kommentera

Jag vet inte om du sett det men jag skickade ett PM

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 333 visningar
          1 gilla