Fiskeavgift på 200 kr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeavgift på 200 kr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeavgift på 200 kr

Läste detta på SVT Text-TV idag:

En fiskeavgift på 200 kronor per år för alla som fiskar längs landets kuster och i de fem stora insjöarna föreslås i den utredning som i dag lämnas till regeringen.

Företrädare för yrkes- och fritidsfiskare och fiskevattensägare skriver i en debattartikel i Göteborgs-Posten att de är helt eniga om förslaget och att pengarna behövs för den framtida fiskevården.

Avgiften gäller personer över 18 år och den som fiskar på eget vatten undantas. Pengarna ska gå till en fond och förvaltas regionalt.
    Vad tycker ni om detta? Kommer det att ge något för de som fiskar i skärgården och liknande (i form av öronmärkta pengar för fiskevårdssatsningar), eller blir det bara pengar som går till annat, som så många andra avgifter och pålagor gör?

Och här är en länk till GP:s artikel i ämnet.

Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Det är väl en bra sak. Men jag tror inte pengarna hamnar rätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Petey21
      Läste detta på SVT Text-TV idag:

Vad tycker ni om detta? Kommer det att ge något för de som fiskar i skärgården och liknande (i form av öronmärkta pengar för fiskevårdssatsningar), eller blir det bara pengar som går till annat, som så många andra avgifter och pålagor gör?

Och här är en länk till GP:s artikel i ämnet.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=236751
      Om pengarna går till fiskevård så är det här en kanonbra grej. Det har tjatats om allmän fiskevårdsavgift i många år nu. Jag är helt klart för. Kan man inte betala 200 spänn för ett helt års fiske så har man inget på sjön att göra.

Kommentera

En tråd kanske.

Jag tycker nog att man skall VETA vad som man vill göra med de 180 miljoner man avser att samla in.

Kommentera

Låter som en bra idé under förutsättning att pengarna används till väl genomtänkta fiskevårdsåtgärder. Nyckelbegreppet här är "väl genomtänkta" - dumt att förutsätta att pengarna skulle gå till någonting helt annat.
          Bend or Die!!

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
            Om pengarna går till fiskevård så är det här en kanonbra grej. Det har tjatats om allmän fiskevårdsavgift i många år nu. Jag är helt klart för. Kan man inte betala 200 spänn för ett helt års fiske så har man inget på sjön att göra.
            Håller med !
            Lägga ut ca 200 spänn på beten är ingen främmande tanke ,detta gör jag flera gånger om året - bör jag ha råd med 200 spänn för ett helt års fiske...

Kommentera

Hur vet de vilka som fiskar efter kusterna eller i de stora sjöarna? Vem har möjlighet att kolla att folk verkligen betalar för sitt fiske? Jag tror det kommer att fuskas. Tror det hade varit lättare att få in dessa för fiskevården absolut nödvändiga pengar via redskapsförsäljning och tullverket för internthandeln.

Det är de första frågorna jag fick i huvet när jag hörde om förslagets utformning.
              EDIT: Men det kanske kommer det också! Först en generell avgift baserad på var du bor, sen en procentsats på redskapen och slutligen moms på totalbeloppet enligt bil och bensinskattmodell.
              Senast ändrad av BeBest; 2005-10-07, 11:51.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Bebest nu tar jag fram (ödmjukt & försiktigt) pekpinnen och frågar

Är det inte så inom allt … att det alltid finns utrymme för fusk ?
                Jag funderar …Måste vi hela tiden ha någon som flåsar oss i nacken för att vi skall göra det som är rätt ?

Fiskekortet som jag betalar för min familj , en vuxen och två barn = 200 kr/år , jag är ute flera gånger i veckan och aldrig stött på en tillsynsman som frågat efter kortet – jag vet att det är en omöjlighet att kolla efter detta runt våra sjöar , finns inte så mycket pengar så det kan avlöna alla dessa tillsynsmän som borde finnas .Men ändå finner jag det viktigt att stödja deras verksamhet eftersom jag utnyttjar sjöarna i min hobby .
                200 spänn är ingenting - mitt gymkort kostar 500 spänn i månaden …(kanske borde använda det mer ??) Hoppas du förstår vad jag menar ?
                Vi har faktiskt ett intresse för ……

Cath
                Senast ändrad av Guest; 2005-10-07, 12:10.

Kommentera

Klart att avgiften är suverän! Förstår inte varför den inte hur funnits länge. Kanske den skulle skickas som en radio och tv-licensen. 200 kronor för varje hushåll. Istället för per person som fiskar. Sen finns det en ekonomisk diskriminering! varför inte ha statligt som alla måste köpa istället för just kustlandet och dom fem stora?

Kommentera

Bebest:

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 209 visningar
                    1 gilla