Roligaste fisken ni fått - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Roligaste fisken ni fått

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Roligaste fisken ni fått

Alla snackar om storlek... men vilken är den roligaste fisken ni har fått?

Själv kommer jag ihåg min första vårsäsong med tvåhandsspöt i homseån. Att cykla ner till ån va det bästa jag visste (På helgerna fick farsan köra ner mig, sicken lyx!!!). Jag kämpade tappert med min 550grain, februari och mars gick men inget hände. Frami April så blev vattnet lägre och jag bytte till Intemediate lina (en förskräcklig clearlina från scierra som alldrig borde ha tillvärkats). Just där, där jag stod på min favvoritplats vid ön sög det till, en liten skitfiske på 1,5kg. Besregnbåge. Men jag var hur lycklig som hällst. Absolut den roligaste fisk jag fått i mitt fiskeliv. Även om jag har tagit många fler och betydligt större (och frächare!!!) fiskar.
    G.Loomis - Fear No Fish

Helt klart gäddan på 12,6kg som jag fick i 6-7års åldern. så kände jag mig och kan fortfarande käna känslan än idag när jag tänker på det tillfället.

Kommentera

Ojoj jögge satan å vid 6-7års ålder Själv kan jag nog inte säga en specifik fisk, gäddan på 12kg, min största havsöring, ålen på 1.65kg, förrymda regnbågen på 3.8 och knaggrockan på 5.9kg är alla hur kul som helst men får jag bara välja en så väljer jag väl då gäddan på 12kg
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Min första näbbgädda har en speciell plats i mitt hjärta, jag och lill-brorsan cyklade dit, över en mil på Ärö i Danmark. Fantastiskt tyckte man då....
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Felkrokad makrill runt kilot på lätta grejor. Trodde den var betydligt större
          sigpic

Kommentera

hmm. svårt detta. när jag var mindre typ 7-8 år så fiskade jag i en lite sjö där jag bodde. gick ner med mina grejer...sånt dåligt spö med inkapslad rulle. första kastet sa det smack och fisken drog ut all lina jag hade och då gick den av inte direkt roligt men klart häftigt. hela kroppen skakade. man hade ju inte fått mer än uppmetade abborrar på den tiden

annars skulle den nog kunna vara i sommmras när jag fick en gädda på 6.6kg på min Ul-utrustning. kämpade nog i en halvtimme. helkaos i båten då jag och två till fick rensa näckrosor från linan vid varje rusning. samtidigt man inte ville ge minsta slacklina. det var coolt

Kommentera

Jag har nog tre saker som jag alltid kommer minnas:

1. Första gången jag fiskade havsöring. Jag och min kompis Henric gick ner till havet här på Gotland. En timme innan hade vi varit och köpt vadare åt mig. Ett impulsköp bara för att få testa HÖ-fisket vid kusten. Vi gick ut i vattnet, jag kastade ett kast, två kast och så i tredje kastet krokar jag en fin havsöring på 3.8 kilo. Snacka om feeling! (en timme senare tog Henric en HÖ på 5.9 kg)

2. Efter att ha fiskat mycket haspel har jag gått över till fluga. Var uppe i Norrland för några månader sedan och stod vid Umeåälven och fiskade en sen kväll. Det började bli mörkt och helt omöjligt att se torrflugan så jag bestämde mig för att göra ett sista kast. Flugan hinner inte mer än landa innan linan sträcks ut och en helt galen fisk rusar ut cirka halva backingen. Helt galet, rullen bara tjuter. Jag försöker bromsa flugrullen med handen så mycket jag vågar, firren vänder och simmar rakt mot mig. Jag vevar in allt jag kan för att inte ge fisken för mycket slack. Pang, så vänder fisken igen och rusar återigen ut så rullen skriker. Detta upprepas flera gånger och efter cirka 10 minuter får jag upp en regnbåge ( ) på en bra bit över 3 kilo. Besvikelsen överr att det var en regnbåge var egentligen obefintlig eftersom jag hade haft en sån sjukt fin fight.

3. Detta är inte min fisk, utan en kompis. Också i Norrland, närmare bestämt i Jokksjaure. Jonas, som min vän heter, har bott vid Jokksjauresjön i 15 år och fiskat x.000 timmar i vattnet och aldrig fått en öring på över 2 kilo. Jag har varit där fyra gånger och senast så hände något galet:
              Vi hade fiskat effektivt i ungefär 25 timmar fördelat på 3 dagar. Det börjad bli dags att röra sig hemåt med båten eftersom vi skulle köra bil en längre sträcka före skymningen. Innan vi skulle dra in till huset bestämde vi oss för att fiska av en strand för sista gången. Jonas vevar in sin noname-spinnare när det smäller till i hela spöt och rullen börjar skrika. I vanliga fall gör öringarna i Jokksjaure några rusningar, sedan följer dom villigt med in till båten där dom börjar rusa igen. Men inte denna fisk. Den fortsatte kämpa emot och Jonas fick något märkligt i sin blick. Helt plötsligt blir linan slak och Jonas känner att fisken har släppt. FAAAAAAAAN, ekar det över den stilla sjön. Vrede förvandlas åter till lycka när han känner att fisken bara simmat med draget och fortfarande sitter kvar!!

Efter en rejäl fight lyckas vi landa en grymt fin insjö-öring på 4 kilo! Ingen i Jokksjaure har tidigare fått en så stor fisk, någonsin! Ni kan se bild på skönheten i under mina bilder.

Kommentera

Jag måste säga min första bonefish (inte tung ca 1-1,5 kg) men djävlar vilken fart och sedan att se hela förloppet med ett litet stim som följer flugan och hur en fisk tar flugan ca 15 m bort på ca 0,5 m djup...

Kommentera

Måste nog säga min första karp. Fick kämpa länge innan det väl högg men när jag väl fått den i håven så var man rent ut sagt jävligt glad.

Kommentera

En clownfish, jävlar vicka skämt han drog. Hahahahaha
                    There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 992 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art