ett ANGELDON är ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ett ANGELDON är ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ett ANGELDON är ?

Sitter och läser en text men jag förstår inte den …kan någon hjälpa mig och även förklara vad ett ANGELDON är ?

”En av våra tillsyningsmän har rapporterat att han i lördags funnit 16 st. angeldon och div. utrustning, men inga fiskare. Han var hygglig och lät bli att plocka upp donen, då han antog att det var två av våra medlemmar som fiskade helt lagligt (för det gäller ju max 10 don per fiskare). Att lämna donen obevakade är dock inte tillåtet och sannolikt kan man inte fånga men väl mata gäddor på detta sätt. Nästa gång sådant här påträffas skall dock inte aktuella fiskare känna sig säkra på att få behålla utrustningen. Donen var nämligen inte märkt.”

Hm…Jag vet att man måste märka nät , för det lämnar man obevakat , om man inte får lämna ett don obevakat varför märka det ?
    ”sannolikt kan man inte fånga men väl mata gäddor på detta sätt”…? matar man gäddor på detta sätt ?
    Kan någon förklara Snälla ….?

Ursprungligen postat av ccath
    Sitter och läser en text men jag förstår inte den …kan någon hjälpa mig och även förklara vad ett ANGELDON är ?

”En av våra tillsyningsmän har rapporterat att han i lördags funnit 16 st. angeldon och div. utrustning, men inga fiskare. Han var hygglig och lät bli att plocka upp donen, då han antog att det var två av våra medlemmar som fiskade helt lagligt (för det gäller ju max 10 don per fiskare). Att lämna donen obevakade är dock inte tillåtet och sannolikt kan man inte fånga men väl mata gäddor på detta sätt. Nästa gång sådant här påträffas skall dock inte aktuella fiskare känna sig säkra på att få behålla utrustningen. Donen var nämligen inte märkt.”

Hm…Jag vet att man måste märka nät , för det lämnar man obevakat , om man inte får lämna ett don obevakat varför märka det ?
    ”sannolikt kan man inte fånga men väl mata gäddor på detta sätt”…? matar man gäddor på detta sätt ?
    Kan någon förklara Snälla ….?
    google is teh shit

Jag fattar inte hur man som fisketillsyns man dock låter något som är olagligt stå KVAR ! Varför finns det ens tillsynsmänn isf !?

EDIT; Det är typ gäddmete från isen. sök vidare på www.google.se så hittar du direkt massa sidor som förklarar utförligt och bra.
    Senast ändrad av Flodebanan; 2005-10-05, 10:12.
    sigpic

Kommentera

Knipsat från TDA kortet 2004:

..
      Allmänt – regler
      Trolling/dragrodd innebär att bete framförs med båt och dessa metoder ingår ej i det fria
      handredskapsfisket. Enligt lag ska den som påbörjat sitt fiske på en plats ges företräde.
      Detta innebär bl.a. att trolling/dragroddsfiskaren ska väja eller ge landsfiskaren företräde.
      Angelfiske tillåts med 5 don (TDA-1), 10 don (TDA-2) och 15 don (TDA-3) från is.
      Angeldon är en metesanordning som fästs i isen.
      ..

Kommentera

Kolla här!

Ett angeldon består av en träbit på vilken en rulle och en signalfjäder är fastsatta. Rullen har en grov lina och i änden på den sitter en stor specialkrok, angelkrok.
        Tre av angeldonen har knallkorksmekanism monterad. Där placerar man en knallkork, vilken skall smälla vid hugg och därmed göra fiskaren uppmärksammad på att han är på väg att ”mata” en gädda - eller fått en vindfällning, dvs vinden har blåst linan från signalfjädern, det har inträffat ett falsk alarm med andra ord.
        Finns nog lite ismetebilder i fotoalbumet som visar signalfjäderna funktion.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Då förstår jag – tack för er hjälp

Kommentera

Flodebanan om folk inte får ställa frågor om saker de undrar över kan man ju lika gärna lägga ner forumet...

Kommentera

Ursprungligen postat av fogelberg
              Flodebanan om folk inte får ställa frågor om saker de undrar över kan man ju lika gärna lägga ner forumet...

Okej?! Jag har aldrig sagt att dom inte får fråga! Jag svarade på frågan ; Det är typ som gäddmete från isen , sedan länkade jag en bild som visade hur ett angeldon ser ut. Det var två av sakerna hon frågade efter Eller?

Sedan TIPSADE jag om google om hon ville ha mera info ang. angelfisket eftersom det redan finns massor med sidor som förklarar det väldigt bra och med t.e.x 2sidor +bilder. (Det går snabbare för henne att kolla en sida än att vänta typ 30minuter på att någon skall handskriva det som redan står ngn annastans. Är inte det smartare?
              sigpic

Kommentera

Jag fick svar från dig …och tack för det och det är smart att söka på nätet och hoppas på en pedagogisk förklaring …kan vara lite trög ibland
                Grejen är den att jag är ”fiskegrön ”
                Har surfat på fiskesidor och så men aldrig hört om angeldon och texten förvirrade mig .Då det bla..stod ” sannolikt kan man inte fånga men väl mata gäddor på detta sätt.” tyckte detta lät konstigt men fick även förklaring på detta ”
                Där placerar man en knallkork, vilken skall smälla vid hugg och därmed göra fiskaren uppmärksammad på att han är på väg att ”mata” en gädda - eller fått en vindfällning, dvs vinden har blåst linan från signalfjädern, det har inträffat ett falsk alarm med andra ord
                .”
                jag sökte inte på nätet efter detta för jag fattade inte att det var isfiske och att det är vanligt .
                Men jag ber om ursäkt om mina frågor irriterar dig och är tacksam över svar trots massa info om detta redan finns

Kommentera

En föregångare till ismete, man pålar fast (ha aldrig pålar i närheten av PA,
                  han blir nervös av sånt) i isen en rulle med grov lina och en stålfjäder, borrar hål i isen och sänker ner betesfisken, fäster linan i stålfjäder´n och riggar
                  en smällkork, sen gör man det på många och sitter och väntar på att nån fisk
                  skall dra i betesfisken och utlösa smällkorken.
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av cath
                    Jag fick svar från dig …och tack för det och det är smart att söka på nätet och hoppas på en pedagogisk förklaring …kan vara lite trög ibland
                    Grejen är den att jag är ”fiskegrön ”
                    Har surfat på fiskesidor och så men aldrig hört om angeldon och texten förvirrade mig .Då det bla..stod ” sannolikt kan man inte fånga men väl mata gäddor på detta sätt.” tyckte detta lät konstigt men fick även förklaring på detta ” .”
                    jag sökte inte på nätet efter detta för jag fattade inte att det var isfiske och att det är vanligt .
                    Men jag ber om ursäkt om mina frågor irriterar dig och är tacksam över svar trots massa info om detta redan finns
                    Javisst e det smart att söka på nätet Det finns ofta en skitbra förklaring, när jag såg din fråga gjorde jag själv en snabb sökning för att hitta en bild och såg samtidigt att det fanns många bra sidor där. Därför tyckte jag det kändes onödigt att jag skrev ner det jag visste när det redan stod där betydligt utförligare Tror både du och jag tjänade på det

Jo, det lät allt lite skumt med den texten :P Det är ingen som säger att man måste söka på nätet, man glömmer så lätt av det själv. Jag får ofta hör "sök på google" när jag pratar med någon.

Ursäkt? Det är jag som får ursäkta om "alla" som läser detta upplever det som om jag klagar. Frågar man inget får man inget veta
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 049 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art