svärdfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

svärdfisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• svärdfisk

Nu kommer säkert ingen att tro mig men kom precis hem från lite spättefiske i malmö hamn. Precis när jag står och kollar ner i vattnet för det var mycket klart simmar där en svärdfisk förbi i sakta fart ca 2 meter ifrån mig. Snacka om mitt hjärta slog volter och inte han jag få upp min kamera i heller. Tror jag ska ta en lott i kväll för det är nog större chans att vinna en att se en svärdfisk här i malmö. Fisken var ca 1,5 meter lång och kraftigt byggd så det var inte en horngädda om någon kommer att få den tanken.

Det är ju inte helt osannolikt, det händer då och då att man fångar svärdfisk längs västkusten och faktiskt har det hänt några gånger även i Östersjön. Så de finns där emellanåt även om de inte direkt är vanliga i våra vatten.
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Jodå,visst hade man gnuggat ögonen både en och två ggr.Men faktum är att för någon månad sedan togs faktist en svärdfisk i skrubbegarn här i öresund.Kan inte minnas vikten men det vara ÖVER 60kg iaf.

Hittade en länk ang. just den fisken jag nämde

2005-09-07
      Svärdfisk i Sundet!
      En av våra kunder berättar att Sven Trulsson fångade en svärdfisk på 126 kg i sitt skrubbegarn utanför Foteviken. Fisken är väl dokumenterad och inlämnad till Länsstyrelsen.

Detta är inte första gången det fångas svärdfisk i detta område. Även i förfjol fångades det en svärdfisk i skrubbegarn i detta område. Kanske dags att trolla lite snabbare?!?
      Senast ändrad av ruskis; 2005-10-06, 11:19.

Kommentera

Nu har jag sett en tumlare och en svärdfisk i öresund undrar vad nästa grej blir. Hoppas det blir nåt ovanligt som fastnar på krok nästa gång.

Kommentera

kanske en brugdval?
          /Lazinko

Kommentera

Ursprungligen postat av comer
            Nu kommer säkert ingen att tro mig men kom precis hem från lite spättefiske i malmö hamn. Precis när jag står och kollar ner i vattnet för det var mycket klart simmar där en svärdfisk förbi i sakta fart ca 2 meter ifrån mig. Snacka om mitt hjärta slog volter och inte han jag få upp min kamera i heller. Tror jag ska ta en lott i kväll för det är nog större chans att vinna en att se en svärdfisk här i malmö. Fisken var ca 1,5 meter lång och kraftigt byggd så det var inte en horngädda om någon kommer att få den tanken.

Grymt! Bara att satsa på mete med hel makrill och ballong som flöte då.... Som tidigare sagts så fångas det ju ofta svärdfisk. Nästan årligen hör mnaju om fångstrapporter..
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

jaha... då var det kanske dags att agna med stora sillabitar och stå redo med surfcastingspöt...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
              14 svar
              3 123 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uditsen
              av uditsen