Ursprungligen postat av elanen
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
stora fiskar repruducerar sig inte?
Collapse
X
-
Det är så fruktansvärt mycket roligare att fånga och drilla en fisk två gånger ist för en ! Helt klart inte värt att slå ihjäl domUrsprungligen postat av FlymasterSkit samma, man slår väl inte ihjäl pensionärer bara för att dom inte kan få barn
, tycker det är synd att upp stor/gammal fisk, i regel är dom ju inga goda att äta heller, om dom nu inte är stora och unga.
sigpic
Kommentera
-
Allmän kunskap? Nja, låter som Elanen som menar att äldre fiskar inte har bra rom bara för att tanter inte kan få barn...det är inte riktigt samma sak..lite hårda fakta vore trevligt...Ursprungligen postat av P AMen lille KG då..
Kan väl inte rå för att du inte kan eller vet eller förstår något emellanåt..
Inte mina teorier något av dom..Allmän kunskap om man studerar lite, serdu..
Nu var jag väl lagom stockholmsdryg, hoppas jag.. ;o)
Kommentera
-
Att de gamla har svårare att ge ifrån sig friska avkommor kan säkert stämma, Jag ser inte varför det skulle te sig på annat vis. Hela naturen är ju sån...
Men....jag är övertygad om att ALLA om vi tänker efter lite, hellre fångar de stora fiskarna fler ggr än åter dem än gång. Och därför ser de stora som mer värdefulla i sportfiskesammanhang.
Jag själv sätter typ tillbaka allt för att göra så liten åverkan som möjligt, speciellt i små vatten där en liten åverkan kan ha stor betydelse på det framtida sportfisket.Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
bj
Annars borde ju generna från en fisk som kan växa sig stor och stark vara "bättre" och mer värdefull än en mindre dito och avkomman isin tur har större chans att växa sig stor? (sedan är ju frågan när indivden som kan växa sig stor är mer produktiv?)
Jag trodde att det var med fiskar som med de flesta däggdjur att de är som störst vid en viss ålder ex. råbocken 6-7 års ålder för att sedan gå på retur och bli klenare (jmf gäddor med stora huvuden och korta smala kroppar)
Kommentera
-
~
Jag tror inte en kilos abborre är för "gammal" för att kunna fortplanta sig ordentligt, (vet inte vad en 1 kilo i genomsnitt är för ålder)
Däremot så blir det nog svårigheter vid en hög ålder precis som med människor men vart ligger vikten på en abborre som är för gammal??
Kommentera
-
Lite roligt att se vilka hemmasnickrade teorier som kommer upp. Man ska inte tro allt man hör. En stor abborrhona runt 1.5 kg producerar över 250 000 ägg, en liten klarar bara kanske 25 000. Så det är en tiopotens i skillnad, vilket har en väldigt stor betydelse för själva reproduktionen. Av dessa 250 000 ägg blir det kanske 2-3 stycken abborrar som själva reproducerar sig. En liten abborrhona som lägger 25 000 ägg får kanske ingen avkomma som klarar sig upp till den åldern.
Att kvaliteten på stora abborrars ägg är mycket sämre än yngre abborrars tror jag inte alls på. De är tvärtom bättre, då större honors ägg ger fetare ägg (diametern). Större ägg ger mer utrymme för en större gulesäck (näring som ynglet lever på första tiden). Detta har visats i studier, att större honors yngel får en högre kläckingsandel och även överlevnad.
Detta ligger det mycket i, en stor fisk är värdefull.Ursprungligen postat av bjAnnars borde ju generna från en fisk som kan växa sig stor och stark vara "bättre" och mer värdefull än en mindre dito och avkomman i sin tur har större chans att växa sig stor?
Så theoneandonly, skit i gubbarnas snack på kajen, och släpp tillbaks de stora, ta upp matborrar runt 5-7 hg istället.Senast ändrad av Olof; 2005-10-09, 23:37._______________________________________
De morgenstond heeft goud in de mond
Kommentera
-
En stor vital fisk ger fler avkommor per lek än en liten vital fisk. Detta om något är empiriskt bevisat inom akvaristiken och kommersiell odling. Om fisken, och det gäller oavsett storlek eller ålder, av någon anledning fått försämrad vitalitet så minskar även dess förmåga till att reproducera sig. Ålderdom i sig kan vara ett vitalitetsnedsättande tillstånd men behöver inte vara det.
En fisk med avmagrad kropp är en fisk som under lång tid, flera månader, inte ätit eller kunnat tillgodogöra sig födan och därför tacklat av. Den är i praktiken dödsmärkt och reproducerar sig inte därför att den inte kan göra det. Fisken ifråga har nämligen inte haft energi över till att producera rom eller mjölke men detta har nödvändigtvis inget med fiskens ålder att göra. Många andra stressfaktorer kan få samma verkan.
I en sjuk miljö blir alla innevånare negativt påverkade. En vik med kontinuerlig varmvattentillförsel året om är en sjuk miljö i temperaturhänseende för abborre men för en fiskart med krav på högre temperaturer året om kan den vara frisk. För fiskar som t.ex. lake med krav på låg temperatur är den däremot förödande.
Abborren behöver en period av lägre temperatur (vinter) för att romkornen ska mogna. Får den inte det kan den inte reproducera sig och det gäller för alla abborrar vilka permanent befinner sig i den miljön oavsett deras ålder eller storlek. Har de befunnit sig i denna förhöjda tempertatur under flera år har fisken med all sannoliket fått sina romsäckar förstörda på samma sätt som man ser hos gammal akvariefisk vilka inte givits rätta förhållanden för lek.
De fiskar som inte slås ut av den höga temperaturen kommer att öka i vikt fortare än fiskar vilka befinner sig i en normal miljö. Detta pga att den förhöjda temperaturen i omgivningen får dem att äta mera och växa snabbare eftersom ämnesomsättningen och matbehovet är temperaturberoende hos växelvarma djur. Den ökade ämnesomsättningen och frånvaron av vintervila stressar nordiska fiskars vitala organ och förkortar deras liv men inledningsvis kommer dessa fiskar att för ögat se ovanligt vitala ut eftersom de både förefaller vara vid god muskelmassa och röra sig med stor styrka. Men reproduktionsförmågan kan vara utslagen och det syns inte utanpå.
Stora fiskar har en betydelse för den lokala populationens utveckling. Det är de som lägger upp ribban för vad de övriga måste konkurrera med. Fiskar som migrerar in i varmvattenzonen för att bilda body och sedan vandrar ut igen till vintern får en normal reproduktion. Skulle de välja ett behagligt liv i värmen året om? Tja då är de inte inget annat än lämpliga leksaker för specimenfiskare men samtidigt också ”proppar” för de lite mera normala och funktionsdugliga fiskarna.
Vårt problem som sportfisare är att vi inte kan veta om den stora fisken framför oss är en ”propp” eller en storvuxen ”normal” som bara tillfälligtvis drar nytta av de för fisken till synes goda temperaturbetingelserna. Det blir upp till oss att välja strategi i det fallet.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 139 visningar