Hur djupt går olika wobbler? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur djupt går olika wobbler?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur djupt går olika wobbler?

Kanske taskigt utformad rubrik. Men jag undrar om någon har en tabell för hur djupt olika wobbler går. Var ute och trollade igår och saknade då denna information. Visst det är lätt att kolla djupet med ekolod för att sedan se när wobblern tar i botten. Men lämpligare vore det att ha en tabell så man slipper hålla allt i minnet. Bara att slänga på rätt wobbler vid ett visst djup. Nu vet jag ju att djupet varierar beroende på hur mycket lina man har ute, hastighet å hur långt upp spötoppen är ovan vattenytan. Men man kan ju få ganska bra data ändå så man vet mellan tummen och pekfingret.

Skulle tex vilja veta på vilket djup alla modeller av rappala magnum går samt andra större eller mindre gäddwobbler. Tex swimwiss (båda öglorna) zalt, bomber osv. Vi kanske kan sammanställa en lista här? Jag skulle iaf uppskatta en sådan.
    Skitfiske på er! ;-)

Det står på förbackningen på vissa wobblers, dock är det inte alltid och lita på för tex mig går nästan alla wobblers 1 meter djupare än vad det står. Har såklart och göra med hur lång lina man har ute , diameter på lina, fart osv lättaste sättet är nog ändå och köra tills wobblern tar i botten köper du sedan en wobbler som ser ut och vara ganska nära någon du redan har så vet du på ett ungefär vilket djup den går och köra på. Prova wobblerna på ett ställe du vet att botten inte är full med massa stockar och annat junk du kan fastna i.
    /Mvh Tobbe

Kommentera

Glöm inte bort vilken tafs du använder, vilka krokar som sitter på, det tynger ner wobbler´n, sen kan diameter´n på linan spela roll också inbillar jag mig (tunnare lina och wobbler´n går djupare).
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ok ok. Men ett djup mellan tummen och pekfingret. Säg att vi fiskar med en spunnen lina ca 0.25 - 0.35 mm i diameter. Vi har draget en lagom bit bakom båten. inte för nära och inte överdrivet långt bort. Lite erfarenheter måste det väll ändå finnas? Anta även att det sittar orginalkrokar på. Samt att vi har en normal gäddtafs på.

Jag vet även att jag kan ta reda på det själv. Men det skulle ta en hel dag att testa alla wobbler. Man måste hitta rätt djup osv osv.
        Skitfiske på er! ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne_Viklund
          Kanske taskigt utformad rubrik. Men jag undrar om någon har en tabell för hur djupt olika wobbler går. Var ute och trollade igår och saknade då denna information. Visst det är lätt att kolla djupet med ekolod för att sedan se när wobblern tar i botten. Men lämpligare vore det att ha en tabell så man slipper hålla allt i minnet. Bara att slänga på rätt wobbler vid ett visst djup. Nu vet jag ju att djupet varierar beroende på hur mycket lina man har ute, hastighet å hur långt upp spötoppen är ovan vattenytan. Men man kan ju få ganska bra data ändå så man vet mellan tummen och pekfingret.

Skulle tex vilja veta på vilket djup alla modeller av rappala magnum går samt andra större eller mindre gäddwobbler. Tex swimwiss (båda öglorna) zalt, bomber osv. Vi kanske kan sammanställa en lista här? Jag skulle iaf uppskatta en sådan.
          Danne, för det första så måste du nog tala om VILKA modeller av resp. märke du anger...det är ju ganska stor skillnad på t.ex Bomber 26A och 15A i djupgående. Stora eller lilla Swim Whizz ? Stora eller lilla Zalt ? Flytande/sjunkande ? osv...osv..
          Min erfarenhet med Power Pro 0.28 och ganska kort lina ute är :
          Cisco Kid 1800 - ca 6m
          Jointed Depthraider (deep) - ca 6m
          7" Slammer DD - ca 6,5 - 7m
          Westins Jätte (original) - ca 4,5m
          Flytande, stora Zalt - ca 3-3,5m
          Bomber 25A - ca 5,5m
          osv...orkar inte räkna upp allt jag kör..

Men detta går att variera i all evighet med lindiameter/linlängd/lintyp/fart osv..osv...Jag vet folk som kör CK 1800 på 8+ meter med tunnare lina och långa släp.... Och vill du nå djupare så kan du sätta bly med gummisnodd på linan ca 2m framför wobblern. Men det bästa är nog att du åker ut själv och skaffar dig lite erfarenhet med dina egna prylar.

Skitfiske.
          12 hours
          1,440 casts
          2 followers
          1 strike
          DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
            Glöm inte bort vilken tafs du använder, vilka krokar som sitter på, det tynger ner wobbler´n, sen kan diameter´n på linan spela roll också inbillar jag mig (tunnare lina och wobbler´n går djupare).
            Diametern gör faktiskt stor skillnad tycker jag!

Kommentera

Jo det är sant det ni säger. Tack för den info jag fick iaf. Tanken med tråden var att försöka få ett hum om hur djupt olika wobblers går. Så man på en gång kan slänga på rätt bete.

Klart att det är skillnad mellan olika wobbler av samma märke. Det var därför jag ville veta (få ett hum).

Kommentera

Rapala har djupangivelser på sina modeller i Normark Fishing Magazine om jag inte minns fel. Stämmer hyffsat med verkligheten. Har för mig att dom har angivelser för alla modeller på sin hemsida också

Kommentera

Du måste ut och prova dig fram, du. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, du.
                  Allt beror ju på vilken anläggning du har, du.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 133 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art