stora fiskar repruducerar sig inte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

stora fiskar repruducerar sig inte?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hur gammal en kilo borre är? Kan man kolla på gällocken, alltså efter man bonkat så kan man koka gällocken och kolla hur gammal fisken är.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
      ...
      En fisk med avmagrad kropp är en fisk som under lång tid, flera månader, inte ätit eller kunnat tillgodogöra sig födan och därför tacklat av. Den är i praktiken dödsmärkt och reproducerar sig inte därför att den inte kan göra det. Fisken ifråga har nämligen inte haft energi över till att producera rom eller mjölke men detta har nödvändigtvis inget med fiskens ålder att göra. Många andra stressfaktorer kan få samma verkan.
      ...
      Håller med om i stort sett allt du skrev ovan. Men vill påminna om tex. laxar som leker mer än en gång, de ser ut så där efter lek. Så om en mager firre hittar mat igen -kan- den komma igen, kanske..

Det är inte så många som gör det men de blir stora är tuffa och har säkert ett utmärkt genetiskt material att bjuda på. För att inte tala om motstånd i spöt.

Så var rädd om de stora firrarna, en annan anledning att ta de litet mindre (yngre!) till stekpannan är att de generellt sett är lägre i miljögifter och mörare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
        Hur gammal en kilo borre är? Kan man kolla på gällocken, alltså efter man bonkat så kan man koka gällocken och kolla hur gammal fisken är.

Fråga elanen, tror att han utövat detta mycket.

Kommentera

Gös Jonas

Herregud mina vänner sådana toerier, ni översätter människans fortplatningcykel till djurvärlden. Endast några av primaterna kan överstämma med denna och inte ens där är de riktigt som oss då äldre honor i förhållande till sin livslängd fortfarande producerar avkomma. Att miljögifter och annat spelar in är en annan sak men tro att stora individer inte får avkomma är begängt och helt galet ur ett biologiskt perpektiv. För djurriket betyder storlek mkt nästan föär alla arter, dels för det är svårare att bli uppäten men också för det lockar till sig det andra könet. Det kan också handla om färger och andra signaler i djurens värld. en stor abborre behöver inte vara äldre än en en liten fisk av samma art. Man skall komma ihåg att de flesta arters arvsmassa skiljer sig mer åt med endast små avstånd( samma vatten tex) än männsikans arvsmassa utspridd över jorden yta. Så länge en fisk är frisk och kry producrar den avkomma, en stor gädd eller abborr hona är långt mkt mer lockande en en mindre av samma art, detta enbart på mängden rom och chansen för hanarna att få egen avkomam ökar. Som de flesta djut dör fiskar när den biologiska klockan klämtar i djurens värld finns inget skydd som håller den vid liv, allt i naturen som inte längre uppfyller något dör efter en kort tid.

Kommentera

Flygis varierar som sagt emellan vatten, fortast växer dom i varmvattens utsläpp...
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös Jonas
              Som de flesta djur dör fiskar när den biologiska klockan klämtar i djurens värld finns inget skydd som håller den vid liv, allt i naturen som inte längre uppfyller något dör efter en kort tid.
              Bra summerat, att vi människor lever 40 år efter att vi har förlorat vår förmåga att reproducera sig beror enbart på vårt samhälle/livsstil/intellekt. En fisk dör när den inte längre kan föröka sig, eftersom den inte har någon uppgift i populationen längre.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös Jonas
                Herregud mina vänner sådana toerier, ni översätter människans fortplatningcykel till djurvärlden. Endast några av primaterna kan överstämma med denna och inte ens där är de riktigt som oss då äldre honor i förhållande till sin livslängd fortfarande producerar avkomma. Att miljögifter och annat spelar in är en annan sak men tro att stora individer inte får avkomma är begängt och helt galet ur ett biologiskt perpektiv. För djurriket betyder storlek mkt nästan föär alla arter, dels för det är svårare att bli uppäten men också för det lockar till sig det andra könet. Det kan också handla om färger och andra signaler i djurens värld. en stor abborre behöver inte vara äldre än en en liten fisk av samma art. Man skall komma ihåg att de flesta arters arvsmassa skiljer sig mer åt med endast små avstånd( samma vatten tex) än männsikans arvsmassa utspridd över jorden yta. Så länge en fisk är frisk och kry producrar den avkomma, en stor gädd eller abborr hona är långt mkt mer lockande en en mindre av samma art, detta enbart på mängden rom och chansen för hanarna att få egen avkomam ökar. Som de flesta djut dör fiskar när den biologiska klockan klämtar i djurens värld finns inget skydd som håller den vid liv, allt i naturen som inte längre uppfyller något dör efter en kort tid.
                Försök inte. P-A skrev ju att stora fiskar inte kan fortplanta sig, då är det så! Man kanske även kan tänka sig att fiskar istället för att dö när dom inte kan fortplanta sig koncentrerar sig på att bilda bollar i skärgården. Det skulle förklara en del...

Kommentera

Bollar, cirkelrunda klot? Visst kan fiskstim bilda det. Norsstim tex. En gång såg jag ett 10m högt norsstim utanför det stod de i flera helt cirkelrunda klot som jag uppskattade till 3 m i diameter. Förvånansvärt symetriska. Laxen, hade jag tidigare läst kunde simma i ring...tills jag med flera såg det med hjälp av polariodglasögon i norrtäljeån precis nedanför sista bron. Uppifrån såg det ut i form som ett liggande traktordäck. Laxar i 2-3 kgs-klassen, cirka 75-100 st sakta simmande tät, sida vid sida en symetrisk helt rund form med ett hål i mitten...Länge...Vi på bron turades om med glasögonen...nyanlänt folk fick se, "Fan det är inte sant!"...men det var det...helt ovilliga att hugga, antar att det var någon form av lekbeteende?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
                    Bollar, cirkelrunda klot? Visst kan fiskstim bilda det. Norsstim tex. En gång såg jag ett 10m högt norsstim utanför det stod de i flera helt cirkelrunda klot som jag uppskattade till 3 m i diameter. Förvånansvärt symetriska. Laxen, hade jag tidigare läst kunde simma i ring...tills jag med flera såg det med hjälp av polariodglasögon i norrtäljeån precis nedanför sista bron. Uppifrån såg det ut i form som ett liggande traktordäck. Laxar i 2-3 kgs-klassen, cirka 75-100 st sakta simmande tät, sida vid sida en symetrisk helt rund form med ett hål i mitten...Länge...Vi på bron turades om med glasögonen...nyanlänt folk fick se, "Fan det är inte sant!"...men det var det...helt ovilliga att hugga, antar att det var någon form av lekbeteende?

laxen lekte! det var en av laxen mycket uppskattad lek som med människotermer skulle kallas munken. lite som vårat "hela havet stormar", hålet i mitten ersätter stolen. om ni tittat lite nogrannare hade ni sett en liten tunn laxindivid i mitten, förmodligen med snebena och glasögon.
                    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                    \m/

Kommentera

Gös-Jonas, du é en bra klok å fin man

Men en annan lite sak sådär ibland de stora och små som reproducerar sig bra eller inte, bra gener å så.
                      Hur vet ni som fiskar om den deär 5hg´s fisken har bra gener eller inte. Jag menar, måste man vänta 10 år till för att se om den når sina eventuelle 1500gram för att fastställa att den hade bra gener.
                      Vi vet absolut inte vilken fisk vi bonkar som har bra gener egentligen. Jag menar matgäddan på 2kg kanske var en sjujävla fisk å växa snabbt, den kanske skulle bli en drömfisk för alla....ja var vill jag komma, jo, när vi tar till klubban vet vi absolut ingenting om vi dödar bra gener eller inte. Stor som liten fisk.
                      Men vi vet att stora fisakr bär rom, bär de rom är de fertila och låt dem leka.
                      Sen är det som ngn skrev. Arter som inte klarar av att producera rom, då beror på det på att den individen av ngn faktor inte mår bra. Ex. är den så gammal att den inte längre har energi kvar att producera romkorn. Så länge den producerar rom är den i fertil ålder altså.
                      Men i slutskedet av livet tror jag den upphör med romproduktionen...men när vet vi att den är i slutskedet.
                      Har läst lite forskning om abborrens reproduktion, och där fanns det bevisat att abborren hoppar över leken då och då för att "fokusera" på sin egen tillväxt!
                      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen