Spö till Havsöringsfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till Havsöringsfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag kör med ett Berkley Series One 8 fot 4-24 gram. Passar mig perfekt då jag mest fiskar HÖ med små drag och även spinnare. Naturligtvis kastar det hur långt som helst med en 20 grams kustvobbler också..... Och varför ska man använda tyngre drag än 20 gram.....?

Kommentera

Ska du fiska från båt, räcker ett 9f spö gott och väl. Själv kör jag med ett 10f Berkley titanium och har varit helnöjd, enda nackdelen är att det kan väsnas när man kör med fireline,det är titaniumringarna som skapar denna akustik, speciellt påtagligt vid fiske vindstilla (tysta) dagar. 10f är bra då man i mitt fall fiskar mestadels med vadare på vindutsatta kuststräckor. Nyligen köpte jag ett Daiwa "Super shinobi" 9f, för båtfiske efter HÖ, ett vackert spö. Spöt får inte vara för vekt heller, en grov öring ställer utrustningen på rejäla prov. rekomenderar Berkley, kolla runt på höstrean i olika butiker, där kan du göra fynd. Även Fenwick gör underbara spön, bl.a. Iron feather, tror P-U har ett sådant.

Kommentera

StefanN, jo, blåser det eller är strömt så tappar man kontakten med lättare drag, även bra om man kört drag med litet vatten motstånd, t.ex sandgrävlingen eller Kongetobis att varva nått kast med t.ex en 30 gram´s vicke för att inte linan skall ligga för fluffigt på spolen, vilket kan leda till trassel...
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Tack för alla tipsen. Funderar på Guideline Dynamic 10 fot 7 - 28 g. Nån som fiskat med ett sådant? Sen verkar Sjösländan vara bra spön oxå, nån som har erfarenhet av dessa två spön och kan ställa dem mot varandra? Berkley series one hade kunnat va ett alternativ om dom inte hade varit så satans fula!

Kommentera

Ursprungligen postat av pg_atl
            Jag kör med ett Abu Suverän 9 fot 10-30 g. Det är sjukt skönt, dock kanske det är lite dyrt.
            Tycker man att "Suverän"-modellen är dyr kan man köra på ABU Conolon istället. Fungerar ypperligt för HÖ-fiske!

Kommentera

Vill du göra sport av öringsfiske går du ner i längd till 7 fot kastvikt upp till 25 gram enhandsfiske, lättare Shimano haspel med flätlina (1000 serien)
              Har själv fått fisk upp till sex kilo på kombinationen, mycket roligt och vill i fortsättningen endast använda längre spön för wobbler fiske eller tyngre skedar
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Är helt klart inne på TamTams resonemang. Kör med samma utrustning som för abborr-jiggning. Ett 7 foots haspelspö och en haspel modell halvstor. Betesvikt 10-30 är perfekt. Blir mycket roligare att drilla en öring på lite lättare grejer. För så märkvärdiga att strida är dom inte. Och att man kan gå ner i storlek på beten ger ännu bättre krokning. Att tjafsa om 10-11 foots spön är ju lite till överdrift.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Spöfrågor brukar få lika många svar som antalet medlemmar. Lite egna erfarenheter...

Haspel: Oftast med Ondine och Capricorn (0,17FL)
                  Series One 10ft 10-30g - Bra tryck i klingan, väl styvt för mindre beten. Bra till att meta öring med (strömming). Lite tungt att dänga en hel dag. Otympligt i båt.

Series 9ft 9-28g - Har kanon aktion, lagom styvt och svingar alla beten du behöver. Lite tungt dock. Ok längd i båt.

Shimano Beastmaster 9ft - Alldeles för mjukt för att kunna dänga. Mer jiggkaraktär på aktionen. Lätt spö ok i båt. Inget att meta med. Rek. ej!

Shimano Technium 10ft - Kanon spö, med ryggrad och svung. Kustdängare av rang. Bra öringmetespö (strömming)

Multi: Oftast med Millionaire 203 och Eon sport (PP 0,15)

Skeleton 8 ft - Grym balans, gillar att det är låg vikt bak, kastar smått utan problem. Knycker hem YoZuri som en dans, Bra långd i båten. Inget att meta med.

Technium 8ft 15-45g - Styvt, inga mindre beten men knyckpumpar grävlingen som en gud och för den som vill experimentera med höjerks rek. detta spö. Bra båtspö.

Catch & Relax!

Kommentera

Om jag måste välja ett blir det mitt Sportex light spin 10-30g. Djup och lite sävlig aktion men perfekt anpassat för Havsöring i alla avseenden. Kastar kanon om man bara "väntar ut" aktionen.

Kommentera

berkley series one, 10' 8-32g.. gillar det skarpt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 061 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art